Gå til innhold

Flere og flere østeuropeeres omgang med Norge


Anbefalte innlegg

Her om dagen så jeg en stor varebil full av østeuropeere (bilen var bokstavelig talt fullastet). De stod parkert på en bensinstasjon. Jeg hører stadig om tyverier og naskeri fra denne folkegruppen, da jeg kjenner flere i næringen, og samtidig vet at dette er et veletablert problem.

 

Så tenker jeg selv; sjansen for å bli tatt er vel relativt lav, så straffen man betaler i form av forelegg/bøter overskygges neppe av den økonomiske gevinst som gruppene opparbeider seg? I tillegg sies det vel at de fleste forsvinner ut av landet og slipper å betale straffen. Da ville jeg selv tatt sjansen på å bli tatt, noe som vel er ganske så usannsynlig for de aller fleste. Jeg har ikke inngående kunnskap om denne delen av rettssystemet, så arrester meg gjerne dersom dette bare er delvis korrekt.

 

Personlig har jeg begrensinger med å tro at disse menneskene kan ha et eneste rederlig ærend her i Norge (unntaket er selvsagt de etablerte gruppene, som forblir i Norge), da deres inntekt og velstand som oftest befinner seg på et ekstremt lavt nivå, i forhold til det vi selv opererer med.

 

Blir dere ikke litt flaue og provoserte av hvor handlingslammet dette landet til tider virker? Vi skal følge demokratiske og humane spilleregler, dèt er en kjent sak, men likevel? Kom for all del ikke her å kall meg rasist, slikt kan vi holde oss for gode til.

 

Hva er de ulike meningene?

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir dere ikke litt flaue og provoserte av hvor handlingslammet dette landet til tider virker? Vi skal følge demokratiske og humane spilleregler, dèt er en kjent sak, men likevel? Kom for all del ikke her å kall meg rasist, slikt kan vi holde oss for gode til.

 

Når ble øst-europeere en annen rase enn oss selv?

Lenke til kommentar
Det var i fare for å virke rasistisk på bakgrunn av kritikken mot øst-europeere som en innvandrergruppe, eller rett og slett fordi det var en kritikk mot andre enn etniske nordmenn.

7244268[/snapback]

 

Men når du sier at du ikke vil blir kalt rasist så impliserer det at du er av en annen rase enn øst-europere i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det er vel et valg vi gjør, når vi ikke har plassert grensevakter hver femte meter langs grensen og langs kysten, og når fengselsdrift ikke er "big business" der den ene halvparten av befolkningen passer på at den andre halvparten ikke rømmer.

 

Sammenlign det med kreditt-/betalingskortselskaper som VISA; de svindles for enorme beløp hvert år, men sett i forhold til fortjenesten er det til å leve med.

 

Uansett, begås det kriminalitet så er det en politisak.

 

Men jeg er tross alt glad for at kræsjede polakker blir møtt med varm suppe i Rennebu og ikke med høygafler og brennende fakler.

Lenke til kommentar

Om det stadig blir flere og flere over tid, så er det ikke dermed sagt at kriminaliteten øker, den kan like godt ligge på samme nivå. Om den aktiveten stadig øker, er det et problem. Det er ikke rasistisk å påpeke dette. Om man mener at Øst-Europeere er kriminelle av natur, er det derimot en rasistisk ytring (i det minste diskriminering, under samme paragraf som rasisme, i norges lover). Det er ikke vanskelig å forstå at kriminelle elementer fra fattige land reiser der det er mest og hente (nei jeg forsvarer det ikke :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...