Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjedde med mitt vokabular?


rekar

Anbefalte innlegg

Halla. Jeg har et lite dilemma jeg sliter noe voldsomt med. Rett på sak, jeg har rett og slett språkvansker. Jeg sliter med å sette ord på ting. Sliter med å forklare/beskrive ting. Jeg finner ikke de rette ordene.

Det hele begynte i ungdomskolen. Det bare hendte en dag at jeg slet noe forferdelig med mine tale-evner. Jeg klarte ikke å få ut det jeg skulle si. Det skjedde liksom over natta. Mitt vokabular hadde skrumpet over natten. Jeg vet ikke hva som har hendt. Jeg har ikke fortalte dette til noen siden det er litt flaut. Har dere noe svar på dette? Kan det ha noe forbindelse med en traumatisk opplevelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det helt med ro, har akkurat samme vansker men det skyldes ganske enkelt ingen ting, det bare er sånn. Har had vansker med å sette ord på diverse tinger og enkelte ganger har jeg faktisk slått over til engelsk fordi jeg kan det bedre enn morsmålet mitt.

 

Det du kan gjøre om du synes dette er flaut er å gå gjennom en norsk ordbok og se på de mest vanligste ordene og si dem til deg selv, og så forklaringen på ordet. Dette gjør at hjernen "lagrer" disse ordene, noe som kan være behjelpelig for deg.

 

Jeg for min del har bare sett humoren i dette. Jeg jobber i et service yrke hvor menneskelig kontakt er uunngåelig. Er mange ganger jeg snakker med kundene mine hvor jeg plutselig rabler ut i et stort "øøøøøøøøøøøøøøøøø" uten å få ut det jeg skal si. Litt pinelig, men må bare ta det med et smil :)

Lenke til kommentar

Skriv. Skriv historier/dagbok/blogg hva som helst, ta deg tid, og gå inn for å bruke et stort ordforråd. Skal du uttrykke det å be om tilgivelse to ganger i teksten, bruk "unnskyld" den ene gangen, og "beklager" den andre. Bruk konsekvent synonymer, slå gjerne opp.

 

PS: Dette er langt fra et profesjonelt eller vitenskapelig råd, det er simpelthen noe jeg selv tenker meg kan hjelpe. ;)

Lenke til kommentar

Takker så meget. Jeg må si at jeg føler meg litt tryggere nå når jeg vet at jeg ikke er den eneste. Enig med det Bear. Er også bedre i engelsk enn norsk.

Akkurat nå så har jeg to blogger. Jobber med den tredje. Løser også en del kryssord og det hjelper.

Endret av rekar
Lenke til kommentar

Tror kanskje at det som kan hjelpe mest er å snakke mye sånn til daglig. Snakking skjer i underbevisstheten. Hvis du går rundt å er bekymret for å ikke vite hva du skal si og prøver å konsentrere deg om snakkingen, så går det dårlig. Prøv å glem problemene og tenk på det det snakkes om :). Hvis jeg skjønnte problemet riktig...

Lenke til kommentar

Jeg opplever ofte det samme :) Jeg vil påstå at jeg har et ganske rikt vokabular, men når jeg skal beskrive noe (skriftlig) klarer jeg ikke å sette ord på det. Slik som på prøven jeg hadde i reiseliv tidligere i dag. Jeg fikk spørsmålet "Hva er en attraksjon?". Jeg vet godt hva en attraksjon er, men klarte rett og slett ikke å sette ord på det - så jeg endte opp med svaret "En spesiell ting/sted, enten menneske- eller naturlagd, som man kan oppleve". Ble ikke heeelt bra :p

 

På engelsk og spansk har jeg ikke dette problemet, kun på norsk :hmm:

Lenke til kommentar

Samme her. På engelske kan jeg forklare det meste uten problem. Er litt flaut at jeg er litt bedre i engelsk enn norsk.

 

Jeg har løst en god del kryssord. Faktisk så mye at jeg har blitt litt hekta på det. Men det hjelper litt.

 

Men jeg lurer virkelig på hva som har gjort at jeg ikke er så veltalende lenger?

Lenke til kommentar

Eg kjenner til problemet ditt. Uten at eg er noe doktor eller noe, så har eg studert litt det som skjer opp i hodet på menneskeheten i og med at hodet mitt er litt spesielt ;)

En dag forsvant mitt vokalbur også, eg var vanligvis en pratesterk person. Men plutselig forsvant liksom kontrollen over "munn og mæle"

 

Eg fant senere ut at det hadde med nervecellene i hjernen å gjøre. Mellom hjernecellene blir det fraktet et signalstoff kalt serotonin, det bestemmer hukommelse, søvn, humør, aggresivitet og forskjellige ting. Om det blir ubalanse i hvor mye av dette stoffet som blir sendt over kan det føre til at du for eksempel: Får problemer med å huske ord i farten og forklare deg.

Eg gikk til lege, han sendte meg videre til psykolog. ( Det var ikke bare vokalburet mitt som fucka)

Eg fikk så en medisin som ga hjernen beskjed om å sende over nok signalstoffer. Har tatt medisinen i 4-5 måneder. Og nå går alt fint

 

-.QBab.-

Lenke til kommentar
Jeg opplever ofte det samme  :)  Jeg vil påstå at jeg har et ganske rikt vokabular, men når jeg skal beskrive noe (skriftlig) klarer jeg ikke å sette ord på det. Slik som på prøven jeg hadde i reiseliv tidligere i dag. Jeg fikk spørsmålet "Hva er en attraksjon?". Jeg vet godt hva en attraksjon er, men klarte rett og slett ikke å sette ord på det - så jeg endte opp med svaret "En spesiell ting/sted, enten menneske- eller naturlagd, som man kan oppleve". Ble ikke heeelt bra :p

 

På engelsk og spansk har jeg ikke dette problemet, kun på norsk  :hmm:

7245778[/snapback]

 

Kjenner til den der med å ikke klare å sette ord på ting skriftlig. Banale ting som vi fikk på prøve som var snakk om 2 setninger på det meste, klarte jeg å rable ut en doktorhandling rundt grøten uten å komme frem til et rett svar. Presterte faktisk å skrive 2 siders svar på hva en attraksjon er en gang, noe lærereren var fortvilt over, for etter å ha lest den 2 siders svaret mitt, var ingen ting rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...