Gå til innhold

Usability tips til html-skjemaer


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg skal lage en skjema-applikasjon i html og det er ikke noe spesielt vanskelig å få til. Det jeg derimot sliter litt med er hvordan man skal tenke usability for dette her.

 

Dersom man har en alminnelig nettside med f.eks et bestillingsskjema eller gjesteboksskjema så er det litt greiere ofte i og med at det vanligvis ikke er en person som skal fylle ut skjemaet gang på gang.

 

Men hva når dette faktis ER tilfellet. Skjemaet vil bli brukt flere ganger i timen. av samme person og av egen erfaring vet jeg iallefall at jeg hater å måtte bruke musen for å klikke meg til hvert element.

 

Men jeg er da ikke helt sikker på om en f.eks med javascript kan lage snutter for å gjøre ting lettere for powerusere. slik at de slipper å bruke mus i det hele tatt. da tenker jeg på både navigasjon i skjemaet og submitting av skjema.

 

Vil gjerne ha litt tilbakemeldinger og tips om dette her.

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Et veldig viktig bussword for tiden er jo AJAX.

 

Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/AJAX

 

Ajax, shorthand for Asynchronous JavaScript and XML, is a web development technique for creating interactive web applications. The intent is to make web pages feel more responsive by exchanging small amounts of data with the server behind the scenes, so that the entire web page does not have to be reloaded each time the user makes a change. This is meant to increase the web page's interactivity, speed, and usability.

 

 

For et skjema som er mye brukt vil det jo være en stor fordel for brukerene om de slipper konstant full screen refresh.

 

Ellers enig med Jesper, tilrettelegger man for enkel bruk av tab er det mye mer realistisk at brukeren slipper å bruke mus mens de jobber i skjemaet.

 

-Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...