Gå til innhold

Widescreen til spill?


Lukas Arnaz

Anbefalte innlegg

Ser at det blir mer og mer widescreen blant de nye skjermene som lanseres. Det er vel kun et spørsmål om tid før widescreen er standard format for PC monitorer. Hvordan er erfaringene til dere som har widescreen når det gjelder gaming? Støtter nye spill widescreen format? Eller blir det bare å "trekke" ut bildet for å tilpasse det?

 

Har lyst på en widescreen nå, men er avhengig av at det funker til spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer ikke til å kjøpe widescreen skjerm med det første iallfall pga spill.

Spill støtter fortsatt ikke widescreen til standard, og når du strekker ut bildet selv, så blir det bare ekkelt å se på.

Scortech liker det tydeligvis slikt mtp. alle bildene han har postet på forumet :p , men widescreen i spill kommer nok ikke til å bli noen standard med det første, da dette er "for mye arbeid" for utviklerene, noe DICE\EA har sakt selv om Battlefield 2.

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på hva slags spill det er snakk om...Jeg spiller selv på widescreen monitor og må jeg modifisere enkelte spill til å  fungere/se bra ut på skjermen så er det ingen problem å gjøre det..F.eks EA står på bakbena når det gjelder widescreen i spillene...

7228525[/snapback]

 

Er du Scortech på WSGF? :)

 

Ja, EA er virkelig sen i markedet når det gjelder bredskjerm støtte. Bredskjermformatet er fremtiden og mange eldre spill støtter det. Man har også mulighet til å spille spill i 4:3 format med sorte striper på siden. De fleste skjermer som kommer på markedet i 2007 vil nok være bredskjerm. Her er en saksing fra en korrenspondanse jeg har hatt med Pascal van Laer, Business Manager Monitors, Connected Displays Europe i Phillips:

 

In 2007 we will release a new range of widescreen displays

that support HDCP and are targeted for the retail market. The screensize we are aiming for / focussing on are; 19" wide, 20" wide, 22" wide, 24" wide and

26" wide. I can not confirm yet which screenzises will have which specs but these are the sizes we are planning to release.

 

Noe som viser litt hva fremtiden blir.

 

Bredskjerm er å anbefale og utifra inntrykket jeg har fått (og selv har), vil de fleste aldri gå tilbake til 4:3 formatet når de først har prøvd spill i bredskjerm formatet. :thumbs:

Lenke til kommentar

Har planer om å kjøpe meg wd skjerm selv, Er litt usikker på om jeg skal ha 22 tommer eller 20 tommer. Når man sitter ved pc skjermen ca 1m forran seg, blir ikke litt stort med en 22 tommers skjerm da?

 

Og når du sier at fps spil bare er Ok på wd skjerm, hva mener du da? at det ser "forblåst ut"? eller ?

 

Mvh Mr.Nauz

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på hva slags spill det er snakk om...Jeg spiller selv på widescreen monitor og må jeg modifisere enkelte spill til å  fungere/se bra ut på skjermen så er det ingen problem å gjøre det..F.eks EA står på bakbena når det gjelder widescreen i spillene...

7228525[/snapback]

Fungerer denne modifiseringen din på alle typer spill? Har du prøvd det på et FPS? Og hva går denne modifiseringen ut på?

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på hva slags spill det er snakk om...Jeg spiller selv på widescreen monitor og må jeg modifisere enkelte spill til å  fungere/se bra ut på skjermen så er det ingen problem å gjøre det..F.eks EA står på bakbena når det gjelder widescreen i spillene...

7228525[/snapback]

Fungerer denne modifiseringen din på alle typer spill? Har du prøvd det på et FPS? Og hva går denne modifiseringen ut på?

7228714[/snapback]

"modifiseringen" går ut på at han skriver inn en kommando i snarveien, så han kan strekke standard-oppløsningen, til en widescreen-oppløsning.

Lenke til kommentar

Eller modifiserer INI, registeret, utfører konsollkommandoer etc. Litt av problemet er perspektivet som blir forverret jo bredere man går, hvis man har muligheten kan man i mange tilfeller unngå utstrekking og heller modifisere zoom+horisontal "fov".

 

NB: Dette er veldig generisk, ettersom forskjellige spill oppleves annerledes. Neverwinter Nights (1) har f.eks. ingen problemer å spilles i wide, eller dualhead for å si det sånn, og er en UTROLIG opplevelse!

Endret av Boye
Lenke til kommentar
"modifiseringen" går ut på at han skriver inn en kommando i snarveien, så han kan strekke standard-oppløsningen, til en widescreen-oppløsning

 

Vel er ikke alt som kan gjøres da..fælt så kritiserende du er mot meg da..Og/eller sjenerelt imot widescreen format..Du sier at bildene jeg poster er strekt..det er for det første bare tull...Ja jeg har poster screenshots for å vise enkelte spill som jeg faktisk ikke har fått modifisert eller brukt hacks på..Hvis du er så kritisk til widescreen så la være med å skrive noe i widescreen poster da.herregud....

 

F.eks battlefield 2 så er man nødt til å skrive inn kommando i snarveien får å få best mulig widescreen bildet..bilder ser bra ut men dessverre så er rader/kartet strekt..er dessverre ikke noen kan gjøre noe med det...

 

Du kan også f.eks spille BF2 med widescreen skjerm uten å gjøre noe som helst som å skrive inn kommando i snarveien...men da ser bildet virkelig jævli ut...da snakker vi om ordene som du bruker

så han kan strekke standard-oppløsningen, til en widescreen-oppløsning

 

Eller modifiserer INI, registeret, utfører konsollkommandoer etc. Litt av problemet er perspektivet som blir forverret jo bredere man går, hvis man har muligheten kan man i mange tilfeller unngå utstrekking og heller modifisere zoom+horisontal "fov"

 

Ja akkurat..takk boye

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Jeg har da vel aldri vært noe kritiserende mot deg jeg.

Hvor har du fått det ifra?

 

Jeg har sett flere bilder du har postet med spill i widescreen, og de var helt forferdelige, og det må du ha innsett selv.

Spesielt spillene fra EA.

 

Og når spørsmålet hans er hvordan widescreen er til spill, så må jeg få si min mening.

Mulig livet ditt er en dans på roser, og at kritikk er bare negativt, men slikt er det heldigvis ikke.

Du er en typisk selger, som bare trekker frem det positive i saken, for å få solgt mest mulig. (ikke noe negativ mot deg som person)

Lenke til kommentar

Det er ingen offisiell støtte for widescreen oppløsninger i BF2/BF2142. Det går derimot an å "fake" widescreenoppløsning ved å legge til et par kommandoer i snarveien. Det som blir gjort er at spillet render en høyere 4:3 oppløsning og kutter vekk overflødig oppe og nede. HUD'en blir også strekt, så det som en gang var rundt, har nå en oval form. EA/Dice skrev i en inquiry ang. dette for lenge siden, og den største grunnen til at de ikke gidder å støtte WS-oppløsninger er først og fremst det å måtte lage HUD på nytt. Noe som er ganske nedprioritert. Det har også foregått diskusjoner hvorvidt det anses som en urettferdig fordel for widescreen-brukere i multiplay-sammenhenger å ha ekstra FOV ovenfor "resten".

Lenke til kommentar
Det er ingen offisiell støtte for widescreen oppløsninger i BF2/BF2142. Det går derimot an å "fake" widescreenoppløsning ved å legge til et par kommandoer i snarveien. Det som blir gjort er at spillet render en høyere 4:3 oppløsning og kutter vekk overflødig oppe og nede. HUD'en blir også strekt, så det som en gang var rundt, har nå en oval form. EA/Dice skrev i en inquiry ang. dette for lenge siden, og den største grunnen til at de ikke gidder å støtte WS-oppløsninger er først og fremst det å måtte lage HUD på nytt. Noe som er ganske nedprioritert. Det har også foregått diskusjoner hvorvidt det anses som en urettferdig fordel for widescreen-brukere i multiplay-sammenhenger å ha ekstra FOV ovenfor "resten".

7229669[/snapback]

 

Stemmer. Ekstra FOV kan man få, men Punkbuster liker det dårlig. ;) Sjekk denne lenken for å se det i surround med full FOV... Klart noen føler det er urettferdig at noen kan nyte spillet slik... :!:

 

Når det gjelder spilling i widescreen, så er det riktig som både du og andre kommer innpå at statisk grafikk som er tegnet i én bestemt oppløsning får problemer i widescreen. HUD'en er et eksempel på dette, Diablo 2 er et annet. Ingen spill som er laget for en bestemt oppløsning kan man få til å bli bra i widescreen. Spill hvor det allerede foregår en skalering når man bytter oppløsning er det råd til å få i bredskjerm format. Noen støtter det naturlig utifra hvilke oppløsninger man har tilgjengelig i windows, mens andre kan man få til med enkle redigeringer i .ini og registeret. Det finnes også de som trenger en "hack" i .exe filen for å få en alternativ oppløsning, og det finnes programmer som UniWS som gjør dette for oss. :thumbup:

 

Hvordan spill ser ut i bredskjerm kan sees på overnevnte lenke, så får alle og enhver vurdere for seg selv om det er dårlig eller konge! :p

Lenke til kommentar

Enkelte av spillende på den siden så jo mye bedre ut i WD en i vanlig.

 

Men er det noe poeng å bytte fra 19tommers vanlig skjerm til en 20tommers wd? Er det sånn at en 20tommers wd skjerm er "lavere" en en 19tommer vanlig?

 

Er det foresten noen som har et bilde av en 19tommer skjerm(vanlig) og en 20tommers skjerm wd som står ved siden av hverandre?

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
Er det foresten noen som har et bilde av en 19tommer skjerm(vanlig) og en 20tommers skjerm wd som står ved siden av hverandre?

 

Jeg hadde 20" widescreen skjermen forsiden av min 19" skjerm før jeg kjøpte min andre 20" widescreen skjerm..Ja 20" er lavere

 

Jeg har dessverre ikke bildet av det..var sikker på at jeg hadde et bildet av det men jeg kan vist ikke finne det..

Lenke til kommentar
Men er det noe poeng å bytte fra 19tommers vanlig skjerm til en 20tommers wd? Er det sånn at en 20tommers wd skjerm er "lavere" en en 19tommer vanlig?

 

Er det foresten noen som har et bilde av en 19tommer skjerm(vanlig) og en 20tommers skjerm wd som står ved siden av hverandre?

7230174[/snapback]

 

Har ikke egentlig noe bilde, men en bra link:

http://tvcalculator.com/index.html?a29e27d...c1fef0b038d4d59

 

Som du ser er 19" 5:4 en god del høyere enn 20" ws, så mye att de har nesten likt areal.

 

Det er 3x større forskjell på arealet til en 20" og en 20"ws, som 20" ws mot 19" 5:4

 

Mao:

WS gir en ganske drastisk mindre skjerm ved samme oppgitte tommer enn FS.

Lenke til kommentar

nwn2_dh_lr_02.jpg

 

Neverwinter Nights 2, 3200x1200 dualhead, ingen "stretch" bortsett fra hovedkart og bitmaps (sjekk pil opp/ned f.eks. på kommandohistorikken). Et perfekt eksempel på hvordan f.eks. widescreen, dualhead, eller triplehead kan dramatisk øke spillopplevelsen. Dette er helt spillbart dersom man er villig til å skru av skygger, terreng detaljer, og eventuelt bloom.

 

nwn2_dhvssh.jpg

 

Singlehead 1600x1200 vs dualhead 3200x1200. Perfekt tilpasning. Strengt talt unødvendig, men fordi man får såpass mye oversikt kan man ha kart, inventory etc. oppe samtidig.

 

Dualhead er selvsagt bredere enn widescreen (man snakker tross alt om 8:3 3200x1200 i dette tilfellet), men widescreen på sin side mangler den fysiske "sammenføyingen" som to fysiske skjermer skaper.

 

Legger resten av bildene i stickytråden for de som eventuelt er interessert.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...