Gå til innhold

4000 kroner for en blandingshund?!


Anbefalte innlegg

Har lenge ønska meg hund og var inne på Finn.no for å sjå om det var noe spennande der. Kom over noen übernydelige valper!

 

"Mamma Bianca er blanding av laberabor, golden retriver, buhund, og rotweiler. Pappaen Tassen er blanding av 3/4 deler boarder collie og 1/4 beagle. Så dette er skikkelige gatemixer." - sto det.

 

Moren er mellomstor og faren liten, så valpene kom då ikkje til å bli så store.. Perfekt tenkte eg!

Men så såg eg på prisen.. 4000 kroner for ein blandingsvalper?! Er ikkje dette i meste laget? Vil høre hva andre syns..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blandingsvalper er sjeldent gratis. Vanlig pris for dem ligger på rundt 1000kr. Dette syns jeg er helt grei pris egentlig. Det gjør at ikke hvemsomhelst kan skaffe seg hund, men at de faktisk må betale for dem, og da må de ha veldig lyst på det.

 

4000kr for en valp var mye, ja. Men om dere har veldig, veldig lyst på den valpen så ser jeg ikke noe problem i det ;)

Lenke til kommentar

Hvis man kan få 4 000 per balndingsvalp skal jeg sende ut hunden min med en gang jeg kommer meg hjem. Kjenner jeg hun rett greier hun minst et par-tre valper om gangen. Jeg skal bli riiik!

 

Kjøpte forresten hunden min (som er blandingshund) for det vaksinene de hadde gitt hun kostet.

Lenke til kommentar

Dyr skal ikke være gratis. Det er ikke en ting man tar til seg fordi den er søt og det passer bra akkurat nå.

 

Det skal tenkes godt igjennom før man anskaffer seg et dyr, fordi en hund f.ex kommer til å leve i 10+ år fremover. Det er utrolig mange som tenker sånn, og derfor koster hunder penger - for at man skal tenke godt igjennom før man gjør noe.

 

4000 er ok pris for en liten til mellomstor hund. For denne blandingen var det dyrt. Man skal ikke tjene penger på å selge blandingshunder. For mellomstore til store hunder er 2-3000 greit. Alt annet er bare griskhet.

 

Når man avler rasehunder er det mye som koster hvis du skal gjøre det rett. Undersøkelser av tispen, betaling for sprang (og per valp) til hanhundeier, utstilling og i tillegg det er mye arbeid bare ved å finne ut hvem som passer best til pappa - og om tisa i det heletatt egener seg for å få valper. Man skal ikke begi seg ut i raseavl hvis man ikke kan tilføre rasen noe godt. Ved blandingsavl sier det seg selv av man ikke har noe å tilføye siden man ikke veit noenting om gemytt, foreldrene til begge hundene og slekta bakover, sykdommer etc. Man har ingen peil på hvordan hunden kommer til å se ut, gemyttet og om den har arvelige sykdommer eller ikke.

 

Det er grunnen til at blandingshunder ikke skal koste mye, man veit ikke hva man får.

Lenke til kommentar

Et dyr er et familiemedlem...trenger alt det livsviktige du trenger, altså en plass å bo, selskap, mat, vann og oppfostring. Dette er jo faen ikke gratis, nei.

 

Så som nevnt over skal du være forberedt på å ta ansvar og punge ut en del. Klarer du det, viser du at du er voksen.

 

Jeg for min del klarer ikke ta meg av mer enn en katt. En hund er fristende, men jeg må flytte for meg selv og ha ordentlig jobb først :p

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke kjøpt en bastard(blandings-hund) for 4000, siste hunden vi kjøpte betalte vi vel 500kr for...

 

og det var en blanding av stort sett shefer og collie...

 

er STOR forskjell på 4000 på å kjøpe hund, og 4000 på vedlikehold av hund, jeg hadde ikke tenkt penger på vedlikehold...

 

de pengene man må ha for vedlikehold er jo ca det samme uansett...

Lenke til kommentar

Var ganske så høyere i pris i forhold til blandings type kan man si men på en måte syns eg det burde koste så mye for en hund for da lukker man ut alle disse som kjøper seg hund til en "hundrings" på impulskjøpt for å så kvitte seg med den etterpå når de finner ut av det ikke er bare bare å ha hund.

Lenke til kommentar

SnowDOG_ har et viktig poeng. Det er faktisk alt for mange som impulshandler hund, og så måker de hunden ut av huset når de finner ut at en hyperaktiv valp som tisser på mors teppe, tygger på fars sko og herjer med ungene ikke er så gøy allikevel. Det flommer over av blandinger som omplasseres, og det er trist.

Ja, jeg kan jo være enig i at 4000 var litt drøyt, men.. Greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...