Gå til innhold

"Get" og overgang til Digital-Tv


Anbefalte innlegg

Leste nettopp denne artikkelen på VG's førsteside:

"Get" presser kunder

 

Alltid interessant å lese om Gets(tidl UPC) kundeservice, da min erfaring med dem er gjennomgående negativ.

 

Med dette ser det ikke ut som de har bedret seg :ermm:

 

Uansett, har forsatt Kabel -tv (bare grunnpakke uten dekoder) men det er vel snart tid å tenke på hva man skal satse på fremover?

 

Er lite interessert i særlig mye kanaler. Får jeg TV3 i tillegg til de andre Norske, er jeg forsåvidt fornøyd.

Men den får man jo også gratis på internett som med de andre Norske (eurochannels) om det er noe som vil vare?

 

Bruker Tv meget lite, og følger omtrent ikke med lenger. Men et nytt Tv er det nødt til å bli (det jeg har er nå 12 år gammelt)

Hvordan vil det nye digitale bakkenettet egentlig bli, hvilke og hvor mange kanaler?

Har nye Tv'er dette innebygd, eller må man uansett anskaffe den omtalte boksen?

Er det noe noen fordeler i det hele tatt med å fortsette å ha Kabel-tv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

man må anskaffe boks og antenne hvis man skal benytte bakkenett.

(se http://www.ntv.no og http://www.ntvpluss.no/)

 

så vidt jeg har skjønt skal de på sikt sende de samme kanaler som get/canaldigital.

 

alle som har kabel er bundet til den leverandøren de har.

dette blir en sårt etterlengtet konkurrent til kabelselskapene.

kanskje get endelig må sette ned prisene.

 

det blir jo ikke akkurat billig i gets digitale verden.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har omtrent bestemt meg å gå for bakkenettet.

 

Men det var en liten ting;

 

Den digitale dekoderen kobles mellom antenneuttaket og TV-apparatet slik illustrasjonen viser. Du må ha en dekoder til hvert TV-apparat.

 

Betyr det altså at kun et Tv kan benyttes for hver dekoder, at jeg må ha tre sånne dekodere når jeg har 3 Tv-mottagere?

(Tv i stua, et på kontoret, og tv kort i pc'en)

 

Og er det evt det samme også med Get digital-tv, at du kun kan benytte et tv til en dekoder?

 

Nå bruker jeg sånne splittere til de andre tv'ene.

Lenke til kommentar
Betyr det altså at kun et Tv kan benyttes for hver dekoder, at jeg må ha tre sånne dekodere når jeg har 3 Tv-mottagere?

(Tv i stua, et på kontoret, og tv kort i pc'en)

 

Og er det evt det samme også med Get digital-tv, at du kun kan benytte et tv til en dekoder?

Ja på begge spørsmålene. Du kan splitte signalet fra en dekoder, men du velger jo program i dekoderen så alle TV-ene vil vise det samme.

 

Hvis du vil satse på bakkenettet og venter så kanskje det kommer noen mer avanserte saker. I Sverige finnes det dekodere med flere uavhengige utganger, men de koster vesentlig mer og det blir mer ledningstrekking (også spørs det om de kommer i "norsk" utgave..?).

Lenke til kommentar

Ok, sånn ja

 

Ja det er vel ikke det store problemet da. Kan kanskje kjøpe en dekoder til på sikt.

 

En annen ting, når det gjelder antenne: Det står at man kan bruke UHF antennen som man har til Tv2 osv.

Men hva med NRK, må man ikke forsatt ha VHF antenne i tillegg for Nrk, eller vil de også gå på Uhf med det digitale sysyemet?

Lenke til kommentar

Finnes det/ville det være upraktisk dyrt med dekodere som omformet signalet til analog, og sendte det ut i flere frekvenser (slik at du har en sitasjon som idag med at du må søke inn kanalene på tven, og kan bruke flere tver)?

Endret av Eremal
Lenke til kommentar

alle som har kabel er bundet til den leverandøren de har.

dette blir en sårt etterlengtet konkurrent til kabelselskapene.

kanskje get endelig må sette ned prisene.

 

det blir jo ikke akkurat billig i gets digitale verden.

7285568[/snapback]

 

Leste artikkelen om bakkenettet i Vg i dag, og når jeg ser på prisene og sammenligner Rikspakken med Gets startpakke, blir bakkenettet ganske mye dyrere etter hva jeg ser. Færre kanaler er det også. Det er bare Nrk som er gratis, og det holder ikke

 

Rikspakken

kr 265 pr. mnd (249 fra andre år)

 

Get startpakke

Kr 209 pr. mnd

 

Gets startpakke har jo adskillig flere kanaler også, som Svensk og Dansk Tv, CNN osv

 

Så her tror jeg det må en revurdering til :hm:

 

Eneste ankepunktet er billedkvaliteten. Bakkenettet vil vel ha en del bedre kvalitet på bildene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har fått Get digital på plass, og må si jeg er positivt fornøyd med hvordan det fungerer og kvaliteten på kanalene  :)

8924878[/snapback]

 

Kan ikke si at jeg er 100% enig, vel kvaliteten på bildene er bra,

MEN det er mye "hakking" og frysninger i både lyd og bilde.

Sitter her å ser på fotballseningen og skjer noe fort en gang i minuttet.

Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...