Gå til innhold

trenger diverse programvare til linux


Anbefalte innlegg

Hey!

trenger litt programvare til linux, men vet ikke helt hvor jeg skal ta meg hen... noen som vet?

 

det jeg trenger er:

 

mediaplayer video og musikk:

tenkte på VLC, men vet ikke hvordan å instalere :S

 

Word (ish)

trenger et program lignende word, gjerne som kan leses av word :)

 

ATI driver: jeg trenger ATI driver til x1600 mobility (elns) fant det, men vet ikke hvordan å instalere

 

FF 2.0

hvordan instalerer jeg dette? når jeg laster det ned så kommer det som en form for zippet mappe, inni ligger mappen FF som ser ut som den mappen som normalt ville ligge i programfiler

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mediaplayer video og musikk:

tenkte på VLC, men vet ikke hvordan å instalere :S

 

Word (ish)

trenger et program lignende word, gjerne som kan leses av word :)

 

ATI driver: jeg trenger ATI driver til x1600 mobility (elns) fant det, men vet ikke hvordan å instalere

 

FF 2.0

hvordan instalerer jeg dette? når jeg laster det ned så kommer det som en form for zippet mappe, inni ligger mappen FF som ser ut som den mappen som normalt ville ligge i programfiler

7183327[/snapback]

VLC kan du installere via apt. Søk etter videolan i Synaptic.

 

OpenOffice følger med, her har du Writer som er et "Wordish" program som kan lese doc-filer.

 

ATI-driverne kan du installere via pakkebehandleren. Søk i Ubuntus wiki eller i en av du utallige guidene som finnes på nettet.

 

FF 2.0 følger med i de nyeste utgaven av Ubuntu.

Lenke til kommentar
Prøv den guiden her for å instalere ATI drivere:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Da...tallation_Guide

7183547[/snapback]

hmmm.....får til komandoer og sånt, men når jeg skulle bash på den ati driveren fant den ikke fil...skal jeg legge den noe sted?

 

Ariah: neppe, men hvordan får jeg FF 2.0?

 

BTW: fant amarok elns til mp3 avspiller :)

 

nå sliter jeg bare med å få til ATI driver

Lenke til kommentar

gratulerer med valg av amarok som mp3 spiller. Jeg gikk over til linux på laptopen for snart 2 måneder siden, og jeg har falt helt pladask for amarok, beste avspillingsprogrammet ever. s

Sinnsykt trist at det ikke lages en windows port av den som jeg kunne kjørt på desktopen :(

Lenke til kommentar

Ariah: ikke så dum nei :D

 

men igjen sitter jeg med ATI problemer :(

denne gangen har jeg hvert så smart (?) som å skriver cd /root før jeg begynte.... men når jeg kommer hit:

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r) #Okay if it is already installed

så kommer det at den ikke finner "linux-restricted-modules-$"

 

jeg har prøvd litt forskjellig, det første jeg gjorde var å bytte ut (uname -r) med prelude (brukernavn), siden det ikke virket med paranteser så måtte jo de vekk....

så prøvde jeg meg med "-r" på slutten også uten resultat...

"#Okay if it is already installed" regnet jeg med ikke skulle være der så har jeg ikke hatt det med, men siden alt anna ikke funket så testet jeg det... kanke si det funka det heller....

 

 

noen som vet hva jeg gjør her?

 

EDIT: nå har jeg fått til FF2, takk Marsan :love:

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
Ariah: ikke så dum nei :D

 

men igjen sitter jeg med ATI problemer :(

denne gangen har jeg hvert så smart (?) som å skriver cd /root før jeg begynte.... men når jeg kommer hit:

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r) #Okay if it is already installed

så kommer det at den ikke finner "linux-restricted-modules-$"

 

jeg har prøvd litt forskjellig, det første jeg gjorde var å bytte ut (uname -r) med prelude (brukernavn), siden det ikke virket med paranteser så måtte jo de vekk....

så prøvde jeg meg med "-r" på slutten også uten resultat...

"#Okay if it is already installed" regnet jeg med ikke skulle være der så har jeg ikke hatt det med, men siden alt anna ikke funket så testet jeg det... kanke si det funka det heller....

 

 

noen som vet hva jeg gjør her?

 

EDIT: nå har jeg fått til FF2, takk Marsan :love:

7187370[/snapback]

Nå er ikke jeg noe bash-ekspert, men jeg mener det skal være {} slike parenteser rundt uname -r. Altså: sudo apt-get install linux-restricted-modules-${uname -r}

uname -r gir kjerneversjon.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe bash-ekspert, men jeg mener det skal være {} slike parenteser rundt uname -r. Altså: sudo apt-get install linux-restricted-modules-${uname -r}

uname -r gir kjerneversjon.

nei, det skal være $( kommando ) eller alternativt ` kommando `

7187934[/snapback]

ok, så det skal være space mellom "("?

 

 

Lomz: takker :D

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe bash-ekspert, men jeg mener det skal være {} slike parenteser rundt uname -r. Altså: sudo apt-get install linux-restricted-modules-${uname -r}

uname -r gir kjerneversjon.

nei, det skal være $( kommando ) eller alternativt ` kommando `

7187934[/snapback]

Ok, da blander jeg med noe annet :) ..

beklager!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...