Gå til innhold

Mer om Vistas lisensvilkår


Anbefalte innlegg

Kan vel ta med mailen jeg fikk fra Microsoft da jeg lurte på hva som skjedde etter en hardware oppgradering.

 

Å i heite.

Ser det er fyfy og bytte harddisk på Vista.

Nesten rart at man skal få flere "prikker" for å bytte en harddisk som er slitasje del en å bytte hovedkort.

7183869[/snapback]

 

Ja, det er jo vanvittg at man får så mange prikker bare for å bytte disk, jeg kjøper mange disker i året...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvor sier jeg at tyveri har med lisensen å gjøre??

Jeg sier at MS selv har sagt at lisenskravene blir strengere grunnet økt tyveri/privatkopiering.

MS ser ikke ut til å forstå at dette ikke rammer dem som bruker en piratkopi,men dem som har et lovlig kjøpt  OS,dog kan de selvfølgelig ramme en del av dem som bruker sitt os på flere maskiner både hjemme og lånt ut til venner,det finnest desverre en god del av dem.

Men uansett ser vi at til flere uerlige sjeler jo mere rammer det de lovlydige og det bør vel flere begynne å ta innover seg og vurdere sin moralske holdning.

For uansett om en liker et firma eller ei så gir ikke det noen av oss rett til å stjele deres produkt .

7183804[/snapback]

 

Enten så juger MS, ellers så er de dumme, jeg vet ikke hva som er verst, denne lisensendringen vil aldri i livet hindre noe kopiering.

 

Ellers er MS ansvarlig for sine egne tiltak, det er ikke andres folks ansvar at MS har idiot-lisenser, det er MS som bør ta det innover seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hvor sier jeg at tyveri har med lisensen å gjøre??

Jeg sier at MS selv har sagt at lisenskravene blir strengere grunnet økt tyveri/privatkopiering.

MS ser ikke ut til å forstå at dette ikke rammer dem som bruker en piratkopi,men dem som har et lovlig kjøpt  OS,dog kan de selvfølgelig ramme en del av dem som bruker sitt os på flere maskiner både hjemme og lånt ut til venner,det finnest desverre en god del av dem.

Men uansett ser vi at til flere uerlige sjeler jo mere rammer det de lovlydige og det bør vel flere begynne å ta innover seg og vurdere sin moralske holdning.

For uansett om en liker et firma eller ei så gir ikke det noen av oss rett til å stjele deres produkt .

7183804[/snapback]

 

Enten så juger MS, ellers så er de dumme, jeg vet ikke hva som er verst, denne lisensendringen vil aldri i livet hindre noe kopiering.

 

Ellers er MS ansvarlig for sine egne tiltak, det er ikke andres folks ansvar at MS har idiot-lisenser, det er MS som bør ta det innover seg.

 

AtW

7184656[/snapback]

 

Har vel nevnt det i en annen diskusjon at jeg skjønner MS men er ikke enig i måten de gjør det på.En kan ikke straffe lovlydige for det tyver gjør, en må her gå andre veien å løse opp i lisensene for de lovlydige og heller finne virkemiddel som straffer de som skal straffes.

Et glimrende eks hadde vært om maskiner med ulovlig lisens låste seg i feks 30 dager :D

Lenke til kommentar

Jeg har f.eks. flere maskiner og liker å la komponentene gå i arv nedover fra workstation(s) til htpc og server for å spare penger, det blir fryktelig dyrt å være vista bruker fremover. Måtte vel brukt rundt 10000 i året tenker jeg, skulle jeg flytta hovedkortet mitt over i htpc hadde jo to lisenser "røket" med en gang.?

 

Ser ut til at jeg blir hobby-pirat igjen da gitt, så får Ms bare plage kundene sine så mye de orker for min del.

 

Ser for meg mange hyggelige telefoner til kundeservice fra folk som akkurat har gått ett "poeng" over lisensen, etter å ha f.eks. bytta lydkort. Og sitter med en pc som ikke lenger har en gyldig lisens.

 

Hva skjer dersom du kjøper ett nytt hk, og det får har en feil som gjør at du må sende det tilbake?

Lenke til kommentar

Ja Microsoft gjør det lett for oss ærlige forbrukere :roll:

Det er så morsomt når de kommer med disse restriksjonene samtidig som det er et faktum at virus, treg pc, hardware problemer osv. i praksis kun løses på en måte: Fresh install...

Harddisken er vel den komponenten i pcen som oftest utsatt for fuckups.

Skulle da virkelig tro at MS viste det, men det ser ut som om de gir **** så lenge de får pengene sine.

Endret av wotg
Lenke til kommentar
Forskjell på å bytte disker og putte i en ny disk.

Siden du "kjøper så mange disker per år" så går jeg utifra at du kjeder ræven av deg?. Bytte ut en disk 3-4 ganger i året er ikke noe normale mennesker gjør. Supplementerer du så er det noe helt annet....

7186820[/snapback]

 

Når man reinstallerer windows, så er det vel ganske vanlig å ta det på den kjappeste disken? (gjerne den nyeste).

 

AtW

Lenke til kommentar

ja det kan jo bli svært så "underholdene" å høre på bruker erfaringene når vista bruker trenger å troubleshoote på hardwaren, bytte litt grafikkkort fram og tilbake, strømforsyning, ram, harddisk etc for så og oppleve at de må trygle m$ om å få fortsette å bruke vista.. fordi før man vet ordet av det så har man brukt opp alle de 25poengene...

 

og dårlige chipset vil jo nå kunne få en ny dimensjon,

har bl.a et nforce2 chipset på et hovedkort, som har crashet et par ganger,

og da er det eneste som hjelper fullstendig reinstallering windows..

 

ja dette ser ut til å kunne bli vill vest og sirkus på samme tid :lol::no::lol:

Lenke til kommentar

Et glimrende eks hadde vært om maskiner med ulovlig lisens låste seg i feks 30 dager  :D

7184836[/snapback]

 

Det hadde vært for snilt.

Burde ha bare låst seg en dag og formatert alle diskene :)

7186849[/snapback]

 

Ja, la oss ødelegge potensiellt uerstattelige data fordi personer kan ha piratkopiert. Hva med å ødelegge maskinen mens man er i gang? Er nok en udelt suksess når man ser hvor ufeilbarlig windows sin spotting av piratkopier har vært hittil...

 

AtW

Lenke til kommentar

Et glimrende eks hadde vært om maskiner med ulovlig lisens låste seg i feks 30 dager  :D

7184836[/snapback]

 

Det hadde vært for snilt.

Burde ha bare låst seg en dag og formatert alle diskene :)

7186849[/snapback]

 

 

 

eller ennå mer moro om noen skulle klare å lage et wga virus som idenfifiserte pc'n som "falsk" eller at noe skulle klikke i wga tjenesten en dag --- så kunne alle få del i den "fine opplevelsen" :nei:

Endret av souljah
Lenke til kommentar

Dette virker jo helt patetisk av m$, ser at man må betale 9 poeng for "bios id", mener man at man kun kan flashe bios 2 ganger før man 3. gangen har fått "ny" pc??

 

Isåfall jo er jo dette helt hårreisende, jeg bytter gjerne pc en 2-3 ganger i året, og bios blir gjerne oppdatert fortløpende, samtidig som jeg hele tiden gjør små oppdateringer, er jo ikke en økonomisk-sjangs for at jeg kan bruke vista lovlig engang..

 

Jeg hadde faktisk planer om å kjøpe vista, men nå ser det ut til at bill ikke kommer til å tjene noe på meg med vista iallefall.. pirat ftw.

Lenke til kommentar

Et glimrende eks hadde vært om maskiner med ulovlig lisens låste seg i feks 30 dager  :D

7184836[/snapback]

 

Det hadde vært for snilt.

Burde ha bare låst seg en dag og formatert alle diskene :)

7186849[/snapback]

 

Ja, la oss ødelegge potensiellt uerstattelige data fordi personer kan ha piratkopiert. Hva med å ødelegge maskinen mens man er i gang? Er nok en udelt suksess når man ser hvor ufeilbarlig windows sin spotting av piratkopier har vært hittil...

 

AtW

7186901[/snapback]

 

Hvis de hadde brydd seg så mye om dataene sine kunne de vel ha kjøpt windows eller brukt linux.

Lenke til kommentar

Når man reinstallerer windows, så er det vel ganske vanlig å ta det på den kjappeste disken? (gjerne den nyeste).

 

AtW

7186877[/snapback]

 

 

Så du mener ytelsesøkningen øker 3-4-5-6 ganger i året på hdds, og at de er så ekstreme at man må reinstallere windows på den nye disken når man får den?

 

Folk som holder på slik som det der hører til et sykehus for "spesielle" mennesker her i Bergen.

Lenke til kommentar
Hvis de hadde brydd seg så mye om dataene sine kunne de vel ha kjøpt windows eller brukt linux.

7187368[/snapback]

 

Hva om det systemet tar feil? For å ikke snakke om at det argumentet ikke er bra i seg selv, om folk brydde seg så mye om å overleve så kunne de vel latt være å kjøre bil, men det betyr ikke at man ikke har et ansvar for å lage sikre biler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man reinstallerer windows, så er det vel ganske vanlig å ta det på den kjappeste disken? (gjerne den nyeste).

 

AtW

7186877[/snapback]

 

 

Så du mener ytelsesøkningen øker 3-4-5-6 ganger i året på hdds, og at de er så ekstreme at man må reinstallere windows på den nye disken når man får den?

 

Folk som holder på slik som det der hører til et sykehus for "spesielle" mennesker her i Bergen.

7187380[/snapback]

 

Nei, det mener jeg ikke, men når man reinstallrer windows (la oss si en gang i året feks), så er det anturlig å legge det på den kjappeste disken, dvs som regel den nyeste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man reinstallerer windows, så er det vel ganske vanlig å ta det på den kjappeste disken? (gjerne den nyeste).

 

AtW

7186877[/snapback]

 

 

Så du mener ytelsesøkningen øker 3-4-5-6 ganger i året på hdds, og at de er så ekstreme at man må reinstallere windows på den nye disken når man får den?

 

Folk som holder på slik som det der hører til et sykehus for "spesielle" mennesker her i Bergen.

7187380[/snapback]

 

Nei, det mener jeg ikke, men når man reinstallrer windows (la oss si en gang i året feks), så er det anturlig å legge det på den kjappeste disken, dvs som regel den nyeste.

 

AtW

7187433[/snapback]

 

må si meg enig med AtW her, jeg pleier faktisk også å årlig legge inn en ren innstallering av windows på en flunkende ny harddisk, for meg handler dette om å få ryddet i registret som har en tendens til å bli litt rotete med tiden, hvilket medfører at maskinen blir tregere... følgelig vil en reinstallasjon få opp farta på OS'et.. og så er det jo kjekt å starte med blanke ark innimellom, men med vista vil jeg ikke ha muligheten til å gjøre dette særlig mange ganger før det låser seg..

Lenke til kommentar

Fant en post på et forum jeg var innom,

mrk. jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke all informasjonen,

men synes likevel det er verdt dele disse observasjonene,

og om det skulle være noe som ikke stemmer vil vi vel finne ut av det..

 

jeg synes i allefall det var interesant å lese..

 

 

 

 

SITAT

 

lets take a look into this shall we and just see how many people just do not understand what buying into vista is going to actually do to you all.

 

you all seem perfectly happy to pay alot of money

that has everything in place to stop you using it.

 

have you read any of the 86 comments on the zdnet report not a single one of them mentions the restrictions and the protections that your going to be buying into so lets re-cap.

 

Current Protections & Restrictions Found in Windows Vista

 

AACS Advanced Access Control System

AEC Automatic echo cancellation

AES Advanced Encryption Standard

APO Output Encryption Audio Processing Object

COPP Certified Output Protection Protocol

DDI device driver interface

DTCP Digital Transmission Content Protection

LFSR Linear-Feedback Shift Register

HDCP High-bandwidth Digital Content Protection

HFS Hardware Functionality Scan

ITA Input Trust Authority

OMAC One-Key Cipher Block Chaining Message Authentication Code

OTA Output Trust Authority

PAP Protected Audio Path

POC Protected Output Controller

PUMA Protected User Mode Audio

PVP Protected Video Path

PVP-OPM Protected Video Path - Output Protection Management

PVP-UAB Protected Video Path - user-accessible bus

RSA Rivest-Shamir-Adleman

SAP Secure Audio Path

SCMS Serial Copying Management System

S/PDIF Sony/Philips Digital Interchange Format

SRM System Renewability Messages

UMA User Mode Audio

VAS Virtual Audio Server

VPO Virtual Protected Output

 

if all that is put into vista what you think

it's been put in the new OS for? a joke? the hell of it? hell no it's all their ready to destroy everything to do with freeware/opensource and filesharing period.

 

and they want to sell this to you the customer to have you restricted from using your pc for the high price tag of like 400 + dollars?

 

lets continue shall we with the vista bomb

 

Vista is an OS that supports fully "TrustedComputing"

which means all DRM that has been put into hardware over the years but couldn't be activated as XP and win2k and win98se couldn't support Trustedcomputing now that new threat comes into play with Vista.

 

your hard-drives you've had for years the cpu's from intel/amd will have drm now activated congrats

you've now paid 400+ dollars for something that has now been able to turn your home personal pc into their own personal vending machine... and you paid for them to do it.

 

cannot use wmp11 to backup any DRM licence files at all

 

2. unless using the supreme business edition you can't store ISO's on the hdd

it will restrict you from saving and storing ISO files to the drive

this soon will mean any files that isn't DRM licenced.

 

3. implimented a kill switch which if your WGA fails the checks means it gives you reduced functions i.e. only the web-browser will work for 1 hr then machine shuts off

 

4. only operates with DirectX10 no rollbacks so unless a game supports DX10

you can't use vista until the game supports DX10 all new games are not backwards compatable either

 

YOU can only ever re-install the Windows Vista 1 time for the life of the licence thats right if you install your copy more than 1 time you need to buy

a re-licencing fee which the price hasn't been announced yet how nice of them sell me something i can't use at the outrageous price of 400+ dollars!

 

Windows XP services packs MS will not support them after 1st jan 2007

they are droping support for SP1 and SP2 and this is even before vista comes out!

 

in 2007 all hardware manufacters have to suport DRM into their hardware by law

else they will and can be fined and shut down if they fail to co-operate with the industry

 

-----------

 

Microsoft: Upgraded Motherboard = New Windows Licence

 

Microsoft recently made a change to the licence agreement saying that a new motherboard is equal to a new computer, hence you need to purchase a new Windows licence.

 

Here is what Microsoft has to say:

 

"An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer" to which Microsoft® OEM operating system software cannot be transferred from another computer. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created and the license of new operating system software is required."

 

The reason Microsoft gave for this term is that "Microsoft needed to have one base component "left standing" that would still define that original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the "heart and soul" of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created."

 

Microsoft sent a memo to its OEM partners asking them to enforce this new policy, every time they upgrade a computer for a client.

 

Vista is locking out 3rd party companys from making anti-virus tools

and internet firewalls also Vista isn't going to allow any 3rd party debuging tools

They are also going to try and stop tools by 3rd partys that help you backup.

 

thats right Symantec Ghost/Acronis wont work when trying to make a restore image

not only that but they are locking out hundreds of other useful tools.

 

for instance unlocker vx.xx that helps you unlock a process wont work no more

they are not allowing you to use Caldra DOS, or DR DOS no more.

 

 

 

Maxtor/Seagate have had DRM built into their hdd

for the past 5 years

 

Intel have DRM built into their cpu's and now

AMD also have joined the bandwagon

 

all this hardwire DRM in hardware will only be activated by a TrustedComputing platform"

and Vista is this platform.

 

now still wanna pay 400 + dollars for all this?

when it does nothing to benifit you at all?

 

SITAT SLUTT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...