Gå til innhold

Klokking av Intel Pentium 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er mulig å klokke en Intel Pentium 4 (Northwood) 2.8GHz til noe mere. Synes den "drar" formye. Jeg har northcool vifte på den så jeg tenker den holderseg kald i en god stund till. Jeg har sett i bios'en å lest litt der men jeg ser ikke noe som jeg kan stille på som jeg vet hva er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er usikker på klokkeegenskapene til det kortet der.. :hmm:

Men du kan jo prøve! :)

Først må du se om du finner en plass i BIOS der du kan låse AGP/PCI til 33/66.

Så er det bare å justere FSB opp gradvis til maskina ikke vil gå knirkefritt lengre. Da kan du eventuellt justere opp vCore, sette divider på RAM`en og/eller gi minnet mer volt. Du burde hvertfall klare 3.2-3.4 GHz, men er veldig usikker på hovedkortet ditt som sagt..

Skrevet (endret)

Nå tenker jeg at jeg har gjort det store.. Nå gikk jeg inn i bios. Enda på noe tall (cpu, 200MHz, orginalt)...Jeg endra det i fra "Automatic" Til "Manual" så bytta jeg fra 200MHz til 300MHz... Å nå vil ikke pcen starte ordentlig lengre. Maskina suser å går men mus, tastatur og skjerm vil ikke komme på! Kan jeg re-gjøre dette fysisk? F.eks. ta ut bios-batteriet i noen sekunder? Hjelper det tror dere?

Edit: Jeg prøvde å fjærne batteriet i ca 1min. Og jammen gikk det... Tror jeg resetta biosen nå... Iallefall... Jeg skrev 220MHz der det stod 200Mhz. Og det ser ut til å virke.

Endret av Tt.mrX
Skrevet
Nå tenker jeg at jeg har gjort det store.. Nå gikk jeg inn i bois. Enda på noe tall (cpu, 200MHz, orginalt)...Jeg endra det i fra "Automatic" Til "Manual" så bytta jeg fra 200MHz til 300MHz... Å nå vil ikkepcen starte ordentlig lengre. Maskina suser å går men mus, tastatur og skjerm vill ikke komme på! Kan jeg re-gjøre dette fysisk? F.eks. ta ut bios-batteriet i noen sekunder? Hjelper det tror dere?

Edit: Jeg prøvde å fjærne batteriet i ca 1min. Og jammen gikk det... Tror jeg resetta biosen nå... Iallefall... Jeg skrev 220MHz der det stod 200Mhz. Og det ser ut til å virke.

7192692[/snapback]

ja, det vil det. Du har klokka for langt! 300 mhx på hk er mykje! det blir 300x14(trur eg)=4,2 ghz! Men du kan justere opp gradvis...

Skrevet

Hehe... Jeg skjønner det nå. Og jeg skal prøve å gjøre det gradvis... 220Mhz er 3,08Ghz står det når jeg booter opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...