Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygger PC for første gang, hjelp ønskes


Anbefalte innlegg

Nå har jeg omsider fått datakomponentene jeg trenger for at maskinen skal bli komplett. Jeg kjøpte følgende hardware:

 

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

Asus P5W DH Deluxe

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black

PowerColor Radeon X1900GT 256MB

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB, BOXED m/vifte

2stk Western Digital 320GB S-ATAII

 

Til nå så har jeg montert hovedkortet, cpu, ram, dvd-brenner og strømforsyning, men sliter litt med strømforsyningen ettersom jeg aldri har sett noe lignende før. Sitter med en del kabler til overs som jeg ikke helt vet hvor skal og jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal koble harddiskene ettersom jeg aldri har sett SATA-opplegg før. har bare vært borti IDE før og jeg er litt usikker på hvor jeg skulle koble denne kontakten, men tok en råsjangs på den blåe PRI_IDE.

 

Bildet hvor hånden min synes er bl.a 2 kabler jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Er også usikker på om jeg har koblet strømmen riktig til harddiskene.

post-17606-1161995368_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hardiskene ser ut til å være riktig koblet tror ikke det er mulig og koble de feil.

 

og den 6 pinners ledningen tror jeg er sånn man bruker på mange nye skjermkort spesielt pci express kort,

 

 

og 8 pinneren er mulig sånn man kobler til noen typer hovedkort, er det den samme som er med cpu viften eller er det en kabel fra en annen plass?

Lenke til kommentar

6pins kontaktene brukes som regel på litt kraftige skjermkort.

 

8pin er det som brukes på nyere hovedkort istede for den gamle p4 kontakten.

Hvis hovedkortet ditt bare har p4 tilkobling så pleier det å gå ann å splitte 8pin kabelen eller at den passer nedi med halve...

Endret av eXa
Lenke til kommentar

En liten ting, du har glemt S-ata kalber "om du bare ikke rukket og sette de i da"

Og når det kommer til den Pri_IDE så er det primary IDE der du helst skal sette harddisken som windows ligger på "Om man kjører med IDE harddisker selvfølgelig, noe du ikke gjør her."

 

6pluggern er til PCI-E skjermkort og 8 pluggern er til visse hovedkort som trenger mere power om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Har ikke koblet S-ata kablene enda pga at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal plugge de inn. Raid er noe jeg aldri har tuklet med før og er vant med vanlige IDE-kabler, nå aner jeg ikke hvor på kortet jeg skal montere de to kontaktene. Fant heller ingen jumpere til harddiskene så dette er helt nytt for meg. Er det bare å koble de ned i sata1 og sata3?(Fant ikke noen kontakt på sata2)

 

Kom på en liten ting, hvis dere ser hvor jeg har koblet usb-kontakten så er det 4 kabler som henger løst:

2stk Ground

 

VCC 1

USB 1-

USB 1+

 

VCC 2

USB 2-

USB 2+

 

Skal de henge løst?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Går ut ifra at de USB-kablene som henger løst er hvis du har en ikke-standard USB-header på hovedkortet ditt (.. som du ikke har).

 

Skulle fungere fin-fint som det er.

 

Plugg diskene i hvilken som helst SATA-port så lenge du ikke skal kjøre RAID; anbefaler i midlertid at du plugger boot-disken i port 1.

Lenke til kommentar

Pokker! Turte omsider koble til strømmen og se om maskinen funket, men det var pent lite som våknet til liv. Harddiskene er helt nye, kan det ha noe med saken og gjøre? Klarer ikke helt se selv hvorfor maskinen ikke starter, men siden dette er første gangen jeg bygger PC så må jeg ha glemt noe særdeles viktig. Noen som har tips til hva det kan væe?

 

Edit: Koblet sata-kontaktene som vist på bildet, en i den røde og en i den svarte. Var det riktig?

 

Er forsåvidt ikke helt sikker på hva RAID er eller gjør, men jeg skal hvertfall ha 2 harddisker på totalt 640gb og ikke en harddisk som konstant tar backup av den andre.

 

En ting til når det gjelder harddiskene så har jeg kun koblet til den tynne kontakten ettersom jeg går ut ifra at den gir strøm istedenfor at man kobler til den kontakten med 4 hull i. Er det riktig?

 

 

 

Beklager for at det blir litt rotete, ble en del redigeringer i dette innlegget :)

post-17606-1162004584_thumb.jpg

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

På et av de første bildene du la ved, er det koblet en strømplugg til kontakten du har tegnet lilla rundt. Det er korrekt.

 

Den raid modus som er forenlig med dine ønsker (til sammen 640 GB) er Raid-0. Denne konfigurasjonen lagrer filer i blokker fordelt på de to diskene. D.v.s med en cluster størrelse på 64kB, vil en fil på 128kB bli lagret med første del på disk1, og andre del på disk 2. Dersom den ene disken tryner, vil all informasjon gå tapt, siden det som er lagret på den ene er avhengig av det som ligger lagret på den andre. Denne risikoen må veies opp mot gevinsten: _Teoretisk_ fordoblet lese- og skrivehastighet.

Lenke til kommentar

ulike produsenter opererer med ulik fargekoding for ramslotter, er min erfaring. Tror det var på msi K8N neo2, hvor brikkene måtte stå i hver sin farge for dual channel, mens på asus a8n måtte de stå i lik farge for dual channel. M.a.o. dette er et punkt du nesten bør konsultere manualen på...

Lenke til kommentar

Dere hadde rett i at ram-brikkene var koblet feil, men nå skal det problemet være fikset. Får fremdeles ikke liv i maskinen og nå lurer jeg på om jeg har koblet feil når det gjelder strøm.

 

Ting.jpg: Har jeg koblet riktig på den "tingen"? Funderer på om jeg har koblet til power-knappen feil eller noe sånt.

 

Hdd_strom.jpg: Kabelen til høyre plugger jeg på den som er til venstre på bildet. Den til venstre kommer rett fra strømforsyningen, er det riktig?

 

DSC00688.JPG: Hvor skal jeg koble harddiskene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...