Gå til innhold

"Vennekjøring" -Dine vaner ang betaling


Wazu

Anbefalte innlegg

Tar ofte betalt hvis de ringer når de er på fylla og spør om jeg kan kjøre de hjem. Eller de betale meg uansett. Så betaler jeg heller de når jeg er på fylla og vil hjem. Er mange som aldri kjører på lørdagen, da blir aldri tjenestene gjengjeldt osv. Så gidder ikke det. I løpet av uka så er det mye mindre kjøring, da mest rundt med kamerater og da gidder vi ikke snakke om penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å betale kun for bensinen er for dumt. Enten får man være med gratis, eller så får man være med å dele på alle variable utgiftene.

 

Broren min låner bilen min for 1,50 kr pr km.

7283994[/snapback]

Når det er snakk om venner det ikke så nøye, såklart blir jo bilen slitt ned litt og litt for hver gang man kjører den.. Så det er jo klart at det koster jo mer enn bare bensin ja.. Men de utgiftene får jeg ta selv :)

Lenke til kommentar
Hvis du kjører en venn vil vennen før eller siden kjøre deg et sted. dermed ender dere opp med å sende den samme hundrelappen frem og tilbake hele tiden. venner burde kjøre hverandre gratis for man får alltid tjenesten igjen

7292094[/snapback]

Det der blir helt feil, har en del venner som aldri kjører så å si, og disse vennene reiser gjerne ut på byen hver helg. Når skulle de da kjørt meg?

Lenke til kommentar

I Tromsø har de fleste lagt på seg den vanen at vi "legger" igjen penger til bensin. Det er sjeldent snakk om hvor mye skal du ha eller jeg skal ha så og så... Tromsø er grovt sett delt inn i 5 deler. Kvaløyalsetta, byen, Hamna, Kroken og Tromsdalen... Hamna og Kvaløysletta er de strekningene det tar tid å kjøre til og fra.. Der legges det igjen 100,- til drivstoff, resten er 50,-

Lenke til kommentar

Hvis man henter venner på byen og får dekket bensinutgiftene blir nok ikke dette sett på som piratvirksomhet uansett.

 

Jeg tar ikke konsekvent betalt, med mindre det er snakk om lange strekninger. Da deler vi opp bensinen på alle i bilen. Betaler hvis jeg ber folk om å hente meg, men som regel ikke hvis det er en kort strekning og folk tilbyr å hente meg hvis vi skal et eller annet.

 

Kjører aldri noen andre enn venner uansett, så jeg har ikke det dilemmaet. :) Når jeg betaler blir det som oftest penger tilsvarende en liter pr. mil og litt ekstra.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Har snakket litt med kompiser om dette med "vennekjøring", og spesielt da dette med betaling og "satser" hvis man skal kunne kalle det det. Vet endel praktiserer "50kr per pers uansett avstand" regelen, andre tar betalt nærmest for kilometeren, mens andre gjerne betaler på andre måter (nei, var ikke ment sånn).

 

Så da lurte jeg vel egentlig bare på hvordan dere ordner dette med kameratkjøring.

7166261[/snapback]

 

Jeg krever ingenting, men en uskreven regel i vennegjengen er jo at du gir sjåføren litt for bensin og slikt. Her utpå landet går det ofte i donasjoner opp mot 100-lappen per pers, eventuelt å ha det til gode til en gang du selv trenger skyss.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er umoralsk og ta penger hos venner for å kjøre, særlig om du skal samme veien selv uansett, og, det er tross alt ulovlig.  Jeg syns bensinpenger skal deles opp, men det er også alt.

7333291[/snapback]

Tror ikke det er ulovlig å spleise på utgifter mellom venner akkurat. Selv tar jeg ikke betalt for småkjøring rundt i byen o.l., men på langkjøring (over én time ca.) forventer jeg at passasjerer skal spytte i sin del av bensinutgiftene. Det blir derimot bare smålig å kreve noe mer, f.eks. slitasje på bil... hvis man ikke kan betale slikt selv må man heller ikke skaffe seg bil ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et skille mellom det å kjøre folk til og fra byen eller en fest et sted o.l., og det å være en "gjeng på tur" et eller annet sted (så sant det er et stykke å kjøre, ikke sånn rett ned til stranda liksom, men en naboby e.l., harrytur osv).

 

I byen her er sentrum sperret av for biltrafikk natt til lørsdag og søndag, kun rutebuss og taxi har lov. Dette skjedde for vel to år sida, og på den måten fikk politiet bukt med piratkjøring.. Synd for meg :p

 

Vennekjøring foregår nok fortsatt, og herregud, om ikke det skal være lov så vet ikke jeg! Dette får nok ikke politiet bukt med heller, samme hvor ulovlig det måtte være, og jeg tror ikke de har noen intensjoner om å få igjennom det heller, såpass velger jeg å tro om politiet.

 

Noen har det slik at det er én med bil i vennekretsen, og da anser jeg det ikke som umoralsk og ulovlig at vedkommede får en symbolsk sum for å kjøre de ved slike anledninger, dekke litt bensin o.l. Vennekretser der flere har lappen og bytter på å kjøre, er det jo fint hvis en "opp-i-opp" ordning fungerer!

 

Min definisjon på piratkjøring er ganske enkelt at man kjører som drosje uten løyve; står i byen og plukker opp folk, avtaler pris og kjører.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører ofte kompiser til \ hjem fra fester \ utested og tar betalt etter hvor langt det er samt når på døgnet det er. Si at det er en 30\45 minutters kjøretur hver vei tar jeg mellom 150-200 kroner (dette er da kjøring midt på natta per peson).

 

Blir ofte kjøring hver helg, og det dekker bensin + litt nedbetaling av bilen.

Ofte at man får inn et par hundre kroner per helg, og det kommer godt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører som regel venner gratis hvis de spør om det. Om betaling kommer opp i bildet svarer jeg bare gi det du har lyst til å gi. Når det gjelder plukke folk opp etter en natt på byen bare for å håpe på å få fett betalt (åssen type betaling er opp til deg og tolke:P) gjør jeg ikke av prinsipp.

Lenke til kommentar

Alle med litt fornuft og selvrespekt legger gjenn noen kroner, hvist alle hadde lagt gjenn en femti lapp hadde sjåføren til sjuende og sist sittet med litt mere enn bensinpenger. Noe jeg synes han fortjener for og kjøre for oftest fulle dryge folk på natten. Sitter jeg på alene og skal et par mil eller noe, bruker jeg og legge gjenn et par hundre kroner som regel.

Har man råd til og dra på byen/fest skal man ha råd til og komme seg hjem, hvist man ikke har det kan man sitte hjemme eller ringe moren sin for den slags skyld!

Og det værste jeg vet er folk som skylder på at de er for fulle til og betale noe som heldst. Hvist sjåføren ikke spør etter penger er det ikke dermed sagt at han ikke vil ha noe.

Lenke til kommentar

venner og bekjente kjører gratis på dagtid, men når de ringer å spørr om jeg kan kjøre de hjem fra fest eller til fest så sier jeg allti "betal det dere ville tatt selv!" som regel er det et sted mellom 100 og 500, fikk faktisk 2500 for å kjøre 3 kamerater fra lillestrøm til charlottenberg midt på natta :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...