Gå til innhold

Nettverksproblemer i Fedora Core 6


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp funnet ut at jeg vil lære meg litt mer linux enn det lille jeg har måtte lære meg pga. UIO's datasystem. Derfor innstallerte jeg nettopp Fedora Core 6 ved siden av Windows XP, Dualboot. Problemet er at jeg ikke kommer meg på nett selv om jeg har kabel direkte inn. Sitter på en laptop. ASUS A6JA, og skjønner at jeg trolig må skaffe en driver for det trådløse, men det burde vel fungere med nettverkskabel?

 

Hvor kan en sjekke om Fedora finner nettverkskortet mitt? Hva kan jeg eventuelt gjøre hvis Fedora ikke finner det? Generelt: Hva kan jeg gjøre for å komme meg på nett i Fedora Core 6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg henta ned driverne for det trådløse nettverkskortet mitt for linux. Gjorde det i windows og brukte minnepenne for å få de over til fedora. Men skjønner ikke hvordan jeg skal få innstallert de :cry: Har pakket de ut, men selve innstalleringa har jeg ikke peiling på hvordan gjøres. Er en fil der som heter INSTALL, men fant jeg fort ut at bare var en tekstfil :( Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Skjønte det måtte være deg. Har henta ned foredraget nemlig;) fikk linken av en kompis.

 

Det jeg får fra PC Wizard er:

 

1) Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC

2) Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG

 

Driverne jeg har funnet er for det trådløse, men rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal innstallere disse driverene. Noen som kan gå gjennom det step by step?

Lenke til kommentar

Kjedelig når drivere ikke følger med.

 

Fant disse som handlet om kabel-kortet:

http://www.linuxquestions.org/questions/sh...ad.php?t=460211

http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=36365

 

Det trådløskortet er en intel-sak, så det burde gå greit å få opp. For alt jeg vet kan det være at det bare er å installere en rpm-pakke med firmware (spesiell kode som kjøres på en chip inne i netverkskortet).

På intel sin side står det i allefall at man bruker driveren "ipw3945" - på siden til denne driveren ( http://ipw3945.sourceforge.net/#links ) har de linket til pakker for fc6:

http://atrpms.net/dist/fc6/ipw3945/

http://atrpms.net/dist/common/ipw3945d/

http://atrpms.net/dist/common/ipw3945-ucode/

http://atrpms.net/dist/fc6/ieee80211/

 

Jeg vil annta at det greieste er å legge inn relevante pakker fra disse mappene (den øverste er selve driveren, den neste er et program som tydeligvis må kjøre i bakgrunnen, den 3'e er firmwaren (microcode) som jeg snakket om, den nederste er en generell greie for å bruke en del trådløsdrivere.

 

Post gjerne igjen dersom du lurer på hva som er relevante pakker :)

 

Når du har gjort dette, legg inn atprpms som et repositorie i yum, så holder driveren seg oppdatert når du oppdaterer resten av systemet. En liten advarsel kansje: atrpms + livna != sant.

Lenke til kommentar

Huff... Nå har jeg slitt en stund med dette, og får det ikke til. ieee80211 får jeg inn uten probleme. Det trådløse krever visst alt nettverksforbindelse for å komme inn, derfor må jeg legge inn Realtek driveren, og der støter jeg på problemer.

 

Jeg følger det som står i Readme filen etter jeg har unzippa fila, men jeg får noen feilmeldinger jeg ikke skjønner noenting av:

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ make clean modules

make -C src/ clean

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

rm -f *.o *.ko *~ core* .dep* .*.d .*.cmd *.mod.c *.a *.s .*.flags

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make -C src/ modules

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make -C /lib/modules/2.6.18-1.2798.fc6/build SUBDIRS=/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src modules

make[2]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.18-1.2798.fc6-i586'

CC [M] /home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.o

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:51: error: expected ‘)’ before string constant

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:52: error: expected ‘)’ before string constant

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:53: error: expected ‘)’ before string constant

make[3]: *** [/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.o] Error 1

make[2]: *** [_module_/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src] Error 2

make[2]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.18-1.2798.fc6-i586'

make[1]: *** [modules] Error 2

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make: *** [modules] Error 2

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ make install

make -C src/ install

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

install -m 644 -c r1000.ko /lib/modules/2.6.18-1.2798.fc6/kernel/drivers/net/

install: cannot stat «r1000.ko»: Ingen slik fil eller filkatalog

make[1]: *** [install] Error 1

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make: *** [install] Error 2

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ depomd -a

bash: depomd: command not found

 

Er det noen som kan si meg hva som er galt og hva jeg skal gjøre for å fikse dette? Er ekstremt frustrerende å ikke komme seg på internett :mad:

Lenke til kommentar
Huff... Nå har jeg slitt en stund med dette, og får det ikke til. ieee80211 får jeg inn uten probleme. Det trådløse krever visst alt nettverksforbindelse for å komme inn, derfor må jeg legge inn Realtek driveren, og der støter jeg på problemer.

 

Jeg følger det som står i Readme filen etter jeg har unzippa fila, men jeg får noen feilmeldinger jeg ikke skjønner noenting av:

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ make clean modules

make -C src/ clean

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

rm -f *.o *.ko *~ core* .dep* .*.d .*.cmd *.mod.c *.a *.s .*.flags

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make -C src/ modules

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make -C /lib/modules/2.6.18-1.2798.fc6/build SUBDIRS=/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src modules

make[2]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.18-1.2798.fc6-i586'

  CC [M]  /home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.o

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:51: error: expected ‘)’ before string constant

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:52: error: expected ‘)’ before string constant

/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.c:53: error: expected ‘)’ before string constant

make[3]: *** [/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src/r1000_n.o] Error 1

make[2]: *** [_module_/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src] Error 2

make[2]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.18-1.2798.fc6-i586'

make[1]: *** [modules] Error 2

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make: *** [modules] Error 2

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ make install

make -C src/ install

make[1]: Entering directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

install -m 644 -c r1000.ko /lib/modules/2.6.18-1.2798.fc6/kernel/drivers/net/

install: cannot stat «r1000.ko»: Ingen slik fil eller filkatalog

make[1]: *** [install] Error 1

make[1]: Leaving directory `/home/Martin/Drivers/r1000_v1.04/src'

make: *** [install] Error 2

[Martin@localhost r1000_v1.04]$ depomd -a

bash: depomd: command not found

 

Er det noen som kan si meg hva som er galt og hva jeg skal gjøre for å fikse dette? Er ekstremt frustrerende å ikke komme seg på internett  :mad:

7213089[/snapback]

 

Du har skrivd 'make install' her etter at du har kjørt 'make clean modules'...

 

'make clean modules' fjerner alle modulene som er blitt kompilert og 'make install' skal instalere alt som er blitt kompilert(noe du vanligvis trenger root tilgang for).

 

Prøv å kjør configure(hvis det finnes) med ./configure, hvis du ikke får noen feilmeldinger så skriv 'make all' (trenger egentlig ikke å skrive all, men for sikkerhets skyld så gjør vi det ;)) og etter det logger du inn som root med 'su -' også skriver du 'make install'

 

La meg høre om det hjelper saken :)

 

P.S. du har også skrevet depomd -a, det skal være depmod -a og dette må kjøres som root med alle priveleger(altså 'su -' istedenfor 'su')

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
*hint* jeg gav deg linker til rpm'er for driveren til det trådløse og iee8211 *hint*

7215111[/snapback]

 

jepp, fikk brukt rpm'en for iee8211, men rpm'en til det trådløse krevde nettverkstilkoblig. Fikk hvertfall en melding ala: "Denne pakken kunne ikke installeres, dette skyldes trolig manglende nettverk", hvertfall noe i den duren.

Lenke til kommentar
*hint* jeg gav deg linker til rpm'er for driveren til det trådløse og iee8211 *hint*

7215111[/snapback]

 

jepp, fikk brukt rpm'en for iee8211, men rpm'en til det trådløse krevde nettverkstilkoblig. Fikk hvertfall en melding ala: "Denne pakken kunne ikke installeres, dette skyldes trolig manglende nettverk", hvertfall noe i den duren.

7217021[/snapback]

 

prøvde du da å instalere den ved å dobbelklikke?

Prøv å instalere den ved å bruke terminal og skrive dette i samme mappe som rpm fila:

 

"rpm -ivh <pakkenavn>.rpm"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...