Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dæven, så akkurat "the hurt locker". Flere en meg som ble imponert? Så lenge man klarer å se forbi testosteronet i filmen er det en vanvittig fin film syntes jeg. på lik linje med Black hawk down.

Black hawk down var jo en dritt film på linje med We were soldiers og Pearl Harbor. Amerikansk nasjonalisme er oppbrukt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nasjonalisme din målestokk for kvalitet, eller klarer du bare ikke å se forbi det? Man må vel kunne skille mellom BHD og Pearl Harbour når det gjelder kvalitet, sistnevnte er tvers gjennom en dårlig film.

Skrevet

Har dere ikke hørt? En film må være anti-amerikansk for å bli tatt seriøst, og ha evnen til å formidle en historie som er gripende. Nasjonalisme og kvalitet kan ikke under noen omstendighet kombineres.

Skrevet
Har dere ikke hørt? En film må være anti-amerikansk for å bli tatt seriøst, og ha evnen til å formidle en historie som er gripende. Nasjonalisme og kvalitet kan ikke under noen omstendighet kombineres.

Aller helst portrettere "de slemme".

Skrevet

BHD kan være litt rasistisk ja, mente den var rasistisk før, men endret den meningen etter jeg så den igjen, den er ca. like rasistisk som de fleste krigsfilmer som ikke fokuserer på "slemmingene" noe mer enn standard "bad guys being bad"-opplegg.

Skrevet

Somalierne blir presantert som en monoton gruppe - følelsesløse, blodtørstige apemenn som ikke eier personlighet. Videre blir deres nærvære framstilt med kaotisk arabermusikk, få closeups og sporadisk klipping. De dør alle som hunder i et kinesisk suppekjøkken. Og amerikanerne? De har sukkersøt fiolinspill, dype vokaler som spilles på full guffe når en av deres glitrende engler ligger for døden, gjerne med et familiebilde i nærheten hvor de bestemt, men lavlytt sier at det var et priviligium å dø for USA.

Bare jeg som ble dårlig nå?

Skrevet (endret)

Men en film kan og er i dette tilfellet rasistisk utifra HVORDAN den utforsker den andre siden. Aight?

Jeg forstår ikke hvorfor en rasistisk film er en dårlig film.

Så hva var bra med denne filmen?

Endret av dicktator
Skrevet
Men en film kan og er i dette tilfellet rasistisk utifra HVORDAN den utforsker den andre siden. Aight?

Nei, fordi det filmen gjør er å unnlate å vise noe særlig fra hvorfor somalierne gjør som de gjør. Det er kanskje spekulativt og grunt, men ikke rasistisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...