Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Upc + (3com) trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg var nettopp en tur hos mamma og pappa og prøvde i samme slengen å sette opp en trådløs ruter slik at pappa kunne sitte i stua med sin laptop, mens søstra mi sitter på arbeidsrommet og jobber med noe skole greier.

 

Problemet her er at jeg fikk ruteren til å dele ut IP adresser, men kom likevel ikke på nett. FIkk heller ikke ping'et noen nettside. UPC har ikke ruter-modem (hvertfall ikke det de hadde nå) så jeg krysset av for DHCP funksjonen på 3com saken.

 

Da det ikke fungerte å komme på nett prøvde jeg å koble kabelen i en av LAN portene på ruteren, men såvidt jeg husker så er dette kun om man har et modem med innebygget ruter fra ISP man skal gjøre dette. Det fungerte uansett ikke.

 

Hva er det jeg gjorde galt siden det ikke fungerte? Må jeg bruke krysset kabel noe sted i dette oppsettet? Under oppsett av ruteren (kjørte wizard saken) så krysset jeg ikke av for noe pppoe greier eller noe sånt, for jeg kan ikke huske at UPC bruker dette.

 

Er det noen som sitter på en UPC linje og har flere maskiner på nett gjennom en ruter, og kan komme med en løsning?

 

Jeg var inne på UPC sine nettsider å så litt på de forskjellige linjene de tilbyr, og la merke til at de kun tilbyr EN ip adresse på de billigste alternativene sine. Nå er jeg ikke sikker på hvilket abonement foreldrene mine har, men er det her problemet ligger? Skal ikke en egen ruter løse dette problemet?

 

Håper på et oppklarende innlegg fra noen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

routeren må vite navnet på isp ,brukernavnet og passordet som din far bruker på nettet , det er nemlig routeren som nå er koblet til internett , og maskinene kobler seg på routeren.

det kan også tenkes at routeren må manuellt logge på internett og at det du må inn på routeren å gjøre dette .

 

ta en litt nøyere titt på manualen så tror jeg du finner svaret ditt der .

Lenke til kommentar
routeren må vite navnet på isp ,brukernavnet  og passordet som din far bruker på nettet , det er nemlig routeren som nå er koblet til internett , og maskinene kobler seg på routeren.

det kan også tenkes at routeren må manuellt logge på internett og at det du må inn på routeren å gjøre dette .

 

ta en litt nøyere titt på manualen så tror jeg du finner svaret ditt der .

7129638[/snapback]

Skal man trenge å logge på når man har UPC da? såvidt jeg husker så er det kabelmodemet som kobler deg opp uten settings

Lenke til kommentar
Skal man trenge å logge på når man har UPC da? såvidt jeg husker så er det kabelmodemet som kobler deg opp uten settings

7129688[/snapback]

 

Stemmer det. Problemet her er nok det som ble sagt, at du bare får en IP-adr. Du kan prøve å få "release"'et den fra PCen som kommer på nett uten 3comen ved "ipconfig /release", deretter plugge ruteren inn på nettet. Ellers så kan du klone MAC adressen til PCen og bruke den på ruterens WAN port. Hvis du har god tid så kan du bare vente litt + det med å ta strømmen, sånn at UPC "glemmer" MAc adressen til PCen

Lenke til kommentar

Etter samme problem som min trådstarter og kollega, fikk jeg det til etter litt plunder.

 

Selvfølgelig prøvde jeg en del ting samtidig, og er usikker på hva som gjorde utslag, men tror det er MAC-kloning.

 

Min fremgangsmåte:

 

Først kabel rett fra UPC-boks til maskin, sånn funket Internett uansett. Så kjørte jeg ipconfig /release som foreslått over, og dro ut kabelen.

 

Trakk ut strømmen fra UPC-boks et minutt eller to.

 

Satt "Clone my PCs MAC" på ruteren.

 

Skrudde på igjen UPC-boks, koblet i WAN på ruter, koblet maskin på LAN, som normalt.

 

Kjørte DHCP release på ruteren så alt var blankt, og så renew.

 

IP-adrese fra UPC kom umiddelbart opp, men ruteren sto en stund på aquiring, og jeg måtte kjøre 2-3 refresh før aqiring forsvant. Da var vi på nett!

Lenke til kommentar
hm.. rart.  det skal gå automatisk det greine der.  har hatt UPC i 5år.

Å har aldri hatt problemer med deling av internett via routeren.

modem - router - switch - maskiner.

modem - router - maskiner.. 

osv

7187754[/snapback]

Hvilket abonnement er det du har da? Har du ett hvor du får flere ip-adresser eller bare en??

 

Vet ikke om det skal ha noe så si da, men... :hmm:

Lenke til kommentar

jeg har Chello Plus.

du kan fort sjekke om hvem nett linje du har..

bare stikk på www.itavisen.no

500kb har du det laveste fra upc..

www.get.no der finner du info om hastighetene.

 

tror ikke det skal ha noe å si egentlig. på linja mi sier jo upc at jeg kan maks koble til 4 maskiner.

alle maskinene har jo 80.211. osv som ip. hver sin liksom =)

Lenke til kommentar

For de som har de 3 laveste pakkene fra UPC/Get har man i utgangspunktet bare mulighet til å koble til 1 maskin. Hvis man smeller en ruter rett på modemet oppdager modemet flere MAC-adresser (tror jeg), og da vil det ikke funke. Hvis man kloner MAC-adresse i ruteren ser UPC/Get-modemet kun én MAC-adresse, og tror det bare er en maskin koblet til, mens ruteren tar seg av utdeling av så mange IP-adresser innafor huset ditt som den bare vil.

 

Hvis du tester med 5 maskiner hjemme hos deg gjetter jeg på at du får problemer uten å klone MAC-adresse i ruteren din.

 

 

Nero: Du får ringe meg når du sitter hjemme hos mor og far, så får du det nok til. *host*noob*kremt*

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...