Gå til innhold

Cubase/nuendo - guide | OPPDATERT 08.12


_HKH_

Anbefalte innlegg

Sidechaining er ikke skikkelig implementert i cubase enda.  Det er blitt lovet at det skal komme i 4.1 - oppdateringen som er rett rundt hjørnet. 

 

Workarounds eksisterer, f.eks spesielle kompressorer man kan ligge på en stereogruppe som tolker f.eks venstre side som input og høyre som sidechain-input. 

Har ikke testet det selv, men har hørt at waves har en som kan gjøre slikt og muligens roger nichols dynamizer.

9421176[/snapback]

Pokker. Har ingen planer om å investere i versjon 4 ennå, da 3-ern duger i massevis. :(

 

Waves-sakene må sjekkes. Jeg sverger selv til Kjærhus, men sidechaining trengs absolutt til tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg har et kjempegodt, men simpelt spørsmål:

 

Jeg er en middels flittig bruker av Cubase, og bruker mitt elektroniske trommesett til støtt og stadighet sammen med dette. Ettersom jeg er lat, tar jeg meg ikke nok tid til å spille inn alt perfekt, men velger heller å redigere midisporet i etterkant. Dessverre er dette ikke alltid like lett som planlagt, fordi, når jeg har drum editorvinduet aktivt, er trommesporet, eventuelt trommesporet og en click, det eneste jeg hører. Jeg vil ha drum editorvinduet aktivt mens jeg redigerer! Har lett rundt uten å finne ut av dette. Takk på forhånd. Klem utloves i dusør.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et lite midi problem i Nuendo som jeg tenkte kanskje du kunne hjelpe meg med. Jeg har 2 keyboards tikoblet til maskinen. Et Roland Edirol PCR M30 og et M-audio keystation pro 88. Begge er tilkoblet via USB. Roland keyboardet fungerer perfekt mens det andre ikke gjør det. Når jeg lager et nytt midi track kan jeg ikke velge Keystationen som input. Den finnes ikke i dropdownmenyen og jeg finner heller ikke noe input i device setup som sier Keystation. Når jeg velger all MIDI som input på midi kanalen får jeg signal inn og jeg kan spille med keystationen. Så problemet er altså at jeg ikke kan velge kun keystationen som input på et midi track, bare "Edirol" eller "All Midi".

 

Jeg har planer om å bruke begge keyboardene på en gang på hver sitt midi track. Dette fungerer svært dårlig om input på Keystation-tracket står på all midi, ettersom man og vil få data fra edirolen inn på sporet. Noen som har peiling på hva som er galt?

 

Har hatt keyboardet tilkoblet tidligere i en annen usbport der det fungerte som det skulle. Keyboardet står nå et annet sted enn det gjorde og jeg måtte derfor flytte usb kabelen til en annen port på PC-en. Etter dette sluttet det å virke ordentlig. Har prøvd å reinstallere drivere uten hell.

 

Takker for alle svar :)

 

Øssa

 

Foresten, er det noen måte å få cubase til å la være å ta prosjektvinduet utav fullscreen når man åpner for eksempel en VST effekt?

Lenke til kommentar
Sidechaining er ikke skikkelig implementert i cubase enda. Det er blitt lovet at det skal komme i 4.1 - oppdateringen som er rett rundt hjørnet.

 

Workarounds eksisterer, f.eks spesielle kompressorer man kan ligge på en stereogruppe som tolker f.eks venstre side som input og høyre som sidechain-input.

Har ikke testet det selv, men har hørt at waves har en som kan gjøre slikt og muligens roger nichols dynamizer.

Pokker. Har ingen planer om å investere i versjon 4 ennå, da 3-ern duger i massevis. :(

 

Waves-sakene må sjekkes. Jeg sverger selv til Kjærhus, men sidechaining trengs absolutt til tider.

 

Du kan jo ta en kikk på DB audios Sidechain Gate. Opptil 6 sidechain oppsett i hvert prosjekt.

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Hvis det funket fint når keyboardet var koblet i en annen usb-port anbefaler jeg å kjøpe en lengre kabel. Av en eller annen grunn liker midikeyboards best å være koblet til den usb-porten de først ble installert i..

 

 

"always on top" er løsningen på ut-av-fullskjerm - problemet, i preferences er det en setting som sier "plugin windows always on top", i tillegg kan du høyreklikke i mikseren og andre vindu og velge always on top der.

Lenke til kommentar
Har prøvd å plugge keyboardet tilbake i usbporten det først stod i. Ingen forandring.

 

Edit: Fikk det til nå :) Brukte midi gjennom lydkortet istedet for USB.

 

Går det foresten an å "splitte" keyboardet? Sånn at man kan bruke for eksempel fra og med C4 til å styre en VSTi og nedre del av keyboardet til å styre en annen? Eller bare mute de tonene man ikke vil ha med på hvert track?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke hatt all verdens tid til å sette meg inn i Nuendo 3 som jeg nå har (m Drumagog + plugs) og vurderer å skaffe meg Reason, Pro Tools eller Cubase.

Er dette lurt, eller bør jeg kanskje heller sette meg skikkelig inn i Nuendo?

Driver musikkproduksjon, men har begrenset tid.

Er derfor ute etter noe enkelt og greit.

Har fra før bare erfaring med Sibelius og Musicator (grøss).

 

 

Er i innkjøpsgropa enda, så jeg mangler endel småtteri. Kjører TC Electronics lydkort, og er superførnøyd med det!

Får snart en grei studiomic (studiorats), men har bare et keyboard type Technics KN1000 som jeg benytter - her blir innsignalet veldig kraftig i forhold til de andre komponentene.

Jeg har ikke funnet ut hvordan man justerer tempo - kvantifiserer, spiller inn rytmisk.

Det er LITT frustrerende dah :p

Det kan virke som om mange mener Nuendo er vanskeligere enn både Reason og Cubase.

 

Glad for tips!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har laget en liten sangsnutt på Cubase nå og skal eksportere den til WMA-format. Men så vil den ikke eksportere mer enn halve snutten. Jeg bruker Cubase 4 Limited Edition som jeg fikk med lydkortet jeg kjøpte i romjulen (Auido Kontrol 1). Er det på grunn av LE det ikke eksporterer hele fila? Hvor mye koster det evt å oppgradere til full versjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...