Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL uten ISDN?


Anbefalte innlegg

En bekjent har bestilt ADSL gjør-det-selv pakke

fra Telenor.

Han har også spurt meg om hva han trenger for å få dette til å fungere, og jeg har svart at en forutsetning for en slik installasjon er en eksisterende ISDN-linje.

Dette har han imidlertid ikke, og fremsatte dette for Telenor.

Han fikk til svar at dette slett ikke var nødvendig!

Kan dette virkelig være tilfelle?

Jeg kan ikke begripe dette, men kanskje noen her kan bekrefte eller avkrefte min påstand?

Ikke verdens viktigste tema kanskje, men jeg skulle gjerne like å få svar på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-07 01:48, skrev sofTest:


Så tidligere i kveld på Forbrukerinspektørene at Telenor nå tester et ADSL studentabonnement uten hverken ISDN- eller analogbinding/bundling. De skal så tilby dette produktet til "resten" av oss utpå nyåret.



 

Ja, TN+ er jo latterlige som krever at du har en aktiv telefon for og få ADSL.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor så mange velger TN+ sin ADSL, den er jo dyrere, har en langt mer upersonlig kunderservice samt at de bruker PPPoE noe som jeg ser på som et stort minus.

Det er jo mange som leverer der hvoe TN+ kan levere så det er ingen grunn til og bruke de.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 07:42, skrev agvg:


Ja, TN+ er jo latterlige som krever at du har en aktiv telefon for og få ADSL.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor så mange velger TN+ sin ADSL, den er jo dyrere, har en langt mer upersonlig kunderservice samt at de bruker PPPoE noe som jeg ser på som et stort minus.

Det er jo mange som leverer der hvoe TN+ kan levere så det er ingen grunn til og bruke de.


 

Jeg tror faktisk at bundlingen av telefon og ADSL ikke har vært en fordel for Telenor. De som har ønsket ADSL og som ikke har telefon fra før har i de fleste tilfeller hatt en alternativ leverandør. For de som allerede har telefon, spiller det jo ingen rolle. Telenor kan derfor ha mistet mange kunder.

 

Personlig valgte jeg Telenor fordi det var en kampanje med gratis etablering og webkamera til en krone. Da jeg regnet sammen månedsavgifter og etablering for ett års binding, så kom jeg til at det var så liten forskjell at jeg orket ikke styret med å skifte emailadresse. Det er riktig at jeg får dårligere hastighet til den prisen, men det er sjelden jeg utnytter fullt denne hastigheten jeg nå har. Å kunne laste ned et Linux-ISO på 4 timer rekker lenge for meg. Og jeg har fortsatt mulighet til å koble meg opp med ISDN eller analog ved behov (f.eks. når jeg besøker foreldrene mine på en annen kant av landet). Da jeg bestilte ADSL, kunne jeg ikke se fra nettsidene til NGT at de hadde denne muligheten.

 

De få gangene jeg har vært i kontakt med med Telenor Online's kundeservice, så har den både vært rask og kompetent. Og hvordan oppnår man en "personlig" kunderservice over telefon og email?

 

Jeg ser ikke helt ulempen med PPPoE, så lenge man holder seg borte fra den klienten Telenor leverer. Kan du utdype dette store minuset?

 

Sålenge det dekker mitt behov, så ser jeg ikke noen grunn til å velge en annen leverandør av data og teletjenester. Hvis det skulle oppstå en feil (noe det ikke har gjort enda), så kan jeg forholde meg til en leverandør. Når jeg skal flytte om 3 uker, har jeg kun en leverandør å forholde meg til. Det å ha en prinsippiel oppfatning om at man ikke skal kjøpe tjenester av Telenor virker noe merkelig på meg. Dette med mindre man har egen erfaring som misfornøyd kunde av Telenor. Hver enkelt får vurdere sitt behov og velge leverandør deretter. Jeg synes det er helt greit at andre kjøper tjenester av andre enn Telenor med de fordeler og ulemper dette medfører. Hvis ingen gjorde dette, så ville ikke konkuransen fungere. Og nei, jeg jobber ikke i Telenor. Dette er heller ikke ment som et forsvar for Telenor, men jeg mener det går fint å ha et mer balansert og rasjonelt syn på Telenor enn det anti-Telenor synet mange legger for dagen her på forumet. Det er ting jeg ikke liker med Telenor også, men de tingene er for det meste politikerene sin skyld at det har blitt slik. F.eks. at Telenor har blitt eier av kobberet.

Lenke til kommentar

 

 

De få gangene jeg har vært i kontakt med med Telenor Online's kundeservice, så har den både vært rask og kompetent.

 

Det er ikke min erfaring når jeg ringer påvegne av kunder som har div problemer med kontoen sin, jeg vil ikke engang nevne kaoset det er hos fakturavdelingen hos TN, en kunde av meg har nå sagt opp sitt online150 _fem_ ganger, men purringene strømmer fortsatt på.

 

 

Og hvordan oppnår man en "personlig" kunderservice over telefon og email?

 

At vedkommende faktisk husker deg igjen og det faktisk er mulig og få snakke med samme person fra dag til dag, noke en gang er jeg mye i kontakt med support i forbindelse med bestillinger og oppfølginger.

 

 

Jeg ser ikke helt ulempen med PPPoE, så lenge man holder seg borte fra den klienten Telenor leverer. Kan du utdype dette store minuset?

 

 

Tja, kan du gi meg noen som helst grunn til og bruke PPPoE?

Endeløse problemer med "du er ikke koblet til, vil du koble til nå? i IE er jo et eksempel som plager mange, og hva er nå vitsen med og lage en slags oppringt forbindelse på en linje som er oppe døgnet rundt?

TN har operert med flere versjoner av brukernavnet, med eller uten @online.no, selv kundeservice roter med dette.

 

 

Sålenge det dekker mitt behov, så ser jeg ikke noen grunn til å velge en annen leverandør av data og teletjenester.

 

 

TN er alt for dyre på telefon og ADSL, jeg unner dem ikke mine penger når de ikke kan konkurrere på pris eller noe annet.

Hva er poenget med og sløse med sine egne surt opptjente penger?

Jeg har hatt telefon og nettkostnader på over 20000 i året så det blir da litt og spare.

 

Jeg synes det er helt greit at andre kjøper tjenester av andre enn Telenor med de fordeler og ulemper dette medfører. Hvis ingen gjorde dette, så ville ikke konkuransen fungere. Og nei, jeg jobber ikke i Telenor. Dette er heller ikke ment som et forsvar for Telenor, men jeg mener det går fint å ha et mer balansert og rasjonelt syn på Telenor enn det anti-Telenor synet mange legger for dagen her på forumet.

Og med nesten daglige problemer i forhold til support kan jeg ikke si de imponerer noe stort der heller.

 

 

jeg er ikke i mot TN på noe annet grunnlag en at de er for dyre og for store for og gi den servicen jeg mener jeg har krav på som kunde.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 19:32, skrev agvg:


Det er ikke min erfaring når jeg ringer påvegne av kunder som har div problemer med kontoen sin, jeg vil ikke engang nevne kaoset det er hos fakturavdelingen hos TN, en kunde av meg har nå sagt opp sitt online150 _fem_ ganger, men purringene strømmer fortsatt på.



 

I alle organisasjoner, også store, så oppstår saker det alt skjærer seg. Ellers ville vi ikke hatt programmer som "TV2 hjelper deg". Det burde ikke skje, men tror det er vanskelig å inngå. Har selv hatt feilfakturering fra Telenor, og en telefon eller en email har ordnet dette. Hvis jeg skal dømme etter innlegg på dette forumet, så har de andre ADSL-leverandørene like store problemer med kundeservicen. Spesielt hvis vi tar hensyn til markedsandel.

 

Quote:



At vedkommende faktisk husker deg igjen og det faktisk er mulig og få snakke med samme person fra dag til dag, noke en gang er jeg mye i kontakt med support i forbindelse med bestillinger og oppfølginger.



 

Med skikkelige systemer så burde man ikke være avhengig av å treffe igjen samme person for å få ordnet opp i ting. Ser på personavhengige rutiner som en svakhet i en organisasjon.

 

Quote:



Tja, kan du gi meg noen som helst grunn til og bruke PPPoE?

Endeløse problemer med "du er ikke koblet til, vil du koble til nå? i IE er jo et eksempel som plager mange, og hva er nå vitsen med og lage en slags oppringt forbindelse på en linje som er oppe døgnet rundt?

TN har operert med flere versjoner av brukernavnet, med eller uten @online.no, selv kundeservice roter med dette.



 

Det vanligst argumentet for PPPoE er jo sikkerhet. Vil med en gang si at jeg ikke er noen ekspert på akkurat dette, og vil ikke delta i noen debatt om dette. Dette er derfor ut fra egen erfaring. Jeg har brukt RASPPoE, bredbåndsruter og Linux-brannmur mot Telenor. Har ikke sett/opplevd praktiske problemer med PPPoE. På ADSL-oppkoblingen brukes alltid @online.no. Det at du ikke bruker @online.no f.eks. mot emailsystemet har kanskje noe med den tekniske platformen å gjøre. Har selv ikke noe problem med dette.

 

Quote:



TN er alt for dyre på telefon og ADSL, jeg unner dem ikke mine penger når de ikke kan konkurrere på pris eller noe annet.

Hva er poenget med og sløse med sine egne surt opptjente penger?

Jeg har hatt telefon og nettkostnader på over 20000 i året så det blir da litt og spare.



 

Jeg viste i forrige innlegg at JEG hadde ingenting å spare på å skifte leverandør. Dette fordi du sa at du ikke skjønte hvorfor MANGE valgte Telenor som leverandør. Det er greit at du muligens kan spare. Som jeg sa i forrige innlegg, så må hver enkelt vurdere ut fra eget behov. Fordi om du kan spare på å bruke en annen leverandør, så er dette ingen universell sannhet. Det jeg sa i forrige innlegg, å skifte leverandør BARE for å ikke være kunde av Telenor, ville være noe merkelig. Ser derfor ikke hva du argumenterer mot her.

 

Quote:



Og med nesten daglige problemer i forhold til support kan jeg ikke si de imponerer noe stort der heller.


jeg er ikke i mot TN på noe annet grunnlag en at de er for dyre og for store for og gi den servicen jeg mener jeg har krav på som kunde.



 

Det er greit at du har problemer med Telenor, men det er ingen universell sannhet. Hvorfor har du noe med de å gjøre, hvis du har daglige problemer? Du må da ha noe bedre å gjøre med livet ditt? Jeg har selv skiftet jobb DELVIS fordi jeg orket ikke å jobbe mot en leverandør av et system jeg hadde ansvar for. Det burde vel være greit at vi er en del som ikke opplever dine problemer, og som har et akseptabelt kundeforhold til Telenor?

 

Hvis du skulle ha noen synspunkter på dette innlegget, vennligst bruk skikkelig quoting. Ellers gidder jeg ikke å lese innlegget ditt.

Lenke til kommentar

Den 2002-11-07 21:53, skrev sofTest:

Quote:



I alle organisasjoner, også store, så oppstår saker det alt skjærer seg. Ellers ville vi ikke hatt programmer som "TV2 hjelper deg". Det burde ikke skje, men tror det er vanskelig å inngå. Har selv hatt feilfakturering fra Telenor, og en telefon eller en email har ordnet dette. Hvis jeg skal dømme etter innlegg på dette forumet, så har de andre ADSL-leverandørene like store problemer med kundeservicen. Spesielt hvis vi tar hensyn til markedsandel.


Quote:



Javel, min erfaring er at det skjærer seg omtrent alltid hos TN. Ingen andre steder har jeg opplevd større rot en der, får stadig beskjed om at nå er alt ordnet men neida, runde etter runde.


 

Med skikkelige systemer så burde man ikke være avhengig av å treffe igjen samme person for å få ordnet opp i ting. Ser på personavhengige rutiner som en svakhet i en organisasjon.

 

Quote:



Tja, fordi man finner fort ut hvem som virkelig kan noe og som har evne til og fikse ting litt kjappt, derfor synes jeg det er greit og kunne være selektiv med hvem jeg gidder og snakke med på en support/kundeservice.

Hos TN er det ekstremt varierende kvalitet, stor sett er jeg lite fornøyd med evnet til og raskt ordne ting, selv tabber som er helt og holdent TN sine kan ta evigheter og fikse, de lover og fixe ting, de lover og ring osv men som regel skjer det absolutt ingenting før man purrer og purrer. mener du det skal være så elendig bare fordi de er store?



 

Det vanligst argumentet for PPPoE er jo sikkerhet. Vil med en gang si at jeg ikke er noen ekspert på akkurat dette, og vil ikke delta i noen debatt om dette. Dette er derfor ut fra egen erfaring. Jeg har brukt RASPPoE, bredbåndsruter og Linux-brannmur mot Telenor. Har ikke sett/opplevd praktiske problemer med PPPoE. På ADSL-oppkoblingen brukes alltid @online.no. Det at du ikke bruker @online.no f.eks. mot emailsystemet har kanskje noe med den tekniske platformen å gjøre. Har selv ikke noe problem med dette.

 

Quote:



Sikkerhet mot hva?

vel, i følge TN egen kunderservice så er det ingen selvfølge og bruke @online.no nei.....

De kan bare drive, penger og tjene på at de roter det fullstendig til for sine kunder så de leier meg for og rydde opp :wink:



 

Det jeg sa i forrige innlegg, å skifte leverandør BARE for å ikke være kunde av Telenor, ville være noe merkelig. Ser derfor ikke hva du argumenterer mot her.

 

Quote:



Tja, min erfaring med TN er dårlig, og jeg kan ikke si at det finnes mange argumenter for og bruke de uansett.



 

Det er greit at du har problemer med Telenor, men det er ingen universell sannhet. Hvorfor har du noe med de å gjøre, hvis du har daglige problemer? Du må da ha noe bedre å gjøre med livet ditt? Jeg har selv skiftet jobb DELVIS fordi jeg orket ikke å jobbe mot en leverandør av et system jeg hadde ansvar for. Det burde vel være greit at vi er en del som ikke opplever dine problemer, og som har et akseptabelt kundeforhold til Telenor?

 

Hvis du skulle ha noen synspunkter på dette innlegget, vennligst bruk skikkelig quoting. Ellers gidder jeg ikke å lese innlegget ditt.

 

 

 

Tja, fordi jeg fakturer X antall hundre kroner for og sitte jatte med de, jeg synes det nesten er morsomt og se endel av disse folkene på kunderservice i aksjon, det kan være fordi jeg finner det utrolig fasinerende og se hvor elendig oppfølging et såkalt "seriøst" firma kan gi sine kunder.

Det finnes endel bra folk der men det blir lenger og lenger mellom de.

Endel av de kan jo knapt noe om ADSL, de har gått på et kurs og har sjekklister de maser med men ofte er kunnskapsnivået svært lavt.

Vel, det er mine erfaringer, du har andre og så for folk velge hva f de vill :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 22:17, skrev agvg:


Tja, fordi jeg fakturer X antall hundre kroner for og sitte jatte med de,



 

Hø, du sitter jo her og ødelegger levebrødet ditt mann! Du burde jo snakke varmt om Telenor. :wink:

 

Quote:



Vel, det er mine erfaringer, du har andre og så for folk velge hva f de vill :wink:



 

Da BLE vi enige. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 07:38, skrev agvg:


De har aldri krev at du skulle ha ISDN, men ADSL av endel billigere for kunder med ISDN, denne ordningen ble fjernet for ca et år siden, det er nok denne ordningen du husker.


 

Måtte bare kommentere den der.

 

Når telenor introduserte ADSL så krevde de faktisk at du skulle ha ISDN.

 

Bløffen ble fort avslørt så de måtte gå bort fra det rimelig kjappt....

 

Da begynnte de med den "bonus-ordninga" som du nevner..

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-11-08 00:35 ]

Lenke til kommentar

Bare ett lite råd; skal du har ADSL bruk for all del Norges billigste & raskeste: NextGenTel!

 

Har selv hatt disse i over ett år nå, og er stor fornøyd. En stakkars kompis som er så naiv at han i alle år har bitt på løgn propagandaen og dritt behandlingen fra Telenor, har endelig fått sitt beger til å renne over. Han ble lurt til å skaffe ISDN, han ble lurt på dyre 'rabatt' ordninger for vanlig telefon, og til slutt lurt med på deres dyre og trege ADSL "løsning".

 

Ett poeng med dette å tro at man først må ha isdn kan være den bevisste feilaktige "informasjonen" som Telenor gir folk. Selv prøvde jeg i over ett år å få ADSL fra NextGenTel, men Telenor ville ikke godta det. De latet som linjen min (som alltid har vært analog) ikke kunne funke med ADSL, og det var lite NextGenTel kunne gjøre så lenge Telenor la beslag på linjen.

 

Denne såkalte reservasjonen fikk jeg en ansatt i Telenor til å innrømme var - unnskyld min fransk - bullshit. Han vedgikk at det var ett bevisst triks for å trenere & komplisere for bedre konkurrenter slik at kundene til slutt gikk over til dem.

 

Jeg synes ikke det er rart at folk har vreng forestillinger om alt dette, med tanke på Telenors beryktet uetiske opptreden og disinformasjon. Imidlertid funket ADSL altså fint for meg og min analoge linje, da jeg til slutt truet Telenor med å gå til media. Da var det ikke måte på hvor raskt linjen ble klarert for NextGenTel.

 

Eneste minus med NextGenTel er at de er underbemannet og overarbeidet (ikke rart med tanke på hvor lett Telenor gjør det for dem), så kundeservice kan av og til ta tid. Men etter at jeg fikk det har jeg aldri hatt bruk for å snakke med dem om noe, for de har en vantett monterings veiledning og alt har gått som smurt siden dag 1.

 

Hilsen fornøyd ASDL Kunde

Lenke til kommentar

Glemte å legge til at jeg har forbasket dårlig erfaring med Telenor selv før de begynte å sabotere ADSL ordningen for alle som bor i bygningen min. Kjenner faktisk *utelukkende* folk som har dårlig internett og telefon erfaring med Telenor, men ingen fornøyde kunder (alltid er det noe).

 

Har derimot ikke hørt noe om deres mobil leveranser, så kanskje de ikke gjør for mye skade der (intet nytt er godt nytt?).

 

Men jeg trodde uansett at Telenor hadde gitt opp ADSL konkurransen nutildax, og derfor skulle konsentrere seg mer om mobil markedet.

 

Reklamene deres er forøvrig også latterlige - alt de gjør der er å angripe konkurentene samt prøve å få oss til å tro at det ikke er bryet verdt å skifte leverandører. Man må jo bli mistenksom bare ved denne enkle observasjon. Kunne de ikke heller prøve å fremheve hva de måtte ha å tilby kundene sine? Eller kanskje ikke...

 

Hilsen en Telenor allergiker som godt husker hvordan de skviste kundene sine ved å skru opp prisene i perioden rett før konkurransen på det norske markedet ble ett faktum.

Lenke til kommentar

Quote:


miraculix skrev (2002-11-08 03:08):


Hilsen en Telenor allergiker som godt husker hvordan de skviste kundene sine ved å skru opp prisene i perioden rett før konkurransen på det norske markedet ble ett faktum.


 

Urettferdig konkuranse vil jeg si. i og med at det er Telenor som eier kobberet her til lands. Telenor er ett privat firma, det er staten som har betalt for kobberet. Greit nok at Staten eier rundt 70% i telenor, men de er fremdeles ett privat selskap.

 

Jeg synes linjene burde vært staten sitt, så kunne levrandørene (telenor medregnet) leid linjer fra staten. Mener forsåvidt at telenor aldri burde blitt privatisert i første omgang.

Lenke til kommentar

Stortingen gjorde en kjempe-brøler da de privatiserte Telenor. Istedenfor å skille ut selve nettet som staten hadde betalt og som de gjorde med StatKraft, ble Telenor sittende med ALL infrastrukturen. Og dette uten å betale så mye som en krone for det. Det beste hadde vel vært om selve nettet ble skillt ut til et annet privat selskap og som driftet dette uavhengig av Telenor og de andre opperatørene.

 

Så kunne alle leie plass på kobberet og fiberene for en liten slump med penger. Disse kunne da brukes på oppgradering av nettet osv og alt hadde blitt så fint og flott *drømme* :wink:

 

Har sjøl Telenor ADSL og det funker fint nok. PPPoE er noe drit, men det funker med de rette tilpassningene. Linja er relativt stabil selv om det tok hundre-og-fire år å få en anstendig sentral. Det jeg derimot ikke liker(og som forøvring ikke er relevant i forhold til topic, men skit au.. ), er hvor trege Telenor Plus er med driftsmeldinger. Det er vel gjennom andre kanaler at man får greie på at det og det er herpa ... og så kommer det på Online.no tre dager etter :grin: ) Det er dette som gjør at jeg vil bytte leverandør...

Lenke til kommentar

Quote:


ufo skrev (2002-11-08 19:39):

Det beste hadde vel vært om selve nettet ble skillt ut til et annet privat selskap og som driftet dette uavhengig av Telenor og de andre opperatørene.


Så kunne alle leie plass på kobberet og fiberene for en liten slump med penger. Disse kunne da brukes på oppgradering av nettet osv og alt hadde blitt så fint og flott *drømme* :wink:



 

Der er jeg ikke enig. Ett privat selskap må drives med overskudd, gjerne stort og flott overskudd. Og mindre penger vil bli brukt til vedlikehold og oppgraderinger.

 

Om staten hadde driftet nettet og leid ut kobber, ville alt overskudd gått til vedlikehold og oppgraderinger da ett statlig selskap ikke må gå med overskudd.

Lenke til kommentar

Staten ja, men hvem er det? Det skulle jo i utgangspunktet bety du & jeg, men i praksis er det makteliten som forvalter 'våre ressurser'.

 

Den samme grå eminense argumenterer hardt for å privatisere alt mulig, og når så fellesgodene blir solgt på markedet for knapper og glansbilder, så er de samme herrer som overtar i sine nye direktør stillinger i det private. Tormod Hermannsen (også kjent som 'øksemorderen' av ansatte i Telenor, Posten & Statoil) er ett prakteksemplar på en slik vampyr.

 

Hvis sannheten skal frem, så var det det Norske Folk som bygde opp telenettet (og jernbanen & all annen infrastruktur for den saks skyld) i ett gedigent nasjonalt "dugnadsarbeide". Våre besteforeldre slet i idealisme for kollektivismen, og i dag må deres barn og barnebarn betale blod for å nyte de samme tjenester.

 

Her har det foregått ett tyveri, og stortingspolitikerne (spesielt de privatiseringskåte) er medskyldige forbrytere!

 

Snart må vi vel betale for vannet, luften og naturen også. Jommen sa jeg furet værbitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...