Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må forresten påpeke at dette innlegget her bør kvalifisere til årets innlegg. Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for Lurifaksens kvalitetsinnlegg:

 

@neitakk

 

Nå begynner du jo nesten å oppføre deg som en typisk Firefox bruker...

 

Hvorfor irritere deg over at folk ikke bruker Opera? Jeg har brukt Opera i alle år, og klarer utmerket godt å slå meg til ro med at andre bruker IE og Firefox. Det er deres tap. Kall meg gjerne egoist, men jeg bryr meg ikke spesielt mye, så lenge jeg får alle godene ;)

Eneste grunnen til at jeg synes det er dumt at Opera ikke har stor brukermasse er fordi det potensielt kan hindre videre utvikling, siden Opera er avhengig av penger - men nå har Opera levd i temmelig mange år, så regner med at det ikke er så problematisk.

 

Ser forresten at det blir nevnt hetsing av operabrukere. Dette har jeg aldri vært borti før. Mulig jeg har lest det, men glemt det kjapt, siden jeg er god til å sile ut utsagn fra folk uten noe kunnskap/erfaring.

 

Min erfaring er at dette forteller valget av nettleser meg om brukerene:

 

IE: Brukeren bruker ikke PC mye - i alle fall ikke web. (Om brukeren er storbruker av internett/web, men likevel tviholder på IE, skyldes det inkompetanse, eller absolutt null interesse for bruk av PC'ens muligheter).

- 90% av disse brukerne bruker også Paint som bilderedigerer. Begge deler fungerer helt greit når du ikke bruker programmene mye - og derfor ikke har store behov.

PS: Gjelder ikke dersom en er ufrivilig låst til IE pga f.eks. jobb/spesielle nettsider.

 

Firefox: Brukeren er middels, eller litt over middels interessert i PC.

-Du må være middels interessert i PC for å innse at IE ikke er effektiv, og for å finne ut at det går an å bytte.

 

Opera: Brukeren er avansert, og stiller store krav til effektivitet ved surfing.

- Årsaken til at brukeren er avansert er fordi en middels bruker ikke klarer å finne store fordeler med Opera fremfor andre nettlesere. En middels (eller lavere) bruker avinstallerer Opera etter under en uke, fordi han/hun enten a) Ikke har nok erfaring med PC til å klare å konfigurere programvare (UI/instillinger) b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har.

 

Denne oppsummeringen er altså min erfaring, og stemmer som regel veldig godt. Selvfølgelig ikke alltid.

 

Jeg lener meg forresten tilbake med et stort glis når folk trekker frem "bloat" i diskusjon om Opera. Erfaringen er at disse personene tilhører som regel en gruppe som bruker en del av tiden sin på å promotere en annen nettleser, men har vanskelig for å finne argumenter, og dermed finner opp et fantasiargument i stedet. Finnes sikkert noen som ikke tilhører den gruppen også, men det høres jo like sprøtt ut som å si nei takk til lottogevinsten på 20 millioner, fordi de regner med de bare kommer til å bruke 10 millioner i resten av livet. Det blir alt for mye med 20 millioner!

 

 

Btw neitakk: Ser at du som mange andre henger seg opp i oppstartshastighet og slikt når det argumenteres for at Opera er raskest. Hvorfor skjønner jeg ikke - det er i alle fall totalt irrelevant i mitt syn på at Opera er lynrask - det er jo ikke på disse punktene Opera virkelig briljerer på hastighet? (hint: Caching, mousegestures, hurtigtaster og utallige andre funksjoner som gjør at surfing går lynkjapt). Jeg mener, helt seriøst - hvor viktig er det at Opera starter raskt? Du lukker vel ikke opera etter å ha vært på en nettside?

7116734[/snapback]

Lenke til kommentar
Hvis man kun ser på hastighet, så kommer IE ut bedre enn mange andre nettlesere. Hvis man legger til flere kriterier, så kommer den helt annerledes ut. Dette er nevnt tidligere i tråden, så jeg anbefaler deg å lese mer enn bare overskriften før du skriver her.

7129206[/snapback]

Nei, nei, nei..

Du mener ikke at IE er hurtig?

Kan godt være IE6/7 er hurtigere til å starte opp, men det betyr ikke at selve programmet er hurtig. F.eks mangler den mange smarte funksjoner som gjør surfeopplevelsen mye tregere enn med Firefox eller Opera.

 

--

 

For mange herrens år siden hadde det seg slik at jeg fikk tilgang på en fet internettlinje på hele 56kbit/s. Altså modem. Og for gøy likte dette modemet å koble seg av ca fem sekunder før en eller annen fil var ferdig lastet ned. Sjøl var jeg ung og dum: brukte IE. Dermed måtte jeg hele tiden starte på nytt.. Så en dag hørte jeg om Opera. Jeg lastet det ned, tror jeg fikk tak i versjon 5 eller noe sånt. Programmet klikket minst en gang hver kveld, men dette var jo Win98, så jeg var godt vant med programfeil fra før. Det artig med Opera var at sidene faktisk kom opp fortere. Og med smal linje ble det faktisk snakk om flere sekunder! Fra den dag av har jeg vært fan av opera! Og med versjon 7 så var Opera virkelig et godt produkt for massen. Allikevel virker det ikke som folk generelt får med seg denne fabelaktige nettleseren. Grunnene er kanskje allerede nevnt: den jevne nettbruker har IE ferdig installert på pc'n, og den blå e'en betyr internett. Aldri i verden om man klarer å få de til å trykke på en rød O for å surfe på nett... Samtidig har mozilla alltid vært større, og all ære til deres flotte nettleser. Opera har en vanskelig kamp for å skaffe seg kunder, siden IE-brukerne er livredde for å bruke noe nytt, samt at Firefox-brukerne allerede er "frelste", og ikke engang gidder høre på de som nevner ordet 'Opera'...

Lenke til kommentar
Kan jeg tolke derhen, at når du sier at det har blitt forsterket i denne tråden. At vi som bruker Firefox, ikke holder den samme standarden som Opera-brukerne?

7128954[/snapback]

Hvis det er mulig, trekker jeg tilbake den "påstanden". Jeg blandet med en annen tråd jeg leste i forumet, hvor det var flere argumenter fra både IE og FF brukere som tydelig sa noe om nivået på brukeren. I denne tråden har det, noe overaskende, vært relativt få innlegg som tydelig har gitt meg noen inntrykk av nivået på brukeren. Fant faktisk ingen innlegg hvor IE var blitt argumentert for - og det er jo i disse du raskest får inntrykk :whistle:

 

 

En gang burde det blitt foretatt en skikkelig test mellom nettleserene. Og da snakker jeg overhode ikke om test med stoppeklokke og lasting av en side, eller oppstart av en side - en reel test - på hvor rask nettleseren er.

 

Eksempel: 3 "proffe" brukere av de forskjellige nettlerene blir tildelt en praktisk oppgave, av typen: "Gå inn på bla.com, finn linken xxx, åpne den. Ta utskrift av et avsnitt på denne siden, gå tilbake igjen, åpne 3 nye sider i bakgrunnen osv osv. Helst en litt lang oppgave, som f.eks. tilsvarer vanlig nettaktivitet for en hel dag.

 

Jeg er ganske sikker på jeg og Opera'en min hadde surfet fra de fleste Firefox brukerne i en slik oppgave :tease:

 

Jeg er i alle fall sikker på at en som kan Opera ut og inn og klarer å utnytter alle funksjonene, vinner klart over den ultimate Firefox-bruker, selv med alle verdens extensions.

Lenke til kommentar
Hvis man kun ser på hastighet, så kommer IE ut bedre enn mange andre nettlesere. Hvis man legger til flere kriterier, så kommer den helt annerledes ut. Dette er nevnt tidligere i tråden, så jeg anbefaler deg å lese mer enn bare overskriften før du skriver her.

7129206[/snapback]

Nei, nei, nei..

Du mener ikke at IE er hurtig?

Kan godt være IE6/7 er hurtigere til å starte opp, men det betyr ikke at selve programmet er hurtig. F.eks mangler den mange smarte funksjoner som gjør surfeopplevelsen mye tregere enn med Firefox eller Opera.

7129596[/snapback]

Er jo akkurat det jeg sier. Hvis man ikke legger til flere kriterier som du gjør der nå, men bare ser på renderingshastighet, så kommer IE bedre ut.

Lenke til kommentar

Men folkens - i stedet for å krangle om hvilken nettleser som er best - hva om vi heller brukte energien på å lage en "tips og triks" tråd til hver av nettleserene? Dvs, IE trenger ikke en slik tråd, siden den ikke har noen skjulte triks :D

 

Jeg ser for meg en tråd for Opera, og en for FF, hvor brukere kan komme med tips til funksjoner, hurtigtaster, etc som kanskje ikke alle vet om, eller klarer å bruke.

 

Jeg er i alle fall åpen for å lære mer, både i Opera og Firefox - og jeg tror veldig mange hadde hatt godt av å lese litt om alle mulighetene de andre nettleserne har - da spesielt IE brukerne selvfølgelig. Men også FF brukere som ikke ser fordelen med Opera... :whistle:

 

Det har jo i denne tråden kommet frem massevis av hendige triks og funksjoner (spesielt av neitakk), men det hadde jo vært bedre om dette var samlet på en plass, og uten krangling i mellom (trådene bør altså bli moderert, slik at kun innlegg med tips får bli).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Haha, artig tråd ja. Å skryte av at Opera-installasjonsfilen er 0.3 MB mindre er bare latterlig.

Det finnes sikkert 1000 funksjoner som er nyttige men til slutt vil man bare bruke noen av dem uansett.

Dessuten kommer det an på resten av PCen. Om du har treg linje eller masse spyware på pcen.

Å skryte av en viss nettleser når man tester ting under ekstremtilfeller, noe kanskje 0.5% gjør.. jaja

Jeg er ganske sikker på jeg og Opera'en min hadde surfet fra de fleste Firefox brukerne i en slik oppgave

Du er vel glad nå, kanskje du får prisen 'fritidsproblemer' for alltid.

Lenke til kommentar

Vel, får vel bare laste ned Opera. Og ta en solid test. Det jeg ikke liker med installasjonen, er at når jeg fjerner Opera, blir "Opera" fortsatt liggende i den delen du velger nettleseren som skal være på toppen på startmenyen i Windows XP. Firefox fjerner denne helt fint etter avinstallasjon. Men, men.. Er vel bare litt pirkende.

Lenke til kommentar
Haha, artig tråd ja. Å skryte av at Opera-installasjonsfilen er 0.3 MB mindre er bare latterlig. 

7129737[/snapback]

Poenget er jo ikke at den er akkuratt 0.3 MB mindre, men at den ikke er større, men allikevel har mange flere funksjoner. Altså som neitakk sier. Mange flere funskjoner per KB.

 

Lurifaksen: God ide med en tips og triks tråd for nettleserene. Noen som gidder å starte det?

 

Foressten siden første innlegg ble skrevet for en stund sida; er Opera fortsatt raskere enn Firefox?

7129731[/snapback]

Hva mener du med for en stund sida? Den ble jo startet på fredag.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på jeg og Opera'en min hadde surfet fra de fleste Firefox brukerne i en slik oppgave

Du er vel glad nå, kanskje du får prisen 'fritidsproblemer' for alltid.

7129737[/snapback]

:no:

Jeg kan forøvrig legge til at jeg har logg i Opera på 10 000 besøkte adresser og at jeg regelmessig kontrollerer hvor langt bak den går og i løpet av de siste 14 månedene har jeg brukt nesten nøyaktig syv uker på å besøke 10 000 adersser.

 

10 000 / ( 7 * 7 * 24 ) = 8.5 i timen, hver time i 14 (-2) måneder. Da hjelper det at surfeverktøyet mitt er optimalt.

 

Jeg tenker å starte en slik tråd, men diskuterer litt med en om hvordan den skal settes opp.

7129943[/snapback]

Jeg vil gjerne hjelpe til dersom det blir god struktur på den.

Hva med å opprette en tråd hvor du legger inn en ti poster og så får en admin til å stenge den for så å opprette en snakketråd hvor det blir diskutert hva som skal settes inn i de ti postene?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
@neitakk

 

Hvorfor irritere deg over at folk ikke bruker Opera? Jeg har brukt Opera i alle år, og klarer utmerket godt å slå meg til ro med at andre bruker IE og Firefox. Det er deres tap. Kall meg gjerne egoist, men jeg bryr meg ikke spesielt mye, så lenge jeg får alle godene ;)

Enig der, jeg bryr meg mindre om at andre bruker feks. IE eller Opera så lenge jeg er fornøyd med FF og har funnet det som best for meg.

 

Min erfaring er at dette forteller valget av nettleser meg om brukerene:

Firefox: Brukeren er middels, eller litt over middels interessert i PC.

-Du må være middels interessert i PC for å innse at IE ikke er effektiv, og for å finne ut at det går an å bytte.

 

Opera: Brukeren er avansert, og stiller store krav til effektivitet ved surfing.

- Årsaken til at brukeren er avansert er fordi en middels bruker ikke klarer å finne store fordeler med Opera fremfor andre nettlesere. En middels (eller lavere) bruker avinstallerer Opera etter under en uke, fordi han/hun enten a) Ikke har nok erfaring med PC til å klare å konfigurere programvare (UI/instillinger) b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har.

Min er erfaring er motsatt: Opera brukerne ønsker en litt mer lettvint løsning hvor de har alt de trenger (og mere til) rett ut fra boksen.

Firefox brukerne liker mer å skreddersy systemet sitt slik at det passer perfekt for dem. Intet mer, intet mindre.

Sammenlign gjerne med en som kjøper en ferdig PC på feks. Elkjøp kontra én som ligger å bygge sitt eget system for å få den nøyaktig slik han ønsker det.

Personlig er jeg litt overrasket over at FF har blitt såpass godt utbredt da det definitivt krever mer fra brukeren for "å få det opp og gå".

 

Jeg lener meg forresten tilbake med et stort glis når folk trekker frem "bloat" i diskusjon om Opera. Erfaringen er at disse personene tilhører som regel en gruppe som bruker en del av tiden sin på å promotere en annen nettleser, men har vanskelig for å finne argumenter, og dermed finner opp et fantasiargument i stedet. Finnes sikkert noen som ikke tilhører den gruppen også, men det høres jo like sprøtt ut som å si nei takk til lottogevinsten på 20 millioner, fordi de regner med de bare kommer til å bruke 10 millioner i resten av livet. Det blir alt for mye med 20 millioner!

7116734[/snapback]

Personlig har jeg stor forståelse at folk ikke vil ha bloatware. Av samme årsak er jeg veldig kritisk til MS Vista. (Og at du synes det er utenkelig å si nei til 20mill kontra 10mill, sier vel forøvrig ingenting om resten av befolkningen :shrug: ...)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Firefox. Jeg er en "avansert bruker". Jeg er ikke redd/mangler ikke kunnskapen for å modde GUI'en. Jeg bruker Firefox ganske enkelt fordi jeg liker fargene (samme som i windows fra begynnelsen av). Dessuten installerer jeg FF om igjen ofte p.g.a ominstallering, og det er som oftest det raskeste å få opp og gå. Dessuten synes jeg FF er mer oversiktlig. (Igjen, fordi det likner på Windows' grunnleggende oppsett for vinduer)

Lenke til kommentar
Min er erfaring er motsatt: Opera brukerne ønsker en litt mer lettvint løsning hvor de har alt de trenger (og mere til) rett ut fra boksen.

Firefox brukerne liker mer å skreddersy systemet sitt slik at det passer perfekt for dem. Intet mer, intet mindre.

 

Er jo det som er genialt, at alt ligger til rette for brukeren med en gang. Slipper å makke med diverse styr for å få det slik en ønsker..

 

Dessuten synes jeg FF er mer oversiktlig. (Igjen, fordi det likner på Windows' grunnleggende oppsett for vinduer)

7131705[/snapback]

 

Da har du nok ikke prøvd 'Windows"-skinnet til Opera :cool:

 

Leste forresten litt om Firefox 2 på mozilla.com

 

Improved tabbed browsing: By default, Firefox will open links in new tabs instead of new windows, and each tab will now have a close tab button. The History menu will keep a list of recently closed tabs, and a shortcut lets users quickly re-open an accidentally closed tab.

 

Jaja... veit hvem de hermer etter da! Opera har hatt det sånn leeeenge! Hermegåser :no:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...