Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner trådløst nettverk, men kommer ikke inn


Anbefalte innlegg

- logg inn på d-link

- Home > Lan - forandre IP adressen til D-link slik att denne befinner seg i samme IP range som router 1 (f.eks 10.24.58.200 - sub 255.255.255.248)

- Home > DHCP - "disable" DHCP

- Putt TP kabelen i en av de 4 LAN portene på D-link

- Så setter du det trådløse nettverkskortet til å "motta IP adresse automatisk"

 

Da burde det virke.

7099726[/snapback]

 

Har du prøvd dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- logg inn på d-link

- Home > Lan - forandre IP adressen til D-link slik att denne befinner seg i samme IP range som router 1 (f.eks 10.24.58.200 - sub 255.255.255.248)

- Home > DHCP - "disable" DHCP

- Putt TP kabelen i en av de 4 LAN portene på D-link

- Så setter du det trådløse nettverkskortet til å "motta IP adresse automatisk"

 

Da burde det virke.

7099726[/snapback]

 

 

Hei

 

Etter at jeg gjorde følgende:

 

Home > Lan - forandre IP adressen til D-link slik att denne befinner seg i samme IP range som router 1 (f.eks 10.24.58.200 - sub 255.255.255.248

 

Nå kommer jeg ikke lenger inn på routeren.

 

Før stod det:

 

192.168.0.1

255.255.255.0

 

Hva gjør jeg nå da?

Lenke til kommentar

Det fungerte ikke.

 

Før måtte jeg legge inn 192.168.0.1 i ipadresse og 255.255.255.0 i subnet mask for å logge inn router.

 

Nå har jeg prøvd å legge inn

 

10.24.58.200 - sub 255.255.255.248

 

Men jeg får som svar at sub blir feil.

 

Slik var oppsettet i router før jeg endret til det over:

 

innstilling.JPG

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar

Synes det er rart du ikke kommer inn på D-linken når du befinner deg i samme IP range.

Kan ikke komme på flere "gode" ideer. :blush:

Mulig du er nødt til å resette D-linken for å få tilgang igjen.

Dette gjøres ved å holde reset knappen inne ,med en kulepenn eller liknende, i 10 sekunder.

Lenke til kommentar

Om du har NGT og trådløs ruter i tillegg til NGT-ruter'n:

 

Reset trådløs ruter (bruk binders e.l.) Koble trådløs ruter til NGT-ruter via LAN-portene. Bruk kabel for å koble pc med auto-IP til en av LAN-portene på trådløs ruter. Logg inn på trådløs ruter med adressen som står i manualen (kanskje 192.168.0.1) og slå av DHCP (viktig). Sett ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0. Når du nå trykker Save eller Apply vil du miste kontakt med trådløs ruter.

 

Koble pc'en så til en av LAN-portene på NGT-ruter.

Bruk fast ip på PC for enklere feilsøking, f.eks. 10.0.0.3, 255.255.255.0, 10.0.0.1 med NGT's DNS.

 

For å logge inn på trådløs ruter igjen, bruker du nå den nye ip-adressen 10.0.0.254. Sett alle maskinene i nettverket til å motta ip-adresse automatisk eller fast IP, spiller ingen rolle. Vil du ha fast ip, kan du slå av DHCP på NGT-ruter også (Kan noen forklare meg hvorfor det funker egentlig?! Se bilde, Auto-IP og DHCP-server). Husk at standard gateway hos NGT er 10.0.0.1.

 

[EDIT] Standard DNS-server hos NGT er:

217.13.4.24

217.13.7.140

utennavnpa3.th.jpg

 

[EDIT] Oppdatert post.

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

Skal jeg velge statisk ip adresse under setupwizard i routeren?

 

Jeg har satt denne på dynamisk og gjort som du skisserer i posten over.

 

Kommer ikke på nettet. Klarer heller ikke å komme inn igjen på router uten å måtte resette denne.

 

Når jeg skal inn på router til vanlig(med kabel) må jeg slå av "motta ipadrese automatisk" og velge ip adresse 192.168.0.51 og subnet 255.255.255.0.

 

Skriver deretter 192.168.0.1 i adressefeltet for å komme inn på den trådløse routeren.

Lenke til kommentar

**Etter å ha skiftet IP på trådløs ruter: Koble pc'en med kabel til NGT ruter, ikke den trådløse.**

 

Har du husket å slå av DHCP på den trådløse ruteren? Dynamisk ip er riktig. Jeg bruker aldri setup wizard når jeg setter opp nettverk slik.

 

Etter å ha gjort som beskrevet i posten over:

Ta kabelen fra PC til trådløs ruter ut fra trådløs ruter og koble denne til en LAN- port på NGT-ruter.

Maskinen du bruker til å konfigurere den trådløse ruteren med setter du fast ip på, f.eks:

 

IP: 10.0.0.3

SM: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

 

DNS 1: 217.13.4.24

DNS 1: 217.13.7.140

 

Prøv dette og se om du da ikke kan logge inn på trådløs ruter med 10.0.0.254.

 

[EDIT] Oppdatert første post.

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

Nå kom jeg på nett med å legge inn følgende ved innlogging ruter:

 

Sett ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0.

 

Deretter tok jeg ipconfig med kabel i datamaskinen. La deretter inn samme ipadresse som kom opp her inn på den trådløse forbindelsen.

 

Hva må nå til for at jeg skal kunne logge på med to maskiner på samme nettet? Jeg har en bærbar fra jobb med meg hjem, men det fungerer ikke. Finner nettet men kommer ikke på nett. Her har jeg heller ikke mulighet til å leggen inn tcp/ip manuelt.

 

Det er veldig rart. Når jeg nå forsøker å logge meg på med kabel via den trådløse ruteren til pc kommer jeg ikke på nettet.

 

Og ikke klarer jeg å logge på router heller. Jeg forsøker 10.0.0.254 uten hell.

 

Må jeg legg noe inn under TCP/IP for å komme inn igjen på trådløs ruter?Jeg kunne ønske meg å legge inn sikkerhetskryptering slik at andre ikke kan bruke samme nettet.

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar
Jeg har en bærbar fra jobb med meg hjem, men det fungerer ikke. Finner nettet men kommer ikke på nett. Her har jeg heller ikke mulighet til å leggen inn tcp/ip manuelt.

For å åpne TCP/IP-config på den bærbare er det bare å høyreklikke den trådløse tilkoblingen i Mine nettverkssteder->Vis nettverkstilkoblinger og velge egenskaper. Da skal du kunne sette fast ip der (under Internet Protocol).

 

Det er veldig rart. Når jeg nå forsøker å logge meg på med kabel via den trådløse ruteren til pc kommer jeg ikke på nettet.

Og ikke klarer jeg å logge på router heller. Jeg forsøker 10.0.0.254 uten hell.

Prøv heller å logge på ved å koble kabel fra pc til NGT-ruter.

 

Må jeg legg noe inn under TCP/IP for å komme inn igjen på trådløs ruter?Jeg kunne ønske meg å legge inn sikkerhetskryptering slik at andre ikke kan bruke samme nettet.

7114124[/snapback]

Bare sett fast ip på maskinene i samme ip-range og dhcp-pool som du har satt trådløs ruter i, f.o.m. 10.0.0.2 til 10.0.0.253 (10.0.0.1 er NGT-ruteren og 10.0.0.254 er jo brukt på den trådløse ruteren:) Kryptering setter du opp i trådløs ruter under Wireless->Security e.l. Viktig at du gjør dette via kabel (mellom pc og NGT-ruter), ellers vil du miste kontakten med wlan etter å ha lagret de nye sikkerhetsinnstillingene. Håper du nærmer deg etterhvert, slet fælt med dette selv.

Lenke til kommentar
Jeg har en bærbar fra jobb med meg hjem, men det fungerer ikke. Finner nettet men kommer ikke på nett. Her har jeg heller ikke mulighet til å leggen inn tcp/ip manuelt.

For å åpne TCP/IP-config på den bærbare er det bare å høyreklikke den trådløse tilkoblingen i Mine nettverkssteder->Vis nettverkstilkoblinger og velge egenskaper. Da skal du kunne sette fast ip der (under Internet Protocol).

 

-> denne er "grået" ut på den bærbare fra jobben. Vanligvis er jeg jo det bare å søke etter trådløse nettverk og trykke på den du ønsker å benytte(altså de som er usikret)

 

Det er veldig rart. Når jeg nå forsøker å logge meg på med kabel via den trådløse ruteren til pc kommer jeg ikke på nettet.

Og ikke klarer jeg å logge på router heller. Jeg forsøker 10.0.0.254 uten hell.

Prøv heller å logge på ved å koble kabel fra pc til NGT-ruter.

 

Må jeg legg noe inn under TCP/IP for å komme inn igjen på trådløs ruter?Jeg kunne ønske meg å legge inn sikkerhetskryptering slik at andre ikke kan bruke samme nettet.

7114124[/snapback]

Bare sett fast ip på maskinene i samme ip-range og dhcp-pool som du har satt trådløs ruter i, f.o.m. 10.0.0.2 til 10.0.0.253 (10.0.0.1 er NGT-ruteren og 10.0.0.254 er jo brukt på den trådløse ruteren:) Kryptering setter du opp i trådløs ruter under Wireless->Security e.l. Viktig at du gjør dette via kabel (mellom pc og NGT-ruter), ellers vil du miste kontakten med wlan etter å ha lagret de nye sikkerhetsinnstillingene. Håper du nærmer deg etterhvert, slet fælt med dette selv.

 

->mellom NGT ruter og pc? Hvis det er den trådløse jeg skal komme inn på må jeg ikke da benyye meg av kabel mellom PC og trådløs router??

7114723[/snapback]

 

 

Takker for at du gidder å svare. Svært takknemlig.

Lenke til kommentar

Et poeng å ta med seg er at når du slår av DHCP på en trådløs ruter fungerer den som et trådløst aksesspunkt, og en eventuell ruter (i ditt tilfelle NGT-ruteren) som er koblet til ADSL-linjen vil fungere som "utdeler" av ip-adresser. Med ny adresse (10.0.0.254) blir aksesspunktet da en del av nettverket med ip-range'n til NGT-ruteren, så lenge aksesspunktet er koblet sammen med NGT-ruter via LAN-portene.

 

[EDIT] typo..

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

Ble ikke særlig klokere av siste post.

 

Slik er oppsettet:

 

Fra vegg til NGT ruter -> kabel fra ethernet til telefonadpater WAN.

Fra telefonadpater til d-link ruter -> kabel fra LAN til LAN1

 

Når jeg tidligere har logget meg på ruteren(den trådløse) har jeg da hatt kabel fra LAN2 til PC.

 

Driter jeg i LAN2 når jeg skal logge meg på trådløs router?

 

Her er slik jeg setter opp TCP/IP før jeg forsøker å logge meg på trådløs router:

Er dette helt feil??

 

kabel1.JPG

Lenke til kommentar
Ble ikke særlig klokere av siste post.

 

Slik er oppsettet:

 

Fra vegg til NGT ruter -> kabel fra ethernet til telefonadpater WAN.

Fra telefonadpater til d-link ruter -> kabel fra LAN til LAN1

 

Når jeg tidligere har logget meg på ruteren(den trådløse) har jeg da hatt kabel fra LAN2 til PC.

 

Driter jeg i LAN2 når jeg skal logge meg på trådløs router?

Hvis PCen er koblet til NGT-router: ja

[En liten detalj, du bør koble alt av PCer på den trådløse routeren når alt er satt opp, fordi ellers kan ikke tlf-adapteren prioritere sine data over PCene sine.]

 

Her er slik jeg setter opp TCP/IP før jeg forsøker å logge meg på trådløs router:

Er dette helt feil??

 

kabel1.JPG

7114947[/snapback]

Det kommer litt an på hvordan den trådløse routeren er satt opp nå -- men du skal i hvert fall komme på nettet.

 

Du kan sette på automatisk IP-adr og se om du får tildelt noe lignende, det er egentlig ingen grunn for å sette statisk IP her.

 

Det har vært flere forslag for oppsett av trådløs router, og jeg vet ikke hvilket du brukte. Kommer du inn, fint, da er alt bra. Ellers må du sette din PC på samme nett som routeren. Hvis det ikke går er det bare å resette routeren, og bruke den gamle 192... adressen.

 

Det riktige oppsettet for den trådløse routeren er å ha samme nettverksmaske som din PC (når den er på nettet), pluss at de tre første tallene i IP-adressen skal være like. Det siste kan settes til f.eks. routerens siste tall + 1. DHCP server skal være AV i den trådløse routeren, IP'en du stiller inn står kanskje under LAN IP elns.

 

en ting til; Hvis det siste tallet i nettmasken er forskjellig fra 0, feks, 248, når du mottar auto. IP på PCen så har du mye færre adresser å bruke. Jeg tror forøvrig 248 er ugyldig som netmask (binært: 1001001000), men jeg synes det sto over der. Så-.. det siste tallet skal helst være = 0

Lenke til kommentar
Ble ikke særlig klokere av siste post.

 

Slik er oppsettet:

 

Fra vegg til NGT ruter -> kabel fra ethernet til telefonadpater WAN.

Fra telefonadpater til d-link ruter -> kabel fra LAN til LAN1

 

Når jeg tidligere har logget meg på ruteren(den trådløse) har jeg da hatt kabel fra LAN2 til PC.

 

Driter jeg i LAN2 når jeg skal logge meg på trådløs router?

Hvis PCen er koblet til NGT-router: ja

[En liten detalj, du bør koble alt av PCer på den trådløse routeren når alt er satt opp, fordi ellers kan ikke tlf-adapteren prioritere sine data over PCene sine.]

 

det er det jeg gjør når jeg forsøker å logge meg inn igjen på trådløs router. Men det fungerer ikke. Jeg må kanskje resette router, ta oppsettet og legge til kryptering får jeg går inn og endrer ip adresser etc.

 

Her er slik jeg setter opp TCP/IP før jeg forsøker å logge meg på trådløs router:

Er dette helt feil??

 

kabel1.JPG

7114947[/snapback]

Det kommer litt an på hvordan den trådløse routeren er satt opp nå -- men du skal i hvert fall komme på nettet.

 

Jeg kommer ikke på nettet med dette oppsettet. Nå kommer jeg bare på nettet med trådløs. Hehe. Dette skal ikke være enkelt. Det går vel kanskje litt surr i ipadresser etc. Hadde jeg skjønt hvordan det hle henger sammen hadde det nok vært mye enklere.

 

Du kan sette på automatisk IP-adr og se om du får tildelt noe lignende, det er egentlig ingen grunn for å sette statisk IP her.

 

Det har vært flere forslag for oppsett av trådløs router, og jeg vet ikke hvilket du brukte. Kommer du inn, fint, da er alt bra. Ellers må du sette din PC på samme nett som routeren. Hvis det ikke går er det bare å resette routeren, og bruke den gamle 192... adressen.

 

 

Jeg brukte denne:

 

"slå av DHCP (viktig). Sett ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0. Når du nå trykker Save eller Apply vil du miste kontakt med trådløs ruter"

 

 

Det riktige oppsettet for den trådløse routeren er å ha samme nettverksmaske som din PC (når den er på nettet), pluss at de tre første tallene i IP-adressen skal være like. Det siste kan settes til f.eks. routerens siste tall + 1. DHCP server skal være AV i den trådløse routeren, IP'en du stiller inn står kanskje under LAN IP elns.

 

en ting til; Hvis det siste tallet i nettmasken er forskjellig fra 0, feks, 248, når du mottar auto. IP på PCen så har du mye færre adresser å bruke. Jeg tror forøvrig 248 er ugyldig som netmask (binært: 1001001000), men jeg synes det sto over der. Så-.. det siste tallet skal helst være = 0

7115596[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...