Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flere med migrene?


Mirann

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt migrene siden barneskolen. På den tiden hadde jeg hyppgie anfall og det var svært lite som skulle til for å utløse anfall. Så ble jeg plutselig bedre og har i de siste årene hatt anfall mye sjeldnere.

 

Det siste året har jeg begynt å kaste opp under kraftige anfall så har fått Imigran nesespray. Den hjelper heldigvis mot de fleste anfallene.

 

Men den siste tiden kjenner jeg migrenen veldig ofte. Trenger ikke få kraftige anfall, men det er såpass at jeg må dra hjem fra jobb. Imigranen hjelper ikke hver gang og jeg føler jeg ikke kan ta den hver dag..

 

Jeg har og i flere år slitt med magen. I det siste har jeg hatt veldig problem med den og. Lurer på om det kan ha en sammenheng? Om det er noe "ny" mat jeg ikke tåler.

 

Andre som har migrene? Erfaringer?

 

Jeg begynner å bli veldig sliten av det her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hatt migrene når jeg var mindre. Pleide ofte å ha hodepine, skikkelig irriterende. Vet hvor jævlig det kan være. Heldigvis gikk det over av seg selv. Det er sjeldent jeg får hodepine nå, som oftest bare hvis jeg er skikkelig stresset en dag og kommer hjem og setter meg ved PCen. Har du vært hos legen? Det finnes medisinsk hjelp å få.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sterk migrene for mange år siden. Jeg fikk det rådet av en almenpraktiserende lege at jeg skulle ligge høyt med hodet når jeg sov.

Jeg bygget opp sengen ca 4 cm ved hodet (satte klosser under sengebena).

 

For meg løste det problemet.

 

Jeg har også hørt at det er bra å ha 2 hodeputer slik at man ligger høyt.

Lenke til kommentar
Har også hatt migrene når jeg var mindre. Pleide ofte å ha hodepine, skikkelig irriterende. Vet hvor jævlig det kan være. Heldigvis gikk det over av seg selv. Det er sjeldent jeg får hodepine nå, som oftest bare hvis jeg er skikkelig stresset en dag og kommer hjem og setter meg ved PCen. Har du vært hos legen? Det finnes medisinsk hjelp å få.

7091997[/snapback]

Jeg får det også når jeg er stresset, så har lært meg å stresse minst mulig. I det siste så har det vært en rolig periode, ingenting jeg kan ha stresset for.

 

Jeg har vært med lege mange ganger, men vurderer ny time nå siden jeg anfallene har vært så hyppige i det siste.

 

Jeg hadde sterk migrene for mange år siden. Jeg fikk det rådet av en almenpraktiserende lege at jeg skulle ligge høyt med hodet når jeg sov.

Jeg bygget opp sengen ca 4 cm ved hodet (satte klosser under sengebena).

 

For meg løste det problemet.

 

Jeg har også hørt at det er bra å ha 2 hodeputer slik at man ligger høyt.

7092038[/snapback]

Det visste jeg ikke. Men jeg kalrer ikke ligge så høyt med hodet, får så forferdlig vondt i skuldere og nakken :/

 

Men takk for rådet :)

 

 

 

Har mirgene, og har hatt det siden 6ende (8år siden) Har blitt vant med mirgene, klarer å takle mirgene, ergo tar ikke fri og bli hjemme.

 

Før pleide jeg å ta hodepine-piller, men nå har jeg sluttet.. Medisiner er tull

7092075[/snapback]

Hvordan i all verden takler du det? Det fins jo forøvring mange grader av migrene.

 

Hodepinetabeller hjelper uansett ikke mot migrene..

 

Jeg har og hatt en fin periode fra jeg var 15 - år. Det siste året har det bare blitt verre og verre.. :/

Lenke til kommentar

Mirann fokus, the force is with me.. Kan si at mirgene er som regel kraftig, vanskelig å forklare.. men kan merke det ihvertfall.. Gjennom dager verker det svak.. Men så fort jeg har lite søvn, og stresser mye.. da har jeg min måte å takle på.

 

Hvordan, det veit jeg ikke egentlig.. Automatisk.. For det meste, fokus egentlig..

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Jeg hadde migrene ukentlig i 15år, men det forsvant plutselig for 3år siden og har jeg har ikke hatt det siden. Min migrene var utløst av sterkt lys, tittet jeg direkte på sola eller fikk sterkt lys i øynene så var dagen ødelagt, jeg vokste det rett å slett av meg. Når det gjeller mageproblemene så ville jeg fått tatt en test hos legen for glutenintolleranse o.l da det kan være kilden til mageproblemene.

Lenke til kommentar
Mirann fokus, the force is with me.. Kan si at mirgene er som regel kraftig, vanskelig å forklare.. men kan merke det ihvertfall.. Gjennom dager verker det svak.. Men så fort jeg har lite søvn, og stresser mye.. da har jeg min måte å takle på.

 

Hvordan, det veit jeg ikke egentlig.. Automatisk.. For det meste, fokus egentlig..

7092445[/snapback]

Hmm.. Men hvordan er hverdagen din da? Jobber du? Skole?

 

Jeg hadde migrene ukentlig i 15år, men det forsvant plutselig for 3år siden og har jeg har ikke hatt det siden. Min migrene var utløst av sterkt lys, tittet jeg direkte på sola eller fikk sterkt lys i øynene så var dagen ødelagt, jeg vokste det rett å slett av meg. Når det gjeller mageproblemene så ville jeg fått tatt en test hos legen for glutenintolleranse o.l da det kan være kilden til mageproblemene.

7092551[/snapback]

Så rart. Jeg hadde og noen år der jeg ikke hadde anfall. Merkelig. Håper du ikke får det tilbake.

 

Jeg har tatt blodprøve for det før, men den var negativ. Har lest en del om det i det siste og cøliaki trenger ikke gi utslag på blodprøver. Man må da ta slangen :S

 

Jeg har iallfall en anelse om at migrenen og mageproblemen henger sammen.

Lenke til kommentar

Hadde det utrolig mye før, fra 6-til 9ende.

Kunne det få det av å se på sterkt lys, fikk veldig mye migrene om sommeren.

Vist jeg spiste mye salt mat, spiste veldig mye potetgull å hadde salt på maten, slutta med det å ikke kjent noe etter :)

 

Var oss noe alternativ behandling, han la forskjellige beholdere med forskjellige ting på magen. Først prøvde han uten noen, så skulle jeg holde armen inntil kroppen, gikk fint da. Men når han la en beholder me noe salt mineraler, mista jeg helt styrken. Rareste jeg har vært med på

Lenke til kommentar
Hadde det utrolig mye før, fra 6-til 9ende.

Kunne det få det av å se på sterkt lys, fikk veldig mye migrene om sommeren.

Vist jeg spiste mye salt mat, spiste veldig mye potetgull å hadde salt på maten, slutta med det å ikke kjent noe etter :)

 

Var oss noe alternativ behandling, han la forskjellige beholdere med forskjellige ting på magen. Først prøvde han uten noen, så skulle jeg holde armen inntil kroppen, gikk fint da. Men når han la en beholder me noe salt mineraler, mista jeg helt styrken. Rareste jeg har vært med på

7093029[/snapback]

Ble du bedre av den alternative behandlingen?

 

..man blir jo desperat av mindre.. :)

Lenke til kommentar
Hadde det utrolig mye før, fra 6-til 9ende.

Kunne det få det av å se på sterkt lys, fikk veldig mye migrene om sommeren.

Vist jeg spiste mye salt mat, spiste veldig mye potetgull å hadde salt på maten, slutta med det å ikke kjent noe etter :)

 

Var oss noe alternativ behandling, han la forskjellige beholdere med forskjellige ting på magen. Først prøvde han uten noen, så skulle jeg holde armen inntil kroppen, gikk fint da. Men når han la en beholder me noe salt mineraler, mista jeg helt styrken. Rareste jeg har vært med på

7093029[/snapback]

Ble du bedre av den alternative behandlingen?

 

..man blir jo desperat av mindre.. :)

7093042[/snapback]

 

Ja, ikke kjent noe til det på et par år :)

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Uendelig gammel tråd, beklager å bringe den opp - men den kan være av interesse til trådstarter dersom hun ikke allerede har funnet årsak, teori, etc.

 

Samboeren har vært plaget med migrene siden barneskolen, og vi fant etterhvert ut at hun får anfall av sitrusfrukter. Det er ikke så mye som skal til. Om hun f.eks. får servert brus med deler av sitron eller lime på kanten av glasset er det helt krise.

 

Om det er litt appelsin eller sitron i en kake gjør det også veldig utslag. Hun har dog ikke funnet en medisin som hjelper mot anfallene.

 

Faren min har også migrene, og han reagerer på grønne druer. Andre druer går fint, men får han grønne går han ned for telling innen kort tid.

 

 

Det jeg vil frem til er at det helt klart, i de tilfellene jeg kjenner til, er bundet til noe man inntar.

 

 

Har du funnet ut va mageproblemene? Kan det være noe i retning laktoseintolleranse f.eks.?

Både samboer og jeg har dette. Jeg var ikke klar over at noe sånt eksisterte før vi møttes for tre år siden - verden ble med ett en god porsjon bedre på grunn av bevisstgjøringen på dette, og nå etterhvert er jo tilbud på laktosefri produkter blitt bedre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Trives du i jobben din? Jeg har migrene omtrent anenhver dag. Men det er fordi jeg sliter med sosial angst og har en hypersosial jobb. Helt feil sted for meg å være altså.

 

Jeg har sjelden migrene dersom jeg er sykmeldt eller har ferie. I vanlig arbeidstid har jeg migrene veldig ofte, og medisinene hjelper lite.

 

Kan si meg enig i det som skrives over her. Jeg får ofte migrene av Fanta Orange eller Sprite. Omtrent hver gang, så jeg har sluttet å drikke disse.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Slet mye med migrene i alderen 10-14år, så forsvant det, men i ifjor vinter kom det tilbake for fullt, slet lenge, der jeg ikke gjorde noe med det, helt til jeg en dag falt om midt i byen med et akutt kjempe anfall, låg 2 dager på nevrologisk avd, der jeg fikk morfin. Ble og satt på en prednisolonkur. Sliter en del enda, men hjelper somoftest med migrenemedisin...

 

Migrene er helt forferdelig....

Lenke til kommentar

Har også slitt med migrene i ca 20 år, har igjennom årene lært meg hva som utløser det og kan som oftest unngå det.

Produkter med masse sukker er som oftest en stor trigger for meg, så unngår for det meste brus og sjoklade.

Agurk/bål/røyk er også en trigger, kan lukte en agurk på 10 meters avstand :D

Jeg prøver (så godt jeg kan) og ikke bli sulten, i 90% av tilfellene hvor jeg går sulten i mer en 1 time så får jeg garantert hodepine, så jeg planlegger livet veldig om at jeg har mat tilgjengelig. Etter jeg fant ut dette så forandret det mye for meg, legger meg feks aldri til sengs på tom mage.

 

Ser noen andre har nevnt ligge høyt og dobbel pute. For meg er puten utrolig viktig.

For meg så er migrene noe jeg ofte våkner med om morgenen.

For ca 10 år siden, så var jeg på jysk, tok et impulsivt kjøp på en pute

http://jysk.no/soverom/puter/spesialputer/plus/pute-wellpur-comfort-40x60x13cm

Dette er en pute med memory skum, den er alltid perfekt, og former seg etter hodet, og perfekt myk, og ikke hard som feks tempur, noe som bare forverret hodepinen.

Dette kjøpet har sikkert redusert hodepinen min med 80%. Tror noe av det måtte vært pga av liggestillingen min før og spenninger i musklene i halsen/nakken. (og nå har jeg blitt han rare som tar med seg puta si på ferie :)

 

Og til dager hvor migrene er virkelig ille, er det godt å sitte i sengen, og også sove sittende, dette er også et triks jeg benytter meg av om jeg feks våkner mitt på natta og kjenner hodepine, da kan sette seg opp i senga noen timer fjerne hodepinen, har da 2 memory puter og det er faktisk super komfortabelt fordi de er så tykke.

 

Prøver også i stor grad begrense inntak av medisin, bruker ca 1-4 imigran nesespray i måneden, og den hjelper 9/10 ganger, ofte kun etter 1-10 minutter

 

 

 

Hvorfor jeg får migrene har jeg aldri skjønt, men liker å lage teorier om hvorfor. Hos meg startet det når jeg var 9 år gammel, jeg hadde fått tannregulering, streng oppe og nede og bøyle til å ha om natta. Har en teori, og dette er sikkert bare bullshit og ikke noe research bak haha, men at det kan være noe med musklene rundt kjeven og tennene som er i spenn, frivillig eller ufrivillige, da tannbehandligen har forrandret på tannstillingen og "fikset" underbittet jeg hadde. Og på grunn av dette er det "feil" ifølge DNA mitt som har et annet bilde på hvordan tennene, kjeven, nerver og muskelvevet skal ligge og hjernen (som følger dna'et) bruker munnen og kjevemusklene slik munnen så ut før og dermed så får jeg missmatch og får muskler i spenn som forplanter seg til hodepine.

Endret av ironman666
Lenke til kommentar

Men den siste tiden kjenner jeg migrenen veldig ofte. Trenger ikke få kraftige anfall, men det er såpass at jeg må dra hjem fra jobb. Imigranen hjelper ikke hver gang og jeg føler jeg ikke kan ta den hver dag..

 

Jeg har og i flere år slitt med magen. I det siste har jeg hatt veldig problem med den og. Lurer på om det kan ha en sammenheng? Om det er noe "ny" mat jeg ikke tåler.

Jeg endret kostholdet mitt i en periode (mot veganer) og var samtidig ganske stressa, så fordøyelsen var ikke helt på topp. Jeg fikk også migrene en gang i måneden i stedet for en gang i året. I stedet for å være sliten i et par dager etter et anfall, så var jeg sliten i en uke. Jeg var generellt utslitt.

 

Hvis det over høres kjent ut, så burde du få sjekket B12-nivået ditt. For min del så ble problemene mye mindre når jeg endret kostholdet mitt tilbake til høyt inntakt av kjøtt/fisk/ost og, fikk ned stressnivået. Når jeg endelig fikk legetime og sjekket B12-nivået, så var det fortsatt under grensen. Fikk derfor B12-tilskudd i tillegg.

 

Har hatt migrene et par ganger etterpå, den ene gangen var jeg på en fjelltur og det gikk greit å gå i 2-3 timer på vei ned fra fjellet, og dagen etterpå var jeg i ganske god form. Anfallene er mye mindre slitsomme og den generelle tilstanden min er mye bedre. Det er lenge siden jeg har følt meg så bra som nå. Fikk sjekket B12 nivået mitt nå, og det var bare såvidt over grensen. Går derfor på min andre runde med B12-tilskudd.

Lenke til kommentar

Når jeg var 11-14 år så fikk jeg migrene, når jeg fikk det så endte det ofte med at jeg kastet opp til jeg svimte av i flere timer.

 

Jeg gikk til en fysioterapaut, før dette skjedde, grunnet piano på ryggen i ungalder. Han sa at migrene er ofte relatert til nakken. Vi begynte å trene nakken min, anfallene begynte å forsvinne og nå har jeg vært uten i 9 år. Enkelte ganger har jeg kjent at det "nærmer seg", men da kan jeg være ærlig å si at jeg har fokusert for mye på jobb og ikke trent på flere måneder.

 

Begynte i ny jobb i våres, der var det ei som slet med migrene, hun nevnte også at hun ofte var dårlig i nakken, anbefalte henne å trene nakken og hun er mindre sykmeldt nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...