Gå til innhold

Nekter erstatte M65 (fuktskade, elkjøp)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Siemens M65 til min far i julegave 2004, for en liten stund siden virket ikke tastene 7-8-9 og den ble levert tilbake til Elkjøp som etter litt kværulering godtok å sende den til verksted på egen regning pga reklamasjon.

 

Vi fikk vite idag fra verkstedet at de har funnet ut at det har kommet fuktskader på mobilen og ikke vil erstatte mobilen pga av dette. Dette mener jeg er riv ruskende galt pga 5 års reklamasjon (selv om det ikke har gått 2 år enda) og at mobilen ble spesielt reklamert for som fukt og støtsikker.

 

Nedenfor er testen fra amobil.no

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...mens_m65/9225/1

 

Imorgen skal jeg personlig ringe tilbake og fortelle hva jeg mener, men må innrømme at jeg er ikke 100% sikker på hvilken fremgangsmåte jeg skal ta og hvilke lover og regler, evt. paragrafer jeg kan fortelle dem om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en Siemens M65 til min far i julegave 2004, for en liten stund siden virket ikke tastene 7-8-9 og den ble levert tilbake til Elkjøp som etter litt kværulering godtok å sende den til verksted på egen regning pga reklamasjon.

 

Vi fikk vite idag fra verkstedet at de har funnet ut at det har kommet fuktskader på mobilen og ikke vil erstatte mobilen pga av dette. Dette mener jeg er riv ruskende galt pga 5 års reklamasjon (selv om det ikke har gått 2 år enda) og at mobilen ble spesielt reklamert for som fukt og støtsikker.

 

Nedenfor er testen fra amobil.no

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...mens_m65/9225/1

 

Imorgen skal jeg personlig ringe tilbake og fortelle hva jeg mener, men må innrømme at jeg er ikke 100% sikker på hvilken fremgangsmåte jeg skal ta og hvilke lover og regler, evt. paragrafer jeg kan fortelle dem om.

7089744[/snapback]

 

Hei

Fuktsade dekkes ikke av hverken garanti eller reklamasjon.Hadde du hatt en forsikring så ville den sannsyligvis dekket det.

Lenke til kommentar
Som forrigemann sier, det er nok ingen garanti eller reklamasjonsrett som dekker fuktskader. Telefonen er forsåvidt heller ikke vanntett. Siemens reklamerte bare med at den var sprutsikker.

7090336[/snapback]

 

vel, dersom telefonen er reklamert å tåle mer enn andre og det ikke kan bevises at den er lagt i vann, så kan faktisk normalt bruk spille inn her. Ville blitt overrasket om det blir et moment.

Lenke til kommentar
vel, dersom telefonen er reklamert å tåle mer enn andre og det ikke kan bevises at den er lagt i vann, så kan faktisk normalt bruk spille inn her. Ville blitt overrasket om det blir et moment.

7099421[/snapback]

 

Hadde telefonen vært innenfor garantitiden hadde selger måttet bevise at telefonen ikke hadde vært i kontakt med vann. Garantitiden har derimot gått ut.

Lenke til kommentar
vel, dersom telefonen er reklamert å tåle mer enn andre og det ikke kan bevises at den er lagt i vann, så kan faktisk normalt bruk spille inn her. Ville blitt overrasket om det blir et moment.

7099421[/snapback]

 

Hadde telefonen vært innenfor garantitiden hadde selger måttet bevise at telefonen ikke hadde vært i kontakt med vann. Garantitiden har derimot gått ut.

7099596[/snapback]

 

igjen; reklamasjonsretten kan fint fungere i dette tilfellet. alt avhenger av om det er normalt bruk.

Lenke til kommentar

Ved reklamasjonssaker er det opp til forbruker å bevise at telefonen ikke har vært utsatt for mer enn vanlig vannsprut, (regn f.eks) Dette tror jeg blir vanskelig. Hadde telefonen vært innenfor garanti derimot, da måtte selger ha bevist at telefonen hadde vært utsatt for mer enn vannsprut, og den hadde lettere gått gjennom.

Endret av glosi
Lenke til kommentar
Nå kan også aktive mennesker nyte alle de siste mobiltrendene uten å måtte gi avkall på sin vågale livsstil. Denne kraftige multimediemobilen har en ramme i ekte metall for beskyttelse mot kraftige støt, vannsprut og støv.

Ingen tvil om at de garanterer ikke for at den skal tåle vann, men den skal beskytte bedre mot det grunnet ekte metall i ramma rundt.

Sånn tolker jeg det hvertfall...

 

Slike ting blir ikke dekt av garantien (1 år) eller reklamasjonen (2 år), desverre.

Husk at verkstedet må kunne dokumentere fuktskaden, men f.eks. et bilde.

Lenke til kommentar
Nå kan også aktive mennesker nyte alle de siste mobiltrendene uten å måtte gi avkall på sin vågale livsstil. Denne kraftige multimediemobilen har en ramme i ekte metall for beskyttelse mot kraftige støt, vannsprut og støv.

Ingen tvil om at de garanterer ikke for at den skal tåle vann, men den skal beskytte bedre mot det grunnet ekte metall i ramma rundt.

Sånn tolker jeg det hvertfall...

 

Slike ting blir ikke dekt av garantien (1 år) eller reklamasjonen (2 år), desverre.

Husk at verkstedet må kunne dokumentere fuktskaden, men f.eks. et bilde.

7100687[/snapback]

 

Siemens har 2 års garanti og ikke 1 år....

Lenke til kommentar
Ved reklamasjonssaker er det opp til forbruker å bevise at telefonen ikke har vært utsatt for mer enn vanlig vannsprut, (regn f.eks)  Dette tror jeg blir vanskelig. Hadde telefonen vært innenfor garanti derimot, da måtte selger ha bevist at telefonen hadde vært utsatt for mer enn vannsprut, og den hadde lettere gått gjennom.

7100653[/snapback]

Fullstendig feil.

 

De første 6 månedene så må forhandler bevise at det er forbrukers feil. Etter det må forhandler sannsynliggjøre - men bevisbyrden er ALLTID på forhandler.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget er at dette skal være en arbeidsmobil, og den er reklamert deretter, hvordan det har kommet fukt inni mobilen er helt uforståelig for min far ettersom han har behandlet den meget bra.

 

Stylemaster, du sier at Siemens har 2 år garanti, da vil jo han få ny på garantien hvis jeg forteller det til Elkjøp?

Lenke til kommentar
Hovedpoenget er at dette skal være en arbeidsmobil, og den er reklamert deretter, hvordan det har kommet fukt inni mobilen er helt uforståelig for min far ettersom han har behandlet den meget bra.

 

Stylemaster, du sier at Siemens har 2 år garanti, da vil jo han få ny på garantien hvis jeg forteller det til Elkjøp?

7104567[/snapback]

NEI!

Uansett om han har garanti eller reklamasjon igjen dekker det IKKE fuktskade.

Uansett hvordan den har kommet der så har den det, og hvis forhandler kan bevise dette med et bilde for verkstedet så er det noe som evt. går på en tabbeforsikring, hvis du har tegnet dette.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget er at dette skal være en arbeidsmobil, og den er reklamert deretter, hvordan det har kommet fukt inni mobilen er helt uforståelig for min far ettersom han har behandlet den meget bra.

 

Stylemaster, du sier at Siemens har 2 år garanti, da vil jo han få ny på garantien hvis jeg forteller det til Elkjøp?

7104567[/snapback]

NEI!

Uansett om han har garanti eller reklamasjon igjen dekker det IKKE fuktskade.

Uansett hvordan den har kommet der så har den det, og hvis forhandler kan bevise dette med et bilde for verkstedet så er det noe som evt. går på en tabbeforsikring, hvis du har tegnet dette.

7105465[/snapback]

 

igjen, hva med å lese loven. Mobilen skal tåle det kunde hadde forutsetning for å tro basert på reklame og likende. Slutt å kom med bombastiske utsagn når du har lite ryggdekning for hva du skriver.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget er at dette skal være en arbeidsmobil, og den er reklamert deretter, hvordan det har kommet fukt inni mobilen er helt uforståelig for min far ettersom han har behandlet den meget bra.

 

Stylemaster, du sier at Siemens har 2 år garanti, da vil jo han få ny på garantien hvis jeg forteller det til Elkjøp?

7104567[/snapback]

NEI!

Uansett om han har garanti eller reklamasjon igjen dekker det IKKE fuktskade.

Uansett hvordan den har kommet der så har den det, og hvis forhandler kan bevise dette med et bilde for verkstedet så er det noe som evt. går på en tabbeforsikring, hvis du har tegnet dette.

7105465[/snapback]

 

igjen, hva med å lese loven. Mobilen skal tåle det kunde hadde forutsetning for å tro basert på reklame og likende. Slutt å kom med bombastiske utsagn når du har lite ryggdekning for hva du skriver.

7107585[/snapback]

Unnskyld da...

Men se over hva jeg har quotet fra Siemens.

Det de har markedsført seg med er at den har en stålramme så den skal tåle kraftige støt, vannsprut og støv.

Men det at den skal tåle det så vil jo en sak i retten neppe komme noe langt med tanke på at de garanterer ingenting.

 

Har jeg feil? :ermm:

Lenke til kommentar
M65 - Don´t be afraid of the elements

 

Now even active people can enjoy all the latest mobile trends without having to compromise their daring lifestyle. This mobile multimedia powerhouse features a real metal frame for extreme shock, dust and splash water resistance

 

Sitat fra Benq sin side. Overført i norsk burde det lyse lamper for en del som har lest argumentene om at denne ikke tåler nevneverdig fukt.

 

Det faktum at jeg ved søk på google finner vanvittig mange artikler om hva denne telefonen skal tåle, taler for at telefonen er mer robust enn normalen.

Når FTU legger til grunn at mobiler skal tåle vanlig bruk, så skal denne tåle noe mer. Dette forutsetter jeg med bakgrunn i reklamen som gis forbruker FØR kjøp, og jeg har lite grunn til å anta at elkjøp sa denne tåler like lite som andre telefoner uten beskyttelse.

 

Så videre til det juridiske:

 

§15 b) rimelig å forvente

 

Ettersom telefonen (med forutsetning om normalt bruk) IKKE later å tåle hva kunden kunne forvente ut i fra reklame (§16c) så snakker vi om en mangel.

En mangel dekkes av reklamasjonsretten, og ikke evntuell garanti som er ment å gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten.

 

Så ja Datating, jeg mener du er på jordet når du kategorisk avviser fuktskade på denne! modellen som kjøper skyld uansett hva.

Telefonen er markedsført og bygget for å tåle mer enn normale telefoner, og tatt setningen "don't be afraid of the elements" så snakker vi om villedende reklame om dere forhandlere mener denne er en normal mobiltelefon uten ekstra egenskaper som teller i denne saken.

Lenke til kommentar
Men hvis forhandler kan påvise fuktskade så har de sitt på det tørre.

Evt. hvordan skal kunden bevise at den er brukt "normalt"?

Og hva er "normalt"?

 

Mange vil si at å bruke den i lett regnvær er normalt... for meg er det helt utelukket. ;)

7114831[/snapback]

 

oppriktig talt. Det er forskjell på en 8850 og en telefon som markedsføres med

 

M65 - Don´t be afraid of the elements

 

Now even active people can enjoy all the latest mobile trends without having to compromise their daring lifestyle. This mobile multimedia powerhouse features a real metal frame for extreme shock, dust and splash water resistance

 

de har ikke sitt på det tørre i denne saken. Telefonen er lagd for å tåle ekstra, om det du sier er sant er vi over på villedende reklame. Hva er verst?

Lenke til kommentar

Skjønner hvor du vil hen Christian... men utrolig så "uskyldig" folk blir når det kommer til skader på mobiltelefoner.

Ikke at jeg beskylder trådstarter, men i over 90% av tilfellene det er fuktskader er det litt mer enn "regnvær-vått" for å si det sånn...

Mange er helt ødelagt flere steder og verkstedet burde ha bilder i slike saker som dokumenterer dette.

 

Et problem her i en eventuell rettsak må vel være at ingen vet hvordan kunden har brukt telefonen eller ei. Det eneste som er sikkert er at Siemens lovet at den skulle tåle mer, men det kan den jo forsåvidt ha gjort også. ;) Det blir ord mot ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...