Gå til innhold

Mulig å plombere tv?


BlackH

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det påstås i tråden at NRK ikke har utstyr til å sjekke om folk ser NRK på TV.

 

Dette utstyret finnes, og det funkerer p.g.a lekkasje ved nedmixing av frekvensbånd (oscillator i tuneren), og dette signalet kan plukkes opp med en sensitiv mottaker. Forøvrig samme prinsippet som har vært brukt bl.a. i USA for å detektere radarvarslere.

Lenke til kommentar

Har hørt at peile utstyret har problemer hvis det står på en pc i huset

 

Hvis de peiler så vil de nok kontrolere hele frekvensomrødet som blir brukt

til tv sendinger, har tv apparatet mulighet for å ta imot NRK direkte uten ekstra utstyr (mottaker) så skal det betales NRK avgift for TV VIDEO osv.

 

Men når DVB-T nettet kommer og de analoge sendingene blir slått av,

har ikke dagens TV og Video apparater lenger mulighet for å Mota NRK direkte

 

Man må ha en DVB-T mottaker i tillegg

 

De gamle tv apparatene som ja de som står i butikken nå også

har ikke DVB-T mottaker innebygget, Derfor er det heller ikke NRK avgift på dagens TV apparater når det analoge signalet opphører.

 

Man derimot er det NRK lisens på DVB-T - DVB-S mottakerutstyret

som man må bruke for å ta imot NRK.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Publisert 13.10.2003 17:10. Oppdatert 14.01.2005 09:25.

Lenke: Lovdata: Forskrift om fjernsynsmottakere

 

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

NRK Lisens

 

så får vi se hvordan NRK ser på det HAHA

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

 

registrer tven på noen som har lisens, så slipper du å bekymre deg for registrering ihvertfall

7075418[/snapback]

 

Er ikke registrering jeg bekymrer meg for heller.. er mannen på døra tongue.gif

 

 

Bøø

 

Du trenger ikke slippe ham/henne inn. Og om du ønsker å slippe vedkommende inn, og sier du at de kan komme inn å sjekke selv, så takker de sannsynligvis nei takk. De er nok mer redd for at du anmelder dem for å ha trengt seg inn på privat eiendom selv om du "sa de ikke fikk lov / fikk lov". Ord-mot-ord !

 

Du trenger jo heller strengt tatt ikke snakke med dem. Du kan lukke døra etter de har presentert seg. Eller si en kort frase om at du ikke liker henvendelser via døra di. Be dem om å be lisensavdelingen om å kontakte deg på e-post, telefon eller hva som passer deg best, om du ønsker å være vanskelig, men ikke helt avvisende.

 

Det må jo være din rett å ikke stå og prate om sånn framfor naboer og slikt, og du ønsker ikke å invitere dem inn. Det må jo være din rett å ha hjemmet for seg selv.

 

Og om de i det hele tatt får mistanke, og ikke gir seg. Så får det bli NrK sin oppgave å motbevise det, med eventuell politirazzia. Jeg tviler på at Politiet gidder å engasjere seg i for mange slike razziaer av denne karakter. Da er nok narkotika-razzia mye mer i politiets søkelys.

 

Motto: du vet bedre enn NrK og det er heller lite de kan gjøre. Statens innkrevingssentral den er likevel en stygg sak. Fordi den har myndighet til å dra inn namsmannen og det som værre er, trekk i lønn tror jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

BlackH - bokollektiv da? Trur om det?

7089796[/snapback]

 

Jeg tror lisensfolka av og til viser litt skjønn... (selv om jeg tviler på at det er ofte). Jeg bor selv i bokollektiv hvor det ble kranglet til seg at vi gikk på èn lisens når lisensmannen kom på døra her en dag.

 

Hovedsakelig skal alle betale hver sin lisens, men jeg synes det er ganske tåpelig om alle skal betale hver sin lisens for en felles tv. Men NRK har det på sitt rette om de krever det.

 

 

Trodde det kun var eieren av tunerdelen som var lisenspliktig jeg !?

Lenke til kommentar

hm... jeg burde kanskje tenkt litt på det der før jeg også...

 

Ser ut som plombering vil være vanskelig.. å fjerne tuneren ser heller ikke ut til å være mulig (ikke uten å herpe tv'n hvertfall).

 

Tv'n er ikke registrert på meg, og jeg har den heller ikke hos meg nå, så selve registreringen er ikke problemet. Problemet oppstår i det jeg tar med en tv hit jeg bor. Hjelper ikke om det ikke er min engang. Det er ei her som har betalt tv-lisens som flytter nå, og NRK registrerer slike flyttinger, så kommer nok en lisensmann på døra om en måned eller noe.. garantert..

 

I følge NRK kan man heller ikke dele på å ha tv'lisens i kollektiv (med mindre man er gift, samboer,etc), selv om de andre her kranglet til seg det sist gang.

 

teite teite teite lisens..

 

Det å starte et firma som aktivt går inn for at folk skal få slippe lisensen var ingen dum ide.... men ender bare med at NRK sier at det ikke hjelper å plombere.. de er noen xxxxx kyniske xxxxx.

 

Tull med måneder. Det tok cirka 5 år før de gadd komme på min dør for første gang etter innrapportering om apparatendrelse.

Lenke til kommentar

Fungerte ikke for min søster, de kom inn og sjekket signalene for å se om hun fikk inn kanalene med antenne. Og hun har et TV som er mindre verdt enn lisensen, ringte litt etter og virket ikke så veldig fornøyd.

 

De brøt seg inn da forteller du oss? Eller var hun så dumsnill at hun lot dem komme innenfor husets vegger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...