Gå til innhold

Mulig å plombere tv?


BlackH

Anbefalte innlegg

Jeg synes det burde vært fratak for lisensbetaling for studenter. I alle fall så lenge man ligger under et visst lønnsnivå (innebefattet studielån). Dette er ekstremt sure penger for folk som lever på nudler, brød og vann for å få råd til noe som helst annet resten av året. Når man plutselig får en slik fin saftig sak som dette i postkassa, så er det ikke jubel her i gården i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går fant jeg løsningen over alle løsninger :D

Kjøpte meg en dvd-opptaker med tvtuner for tvantenne. Den blir ikke registrert i lisens registeret fordi den blir telt som en vanlig dvd spiller :D

 

Det må jeg si... Viss da du får tak i en tv uten tvtuner kan du se tv via den tvtuneren :)

 

Må si det er litt bra at enkelte henger litt etter :)

 

*ennda en lisens fri hverdag*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
At tven / monitoren kan ta i mot signaler fra andre bokser via scart har ikke noe med lisensen å gjøre. du betaler ikke lisens på en pc monitor( selv om nrk en gang i tiden prøved å tvinge igjennom det også...) de kan ikke vite om du bruker monitoren til sattelitt eller dvd/xbox. Da er det annet mottaker utstyr som eventuelt er lisens pliktig. som for eksempel sat tuner eller tvkort.

7085830[/snapback]

 

Akkurat det jeg sa... staten har lisensbelagt ALT som kan ta i mot tv'signaler, det har ikke noe med hvordan man tar dem i mot, eller hva det vises på. Det er selve mottakeren/tuneren som er avgiftspliktig.

 

Du kan ikke ta i mot tv-signaler med scart.. scart er bare en overføringsmetode som det "kan" gå tv-signaler i.

 

Det hjelper lite å ha en tv uten tuner om man har en annen boks med tuner i seg. Man må fremdeles betale avgift for tunerboksen, enten denne er en dvd-spiller, videospiller, tv-kort, eller dedikert tv-tuner.

 

Enesten måten man slipper unna er ved web-tv, men antar også dette er til diskusjon slik at de kan begynne å kreve lisens for alle som har internett også. Forundrer meg ikke det grann....

 

Poenget mitt med tråden var opprinnelig å unngå lisensplikt, ikke å bryte lovverket.

Lenke til kommentar
Det går ann å plombere en tv. Da er den en monitor og kan ikke ta i mot antenne signal. Verkstedet som plomberer en tv melder i fra til lisenskontoret at tven er plombert.

7085830[/snapback]

Om du har gjort noe sånt, eller kjenner noen som faktisk har gjort det, så er det fint om du forteller litt om det.

 

Er plomberinga permanent? (dvs. du vil aldri få brukt tuneren igjen?)

 

Hva koster det? Er det noe alle elektroverksted kan gjøre? Må du ta med tv'n til dem, eller kan de komme å gjøre det hjemme hos deg? (ikke alltid ønskelig å drasse med seg en svææææær 42" på t-banen, og ikke alle har bil)

Lenke til kommentar
Akkurat det jeg sa... staten har lisensbelagt ALT som kan ta i mot tv'signaler, det har ikke noe med hvordan man tar dem i mot, eller hva det vises på. Det er selve mottakeren/tuneren som er avgiftspliktig.

Ikke dvd-opptakere....

7087165[/snapback]

Hvis den har mulighet for å ta i mot tv-signaler, så jo, da er den lisensbelagt! Om butikker ikke rapporterer det inn er en helt annen sak. Men det gir ikke dermed fritak for lisens. Det er bare det at da må det komme en mann på døra di før de kan tvinge på deg lisensen.

Lenke til kommentar
Akkurat det jeg sa... staten har lisensbelagt ALT som kan ta i mot tv'signaler, det har ikke noe med hvordan man tar dem i mot, eller hva det vises på. Det er selve mottakeren/tuneren som er avgiftspliktig.

Ikke dvd-opptakere....

7087165[/snapback]

Hvis den har mulighet for å ta i mot tv-signaler, så jo, da er den lisensbelagt! Om butikker ikke rapporterer det inn er en helt annen sak. Men det gir ikke dermed fritak for lisens. Det er bare det at da må det komme en mann på døra di før de kan tvinge på deg lisensen.

7087188[/snapback]

I følge elkjøp så NEI

Han registrerte den som vanlig dvd spillere sa han uansett hva som var i den :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
I følge elkjøp så NEI

Han registrerte den som vanlig dvd spillere sa han uansett hva som var i den :p

Hva elkjøp praktiserer har ingenting med hva loven sier.

 

Det at de ikke rapporterer det betyr ikke at den ikke er lisenspliktig. Det blir akkurat som med tv-kort til pc. De har hvertfall ikke vært innraportert før, vet ikke hvordan det er nå, men de er ikke fritatt for lisens av den grunn.

 

bare et rask spm: går lisensen på person, hustand eller per tv?

7088038[/snapback]

Lisensen går på per hustand, men husk nå at det er NRK som selv definerer hva en hustand innebærer.

 

Fra NRK sine sider..

"En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren."

 

 

Anbefaler alle å ta en titt her..

NRK Lisens - Spørsmål og svar

Lenke til kommentar
BlackH - bokollektiv da? Trur om det?

7089796[/snapback]

Jeg tror lisensfolka av og til viser litt skjønn... (selv om jeg tviler på at det er ofte). Jeg bor selv i bokollektiv hvor det ble kranglet til seg at vi gikk på èn lisens når lisensmannen kom på døra her en dag.

 

Hovedsakelig skal alle betale hver sin lisens, men jeg synes det er ganske tåpelig om alle skal betale hver sin lisens for en felles tv. Men NRK har det på sitt rette om de krever det.

Lenke til kommentar

Jeg kontakta et firma angående plombering, og de sa det var mulig, men kosta ca 1000kr inkl. moms!

 

Jeg synes det var ganske heavy pris. Men etter hva de sa, så måtte de åpne tv'n og gjøre endringer inni der for å "plombere" den.

 

Noen flinke service elektronikk folk her som har noen gode ideer om hvordan man selv kan herpe/fjerne tv-tuneren uten å ødelegge resten av tv'n?

 

 

Edit: Hva om man f.eks. fyller antenneinngangen med superlim? Skal godt gjøres å kunne ta den i bruk etterpå? Vet bare ikke om NRK godkjenner det.. dumt å ødelegge den først, og så når man får lisensmannen på døra finner man ut at NRK driiiiiter i om den ikke er funksjonell..

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
BlackH - bokollektiv da? Trur om det?

7089796[/snapback]

Jeg tror lisensfolka av og til viser litt skjønn... (selv om jeg tviler på at det er ofte). Jeg bor selv i bokollektiv hvor det ble kranglet til seg at vi gikk på èn lisens når lisensmannen kom på døra her en dag.

7089976[/snapback]

Skjønner vel egentlig ikke hvorfor dere slipper lisensmannen inn...

Lenke til kommentar
BlackH - bokollektiv da? Trur om det?

7089796[/snapback]

Jeg tror lisensfolka av og til viser litt skjønn... (selv om jeg tviler på at det er ofte). Jeg bor selv i bokollektiv hvor det ble kranglet til seg at vi gikk på èn lisens når lisensmannen kom på døra her en dag.

7089976[/snapback]

Skjønner vel egentlig ikke hvorfor dere slipper lisensmannen inn...

7094974[/snapback]

Som sagt før, så er jeg ikke ute etter å bryte loven, men å unngå lisensen på lovlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...