Gå til innhold

Hvilken er best? Dual Core 1,8ghz/Pentium M 2,1ghz


gardso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer også for dual-core.. Du kan jo tenke deg hva som er best av en prosessor på 2,1 Ghz og to prosessorer på 1,8 Ghz? Det sier seg vel selv...

 

Med mindre du skal spille gamle spill som ikke er optimalisert for dual-core, tror jeg det vil være mye bedre i enhver situasjon med to kjerner nesten :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm.. Men jeg trodde det var slik at Dual Core bare kjører fullt ut ved 64bits program. Mens vanlige prosessorer kjører fullt ut ved 32 bits, og at det til nå er ganske få 64bits program..(da også spill tenker jeg)?

 

I tillegg sammenliknet jeg (som har 2.13ghz pentium m) med en med 1,8ghz dual core, på noen litt grafikkkrevende spill. Og med han lagget det til og med på laveste oppløsning. Greitt nok, så virker nok grafikkort og ram en smule inn her, men jeg kunne kjøre på meget høy oppløsning, og grafikk uten noe lags...

Endret av gardover
Lenke til kommentar
Hmmm.. Men jeg trodde det var slik at Dual Core bare kjører fullt ut ved 64bits program. Mens vanlige prosessorer kjører fullt ut ved 32 bits, og at det til nå er ganske få 64bits program..(da også spill tenker jeg)?

7144529[/snapback]

Utnyttelse av flere kjerner/tråder påvirkes ikke av om koden er 32 -eller 64-bits. Tilpasningen på software-siden har riktignok ikke tatt av enda, men en ekstra kjerne hjelper også i programvare uten tilpasning fordi applikasjonene fordeles mellom kjernene. Core2-arkitekturen er i tillegg bedre, og de overklokker ofte meget bra. Jeg stemmer også helt klart for Core2.
Lenke til kommentar
Hmmm.. Men jeg trodde det var slik at Dual Core bare kjører fullt ut ved 64bits program. Mens vanlige prosessorer kjører fullt ut ved 32 bits, og at det til nå er ganske få 64bits program..(da også spill tenker jeg)?

 

I tillegg sammenliknet jeg (som har 2.13ghz pentium m) med en med 1,8ghz dual core, på noen litt grafikkkrevende spill. Og med han lagget det til og med på laveste oppløsning. Greitt nok, så virker nok grafikkort og ram en smule inn her, men jeg kunne kjøre på meget høy oppløsning, og grafikk uten noe lags...

7144529[/snapback]

Du har misforstått.

32bit vs. 64bit og dual vs. single core er to helt forskjellige diskusjoner. Har ingenting med vherandre å gjøre.

Og i det siste eksemplet ditt spiller prosessor en svært liten rolle, vil jeg tro. En core duo 1.8ghz vil være hakket svakere enn en 2.1 ghz pentium m hvis INGENTING annet enn spillet kjøres, men hvis noe som helst kjøres i bakgrunnen vil nok core duo være bedre.

 

Kort fortalt: core duo på 1.8 ghz > pentium m på 2.1 ghz.

Lenke til kommentar
Hmmm.. Men jeg trodde det var slik at Dual Core bare kjører fullt ut ved 64bits program. Mens vanlige prosessorer kjører fullt ut ved 32 bits, og at det til nå er ganske få 64bits program..(da også spill tenker jeg)?

7144529[/snapback]

Utnyttelse av flere kjerner/tråder påvirkes ikke av om koden er 32 -eller 64-bits. Tilpasningen på software-siden har riktignok ikke tatt av enda, men en ekstra kjerne hjelper også i programvare uten tilpasning fordi applikasjonene fordeles mellom kjernene. Core2-arkitekturen er i tillegg bedre, og de overklokker ofte meget bra. Jeg stemmer også helt klart for Core2.

7145474[/snapback]

 

Aha. Jeg "siterte" stefaren min, som sa dette. Men han har tydligvis ikke forstått det helt .

Skal rette ham.

Endret av gardover
Lenke til kommentar

Aha!

Ja, nå kan ikke flere klage på dette igjen. Men vil helst tilbake til tema.. :cool:

..

Siterer det jeg skrev tidligere:

Jeg har en Tundra 1559 modell, med spesifikasjoner (se signatur).

En del frem i tid, vil det være mulig for meg å oppgradere til en eventuell mye kraftigere Core Duo prosessor?

(Og eventuellt grafikkortet...?)

Lenke til kommentar
Det tviler jeg faktisk på. Jeg er ikke sikker, men tror ikke chipset er lagd for dobbelkjerneprosessorer, og vanligvis er det vanskelig/umulig å bytte skjermkort i en laptop.

7164011[/snapback]

 

Det var det jeg også var redd for...

Men om noen år er sikkert datafonten endå mye bedre, så da vil nok valget havne på en stasjonær til spill, å laptoppen jeg har til arbeid. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...