XyruZ Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Jeg og min bror er uenig om noe. Vi har ADSL fra Telenor, og skal dele det på 2 maskiner. Jeg sier at man må bruke hub/switch (også router men det er jo en smule dyrt), men han mener at det går an og "splitte" tpen som kommer fra modemet og gfjøre det om til 2 uttak. Er ikke det latterlig ? Det går vel ikke ann ? Det jeg spør etter er vel om det går an eller ikke Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Må ha router for å dele internett fra Telenor Lenke til kommentar
XyruZ Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 Nei, det må man ikke. kan putte tpen fra modemet inn i en switch/hub og en logger på og sharer connectionen. Funker fint Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 15:29, skrev XyruZ:Nei, det må man ikke. kan putte tpen fra modemet inn i en switch/hub og en logger på og sharer connectionen. Funker fint Joda, men da kjører en routertjenestene på en PC så du trenger en routerløsning uansett med TN. Og skal man kjøpe en swich kan man nesten bare kjøpe en billig router, ikke mange kronene i forskjell. Lenke til kommentar
Egilegil Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Er dere enige i dette folkens. Er det bare å kjøpe en hub, og putte ledningen inn i den og så kan man dele linja på f.eks 4 maskiner. Har alltid trodd at man trenger en router. Hvis dette stemmer slipper jeg jo unna med nesten ingen penger. Egil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 15:35, skrev Egilegil:Er dere enige i dette folkens. Er det bare å kjøpe en hub, og putte ledningen inn i den og så kan man dele linja på f.eks 4 maskiner. Har alltid trodd at man trenger en router. Hvis dette stemmer slipper jeg jo unna med nesten ingen penger. Du har to valg, enten sette opp den ene PC-en som router med ICS e.l eller kjøpe en Router. Hvorfor ikke kjøpe en billig router med innebygget Hub/swicth, da slipper du og være avhengig av en PC. Eller så kan du skaffe deg en gammel P100 PC og kjøre smoothwall linux-router, svært enkel og sette opp. [ Denne Melding var redigert av: agvg på 2002-11-05 15:40 ] Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 15:35, skrev Egilegil:Er dere enige i dette folkens. Er det bare å kjøpe en hub, og putte ledningen inn i den og så kan man dele linja på f.eks 4 maskiner. Har alltid trodd at man trenger en router. Hvis dette stemmer slipper jeg jo unna med nesten ingen penger.Egil NEI! jeg trodde dette selv, og gjorde det! men det funka ikke, og da kjøpte jeg router. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 ------------------------------ Quote: Den 2002-11-05 15:35, skrev Egilegil: Er dere enige i dette folkens. Er det bare å kjøpe en hub, og putte ledningen inn i den og så kan man dele linja på f.eks 4 maskiner. Har alltid trodd at man trenger en router. Hvis dette stemmer slipper jeg jo unna med nesten ingen penger. Egil ----------------------------------- Desverer ikke med telenor. Da må du som sagt enten sette opp en pc som ruter , eller kjøpe en ekstern. Det er grunnen til at jeg valgte Ngt, der følger det med en ruter som er innebygd i modemet. Så da trenge rjeg bare å kjøpe hub/switch. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 15:50, skrev P@rm@nn:Desverer ikke med telenor. Da må du som sagt enten sette opp en pc som ruter , eller kjøpe en ekstern ruter eller switch. Det er grunnen til at jeg valgte Ngt, der funker det med bare hub. En hub og en swich blir jo nesten det samme, en swich har jo ingen routerfunksjon. Lenke til kommentar
XyruZ Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Egil: Jo det går. Jeg sitter her selv akkurat nå med linje fra Telenor og har plugga TP'en fra modemet inn i en switch. Kjører 2 maskiner med WinXP, og så har jeg delt internett connectionen på den ene maskinen sånn at den andre og har det, og alt funker fint ! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Dersom det bare er snakk om to maskiner så trenger man vell ikke switch/hub? Det skal vell holde med en kryssa kabel mellom maskinene + at en maskin kjører connection sharing Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 07:28, skrev XyruZ:Egil:Jo det går. Jeg sitter her selv akkurat nå med linje fra Telenor og har plugga TP'en fra modemet inn i en switch. Kjører 2 maskiner med WinXP, og så har jeg delt internett connectionen på den ene maskinen sånn at den andre og har det, og alt funker fint ! Det er vel ingen som nekter på at dette går, men du bruker jo routerprogramvare på den ene maskinen for og erstatte en ordinær router. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Det går an å splitte en tp kabel og få to uttak. Men du må alltid ha like mange ip-addresser som du har maskiner. Siden du som regel får en ip-addresse (når du bruker telenor får du en ip-addresse igjennom pppoe), så må man ha ett eller annet som gjør slik at en ip-addresse blir til flere. Dette bruker du en router til (Nat funksjon). ICS (Internet connection sharing) er en form for en Nat router. Derfor må du ha en router (NGT sender vel med router som standard utstyr) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå