Gå til innhold

egg etter trening?


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvor mye proteiner det er i egg egentlig..? Er det bra og spise dette rett etter trening? Jeg har tatt 3 råe egg etter trening ca 2 uker nå og lurer på om jeg burde forsette med det. Jeg trener for og få muskler, men skal ikke begynne på kreatin eller protein pulver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eggeplomme inneholder/100g:

 

Protein 16,5g

Mettet fett 8,4g

Enumettet fett 13,5g

Flerumettet fett 3,5g

Kalsium 140mg, jern 5,5mg, en rekke sporstoffer++

 

Eggehvite = ca10g protein/100g

 

Anbefaler ikkje å spise rå egg. "Biotntilgjengeligheten av eggeproteinet er ca 50% i rå egg sammenlignet med egg som har vært utsatt for varmebehandling. Dermed må du ta to rå egg for å få i deg like mye protein som i ett kokt"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Eggeplomme inneholder/100g:

 

Protein 16,5g

Mettet fett 8,4g

Enumettet fett 13,5g

Flerumettet fett 3,5g

Kalsium 140mg, jern 5,5mg, en rekke sporstoffer++

 

Eggehvite = ca10g protein/100g

 

Anbefaler ikkje å spise rå egg. "Biotntilgjengeligheten av eggeproteinet er ca 50% i rå egg sammenlignet med egg som har vært utsatt for varmebehandling. Dermed må du ta to rå egg for å få i deg like mye protein som i ett kokt"

7057650[/snapback]

Og hva har du å si om å steke egg?

Lenke til kommentar
Hei jeg lurer på hvor mye proteiner det er i egg egentlig..? Er det bra og spise dette rett etter trening? Jeg har tatt 3 råe egg etter trening ca 2 uker nå og lurer på om jeg burde forsette med det. Jeg trener for og få muskler, men skal ikke begynne på kreatin eller protein pulver.

7057165[/snapback]

 

http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c201o.html

 

Ville heller tatt proteiner en time før trening og proteiner/raske karbohydrater etter trening. Om du trener for å få muskler må du i tillegg få i deg mange måltider.

Lenke til kommentar
Det er bare eggehviten man skal ha, IKKE plommen. Jeg regner med at du vet dette.

7058602[/snapback]

Hvorfor skal man ikke spise plommen, hvis man ikke er på deff da selvfølgelig. Og jeg vil ikke høre noe sprøyt om høyt kolesterol, for da bør du lese litt før du utalter deg om ting du ikke har noe peiling på.

Lenke til kommentar
Egg inneholder for mye fett. Man skal ikke få i seg fett rett etter trening... Mesteparten av det går da bare til lagring.

7059370[/snapback]

Hvis man ikke kan spise egg pga fett går rett til lagring i det mest anabole vinduet man har i løpet av dagen, vil jeg gjerne se kilder på dine uttalelser.

 

For dette er direkte feil, fett etter trening går rett til energi, som kroppen skriker etter trening. Det er ikke rask energi, men det er ikke noe negativt og ta fett etter trening.

 

BTW 3 medium egg inneholder ca 20 gram proteiner.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikkje egg rett etter trening pga mykje fett i plommen, som gjør at opptaket av karbohydratene blir seinere

 

Det er viktig å få i ser raske karbohydrater (maltodextrin, riskaker eller overmodne bananer) og protein (whey konsentrat), for å stoppe den nedbrytande fasen, og snu den om til ein oppbygende fase :)

Lenke til kommentar
Det er viktig å få i ser raske karbohydrater (maltodextrin, riskaker eller overmodne bananer) og protein (whey konsentrat), for å stoppe den nedbrytande fasen, og snu den om til ein oppbygende fase :)

7060714[/snapback]

 

Jepp, derfor det er viktig med proteinpulver rett etter trening istede for proteinrik mat, for det tar så lang tid for kroppen å bryte ned maten at den katabole tilstanden fortsetter selv etter man har spist. Proteinpulver er beregnet for rask opptak. Men, jeg vet ikke, kanskje det kan være lurt å blande, f.eks halvparten fra proteinpulver for rask opptak og så spise et par kokte egg eller noe annet, kyllingfilet eller noe.

 

Og fruktose på havregryna for å fylle opp levra og musklene fortest mulig så kan havregryna gi langsomme karbohydrater utover det.

Lenke til kommentar
Anbefaler ikkje egg rett etter trening pga mykje fett i plommen, som gjør at opptaket av karbohydratene blir seinere

7060714[/snapback]

Blir det det? Har du noen kilder som kan dokumentere dette?

7060890[/snapback]

 

Fett minsker GIen (Glykemisk Index) til karbohydratene.

 

Edit: Fant noko om det her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=8440816

Endret av Bobby1
Lenke til kommentar
Egg inneholder for mye fett. Man skal ikke få i seg fett rett etter trening... Mesteparten av det går da bare til lagring.

7059370[/snapback]

Hvis man ikke kan spise egg pga fett går rett til lagring i det mest anabole vinduet man har i løpet av dagen, vil jeg gjerne se kilder på dine uttalelser.

 

For dette er direkte feil, fett etter trening går rett til energi, som kroppen skriker etter trening. Det er ikke rask energi, men det er ikke noe negativt og ta fett etter trening.

 

BTW 3 medium egg inneholder ca 20 gram proteiner.

7060006[/snapback]

 

Etter trening spiser man som regel raske karbohydrater. Dette gir en kraftig insulinreaksjon. Insulinet gjør at man får fylt opp glykogenlagrene fort, men det påvirker også fettlagringen. Derfor går fettet IKKE til energi, men til lagring.

Lenke til kommentar
Anbefaler ikkje egg rett etter trening pga mykje fett i plommen, som gjør at opptaket av karbohydratene blir seinere

7060714[/snapback]

Blir det det? Har du noen kilder som kan dokumentere dette?

7060890[/snapback]

 

Fett minsker GIen (Glykemisk Index) til karbohydratene.

 

Edit: Fant noko om det her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=8440816

7061100[/snapback]

 

Interessant artikkel.

The glucose area response was 2.2 mmol hour/l following the potato meal. This was significantly reduced following ingestion of the meal containing fat (1.3 mmol hour/l) (p < 0.01). The insulin area response was slightly greater following the meal containing fat (459 pmol hour/l) compared to potato alone (423 pmol hour/l) (p < 0.01).

Dette vil jo si at kroppen har tatt glukosen ut av blodbanen og inn i vevene. Dette er jo nettopp det vi vil. Men det jeg også kunne se ut i fra den publikasjonen var at Insulin nivået var høyere. Dette er jo også posetivt.

 

Denne publikasjonen taler jo deg midt imot :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Egg inneholder for mye fett. Man skal ikke få i seg fett rett etter trening... Mesteparten av det går da bare til lagring.

7059370[/snapback]

Hvis man ikke kan spise egg pga fett går rett til lagring i det mest anabole vinduet man har i løpet av dagen, vil jeg gjerne se kilder på dine uttalelser.

 

For dette er direkte feil, fett etter trening går rett til energi, som kroppen skriker etter trening. Det er ikke rask energi, men det er ikke noe negativt og ta fett etter trening.

 

BTW 3 medium egg inneholder ca 20 gram proteiner.

7060006[/snapback]

 

Etter trening spiser man som regel raske karbohydrater. Dette gir en kraftig insulinreaksjon. Insulinet gjør at man får fylt opp glykogenlagrene fort, men det påvirker også fettlagringen. Derfor går fettet IKKE til energi, men til lagring.

7061150[/snapback]

Feil, hvor for du dette fra? Som sagt er dette det mest anabole viduet du kan få. :)

 

For å sitere Lena Mathisen Østhus daglig leder i TN.no

 

"Fettet går til energi og ikke brukes til de oppgaver vi ønsker å bruke det til - for å si det enkelt. Det har allikevel ingen negativ effekt å innta fett etter trening, så lenge man da får nok til de resterende måltidene slik at man på en eller annen måte får nyttegjort seg fettsyrene på riktig måte"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...