Gå til innhold

Stresstest for harddisker


Anbefalte innlegg

Finnes det stresstester spesifikt for harddisker? Startet med S.M.A.R.T enabled for første gang i dag, og en av 8 disker holdt på å ryke, og jeg ble anbefalt å flytte dataene til en annen disk asap. Det er nå gjort, riktignok nesten uten trøbbel. Explorer-vinduet til disken hang seg en gang under flyttingen, og den estimerte resttiden var så høy at den ikke kunne måles (over 3 eller 4 timer, mens den rett før var på en drøy time). Slik bør det ikke være, når jeg har pcen som står nevnt i siggen og jeg ikke kjører annet enn et torrentprogram i tillegg. Lastet ikke ned noe til DEN disken btw, det var altså neppe årsaken.

 

Ringte til komplett idag for å høre om en slik diagnose er grunn god nok til å sende disken i retur, ble ikke overrasket over at det ikke var det. Derimot, hvis jeg kjører noen harde tester som disken normalt sett skal tåle, og den bryter sammen, er det definitivt god nok grunn til å få en ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken SMART-atribut er det som har feilet? Er ikke alle som er like viktige, blant annet power-on-count.

 

AtW

7054334[/snapback]

 

Beskjeden kom opp rett etter at maskina sjekket ide/sata-kontaktene på maskina, men da jeg sjekket hd tuner var det ingen ting som var galt på den disken. Dog har to andre disker "unknown attribute" - failed.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Hvilken SMART-atribut er det som har feilet? Er ikke alle som er like viktige, blant annet power-on-count.

 

AtW

7054334[/snapback]

 

Omsider fikk jeg kontakt med en Samsungdisk (stakkaren fikk ikke strøm :nei::tease: ), og der får jeg failed på "reallocted sector count". Er dette alvorlig?

7063330[/snapback]

 

Som hårek sier, så tror jeg ikke det er et bra tegn, at den begynner å gå tomt for sektorer og reallokere kan vel føre til at du vil få ulesbare sektorer etterhvert, og det vil man jo ikke ha..

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvilken SMART-atribut er det som har feilet? Er ikke alle som er like viktige, blant annet power-on-count.

 

AtW

7054334[/snapback]

 

Omsider fikk jeg kontakt med en Samsungdisk (stakkaren fikk ikke strøm :nei::tease: ), og der får jeg failed på "reallocted sector count". Er dette alvorlig?

7063330[/snapback]

 

Som hårek sier, så tror jeg ikke det er et bra tegn, at den begynner å gå tomt for sektorer og reallokere kan vel føre til at du vil få ulesbare sektorer etterhvert, og det vil man jo ikke ha..

 

AtW

7065307[/snapback]

 

Hmm. Ok. Under to år siden jeg kjøpte den, så med litt flaks takker den for seg innen den tid - og jeg får ny :p

 

Den kan fortsatt ryke, selv om det ikke ligger data på den, eller? At den er koblet til pcen holder...?

Lenke til kommentar
Hvilken SMART-atribut er det som har feilet? Er ikke alle som er like viktige, blant annet power-on-count.

 

AtW

7054334[/snapback]

 

Omsider fikk jeg kontakt med en Samsungdisk (stakkaren fikk ikke strøm :nei::tease: ), og der får jeg failed på "reallocted sector count". Er dette alvorlig?

7063330[/snapback]

 

Som hårek sier, så tror jeg ikke det er et bra tegn, at den begynner å gå tomt for sektorer og reallokere kan vel føre til at du vil få ulesbare sektorer etterhvert, og det vil man jo ikke ha..

 

AtW

7065307[/snapback]

 

Hmm. Ok. Under to år siden jeg kjøpte den, så med litt flaks takker den for seg innen den tid - og jeg får ny :p

 

Den kan fortsatt ryke, selv om det ikke ligger data på den, eller? At den er koblet til pcen holder...?

7066608[/snapback]

 

Det er vel lite sannsynlig at den får flere bad sektors om den ikke skriver noe data ville jeg tro. Ikke at jeg er for å "sabotere" for å få byttet en vare, men jeg hadde kjørt endel skriveaktivtet til disken, det er slikt den skal tåle uansett, så om den kneler da så er ikke disken bra.

 

AtW

Lenke til kommentar
ville ikke bekymret meg for mye.

fikk opp i HDD health for 1.5 år siden at 3 av diskene mine ville dø iløpet av 1 uke.

fungerer fortsatt^^

7073791[/snapback]

 

Ingen slike programmer er i nærheten av presise den første tiden, det er også ganske tydlig dokumentert i help-filer osv. Dette er basert på en ekstrapolering av endringer i disse verdiene.

 

Men det er noe annet når verdien faktisk er under den oppgitte minimumsgrensa, det er grunn til bekymring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...