Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil: Chevrolet Corvette ca 1970. Burde jeg?


DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joa, det blir enorme regninger. Men så blir det mest by-kjøring da. Langveis-kjøring bruker jeg Passaten til :)

7055165[/snapback]

haha, det er bykjøring som tømmer tanken da :!:

 

Har en 2.8l bil nå, kjører kun 400km på en 80l tank..kjører kun i byen!

Endret av Zande
Lenke til kommentar
Joa, det blir enorme regninger. Men så blir det mest by-kjøring da. Langveis-kjøring bruker jeg Passaten til :)

7055165[/snapback]

haha, det er bykjøring som tømmer tanken da :!:

 

Har en 2.8l bil nå, kjører kun 400km på en 80l tank..kjører kun i byen!

7055221[/snapback]

Jeg kjører ikke mye i byen, kommer til å bruke mammas bil en del også.. :p

Men ja, jeg veit det blir dyrt. Dyrt leketøy. :love:

Lenke til kommentar

OMG fjortiss-prat!

 

Kan ikke folk GOOGLE litt før man uttaler seg om ting!?!?!?

 

For å svare best på trådstarter her (jeg har jobbet mye med vette så jeg kan litt om bilene).

 

Typiske feil:

 

Vel, det er som sagt glassfiberkarrosseri på disse bilene, så du får ikke noe problem med karrosserirust. Stedet du bør sjekke for rust er rammen bak (Ved bakre hjulbue). typisk sted der rust setter seg.

 

Du burde ta en del ting til ettertanke her:

 

For det første så snakker du om en 68-71 vette, som er en veteran. Du sparer masse i forsikring og avgifter på en veteran. Les litt her:

 

http://www.bilforumet.net/archive/index.php?f-638.html

 

De tre vanligste motorene til vette fra denne årsperioden er 350 SMALL BLOCK, 427 Big Block og 454 Big block. Veldig potente motorer.

 

Jeg har forøvrig en kompis som tok inn en 80 mod nå, komplett ombygd med nesten 600 hest fra statene. Den er feit! :D

 

Og det er en fin myte at disse bilene er så jævlig ille å bruke. Tenk deg selv hvor mye som blir spart i forsikring og avgifter... da blir regnestykket plutselig ikke så ille vel? Det avhengiger selvfølgelig av hvor mye du kjører.

 

For å dele en personlig erfaring her:

 

Har kjørt og jobbet mye med vette.

Bla denne med 900 hest:

 

corvettereff_15.jpg

 

(bare for å plage litt!;))

 

Og du har ikke noe å bekymre deg for. Det er overflod av vettes i verden, og jeg vil si at utenom mustang, er vette det beste å ha mht deletilgang. Det er ikke noe du ikke finner. og du vil bli overrasket hvor billig delene er i forhold til europeiske og asiatiske biler.

 

DET er det ikke mange som tenker om er det vel?Eneste det går i er bensin bensin bensin!

 

Jeg kjører en 82 Trans am (KITT) med en litt vass Chevy smallblock med forgasser under panseret. Den drikker en 1.5 på blandet kjøring. Kom faen ikke å si at det er ille!

 

Har kjøpt meg innsprut nå som vil øke hk og redusere bensinforbruket kraftig. Det er en veldig fin medisin mot "amerikanskebilerbrukermyebensin"-syndromet.

 

 

 

Det er TRE år til du har lappen. Begynn å spar penger og ta opp lån! Jobb hardt for det! Det var det jeg gjorde for å kjøpe min drømmebil. og det er verdt det! Det kan jeg love deg!

 

Og corvette er en feit børse som trekker oppmerksomhet. Drit i hva alle sier om mytene rundt amcar og gjør det DU vil

 

Hvis det er noe mer du lurer på ang amcar, hjelper jeg gjerne

 

Mvh

Mr.Transam

Endret av Mr_Transam
Lenke til kommentar

Heisann!

Og tusen takk for utrolig fine svar basert på kunnskap og erfaring!

Jeg er 15 år. Har 20 000 nå ca. Pappa kommer kanskje til å legge i litt. Mot at han kan få selge den med en gang hvis han finner ut at jeg kjører uforsvarlig (les: veldig fort)

 

Jobber slik at jeg ivertfall tjener 60 000,- til jeg blir 18 (minst)

 

Så dette går riktig vei :)

Kommer antakeligvis til å spørre deg en del underveis..

 

Takk! :)

 

Btw, hva er forskjellen på de tre motorene du ramset opp?

Og hvor mye må jeg gi for innsprøytning..?

Endret av DE1
Lenke til kommentar

20 000,- som 15 åring er mer enn det jeg hadde Dag-Erik! Og jeg fikk drømmebilen som 17 åring.

 

Så du er på god vei! Prøv å spar så mye du kan. Og du må jo selvfølgelig regne med et lån. Og da er det alltid greit å låne så mye du kan. Da kan du bruke de pengene du har spart på nedbetaling og uforutsette utgifter. For det kommer! Uansett hvilken bil man kjøper seg! Corvette eller honda.

 

Her er forskjellene på motorene:

 

 

Fra Wikipedia:

 

"In 1969, GM enlarged their small block again to 350 in³ (5.7 L), and in 1970, the 427 big block was enlarged to 454 in³ (7.4 L). Power peaked in the 1970 and 1971 models, with the 1970 LT-1 small block putting out 370 hp (276 kW) and the 1971 454 big block having its last year of big power with 425 hp (317 kW). In 1972, GM moved to the SAE Net measurement for power (away from the previous SAE Gross standard), which resulted in lower values expressed in HP. Along with the move to unleaded fuel, emission controls, and catalytic converters, power continued to decline and bottomed out in 1975 — the base ZQ3 engine put out 165 hp (123 kW), and the optional L82 engine put out 205 hp (153 kW). Power remained fairly steady for the rest of the C3 generation, ending in 1982 with the 200 hp (149 kW) L83 engine"

 

Grei artikkel å lese:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette#C3

 

Vil forresten si nok en gang at det er utrolig kult at du går for en slik bil! Skal du kjøpe den i Norge eller utenlands?

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg er faktisk utrolig heldig med med dette.

For når jeg var i USA forrige høst så besøkte vi et vennepar som bodde der. Naboen til dette vennparet var hobby-bilmekaniker. Og restaurerte Corvetter og solgte dem for en slikk og ingenting. Bare utgifter, omtrent ikke noe selv.

Jeg ble litt kjent med han og satt på så vidt med han.. Diggbar tur :love:

 

Venneparet kjøpte en Corvette av han og de får den hit til Norge om 2 uker (de bor i samme by som meg)

 

Så da pappa fortalte meg det så spurte han på kødd: Du har ikke lyst på Corvette du da?

 

Da var det gjort, tror aldri jeg har søkt så mye og så fort på Vetter og sett på bilder. Og nå er jeg forelsket. Venneparet skal nå snakke med han og hvis han sier ja (stor sannsynelighet) så blir det Chevrolet Corvette på meg! :D

 

Importert fra USA ja.. ;)

Lenke til kommentar

Kanon! Bra du har kommet så langt som å finne ut hvor du skal kjøpe fra og at du har spart opp penger allerede.

Du er på god vei!

 

Det er bra at du kjøper den av en entusiast som kan vette. Det er en sikkerhet.

 

Nå gjelder det vel egentlig bare for deg å sette deg ned og bestemme deg for modell, farge, motor,gir, felg osv osv.

Lenke til kommentar

Modell kommer nok litt ann på hva som er mest gunstig for han som lager den. Han finner jo brukt (og vrak)-biler.

 

Noe forslag på felg, farge, motor, gir og slike ting?

 

På farge tenker jeg rød eller hvit, eller rød og hvit.

Synes de passer godt. Legger ved et eksempel. De passer godt sammen. Vil helst ha rød bil da.

 

Btw, vil enten ha cab eller t-top.

post-72905-1160918668_thumb.jpg

Endret av DE1
Lenke til kommentar

Tja, her er det jo ingen grenser for hvor radikal du kan få denne bilen.

 

Tenk litt i forhold til flokken: Drar du på et amcar treff i Norge, er corvettene enten oransje, sorte, gule, røde, hvite eller gule.

Og mange av de kjører med norgesfelgen. (American racing Torque Thrust 2)

 

Er sjeldent noe annet alternativ.

 

Personlig DIGGER jeg vetter som er litt annerledes.

 

Eksempler jeg bare fant på google nå:

 

79-Vette-Red-rf.JPG

 

right-foot-fanatics-1977-chevrolet-corvette-stingray-4100478.jpg

 

1965-Corvette-Maroon-c-hu-f-sy.jpg

 

newwheels-small.jpg

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Vurderer å kjøpe en veteran ( 76 eller eldre) Chevrolet Corvette.

Er dog ikke helt sikker.

Skal kun brukes om sommeren.

 

Er det mye vedlikehold av disse bilene? (Corvette rundt 70-tallet)

Vanskelig og dyrt å skaffe seg deler?

Andre ulemper med bilen..

 

Legger ved noen bilder så dere veit sånn ca hva jeg tenker på.  :)

7051011[/snapback]

 

Hvis du kan få deg en Corvette i den stand du antyder, bygget av kompetent person, til 100K + frakt avgifter så er det bare å slå til. Og får du en tidlig 70-talls modell til den prisen så er det bare å gratulere.

 

Deler er lett å få tak i til gode priser og mekanisk vedlikehold er ukomplisert.

Flere seriøse firma som kan skaffe deler her i Norge. Kjøp Amcar Magazine så finner du annonsører der.

Veteran forsikring er billig.

Motor med hydraulisk kam og elektronisk tenning er ett pluss hvis man helst vil bare kjøre og nyte. (Slippe å justere ventiler og stifter)

Kjøper du med manuell girkasse så pass på at giroverføringene er uten slakke. Et kjent problem at de kan låse seg hvis foringene er slitt og man da er litt slurvete med girskiftet.

Frontruterammen er ett kjent problem ang. rust så pass på at den blir sjekket.

Bremsekalipere med rustfrie foringer for å unngå irr/rust. (Problem med original kalipere)

Riktig type nyere forgasser (evt. innsp.) og tenningsanlegg fra ettermarkedet hjelper på kjørbarhet og gassrespons. (Hvis man ikke er original frik da)

En bakaksel med f.eks. 3.08 utveksling gir bedre drivstoff økonomi enn 3.73 på bekostning av aksellerasjon.

 

Men det viktigeste er at du får en bil som er grundig gjennomgått og fungerer 100% som den skal og slik du beskriver din kontakt ser det ut til å være på plass. (Med mindre han driver Bubba Restorations. :!:)

 

2 tilfeldige Corvette delefirma i USA:

 

Corvettefirma 1

 

Corvettfirma 2

 

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
OMG fjortiss-prat!

 

For å dele en personlig erfaring her:

 

Har kjørt og jobbet mye med vette.

Bla denne med 900 hest:

 

corvettereff_15.jpg

 

(bare for å plage litt!;))

 

 

 

Mvh

Mr.Transam

7063432[/snapback]

 

Måtte bare få lov til å si meg enig med posten din. (Og ja, det plager meg litt at det er du som har kjørt Greenwood og ikke meg. :cry:)

 

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Hvis du kan få deg en Corvette i den stand du antyder, bygget av  kompetent person, til 100K + frakt avgifter så er det bare å slå til. Og får du en tidlig 70-talls modell til den prisen så er det bare å gratulere.

Jeg får da en vette laget for hånd, brukt ordentlig arbeid, en person som har drevet med dette i ca.. 15 år. Bygget 20 biler kanskje. Kan altså tingene sine. Inkludert i de 100 000,- så ligger frakt og alle omkostninger.

 

Altså, ALT for 100 :)

Tusen takk for fine svar!

Lenke til kommentar

Altså, ALT for 100 :)

Tusen takk for fine svar!

7115154[/snapback]

 

:ohmy:

Jeg blingset visst litt med prisen i farten. 100K totalt virket bare lavt for en bil i topp stand. Dog litt avhengig av årsmodell. Har du gjort deg opp noen formening om hvilken årsmodell du vil ha eller tar du det fyren har for hånden? En 71 modell convertible til 100K ville jo vært århundrets røverkjøp. :dribble:

 

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Hehe. Ser på 69-71 ca.. Convertible helst ;)

Men han har jo "første" retten på en måte da. :p Men hvis det står mellom en 76 og 71 så veit han hva jeg vil ha lissom :p

 

Mendette blir spennende ivertfall! :) Noen som veit hvor mye forsikring vil koste..?

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Hehe. Ser på 69-71 ca.. Convertible helst ;)

Men han har jo "første" retten på en måte da. :p Men hvis det står mellom en 76 og 71 så veit han hva jeg vil ha lissom :p

 

Mendette blir spennende ivertfall! :) Noen som veit hvor mye forsikring vil koste..?

 

Ha en fin dag :)

7117036[/snapback]

 

meld deg inn i en amcar klubb samt veteran forsikring så koster det nesten ingenting faktisk

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først må jeg få si at du har en veldig bra smak for bil! :!: Selv er jeg i en familie med en Corvette 73-cab i garasjen:

 

73-torsmyr-4.JPG

 

Så til hva du kan forvente av en Corvette. For det første er det masse kjøreglede, og oppmerksomhet uansett hvor du beveger deg med den! Det er også en fryd å eie en! Og ikke la deg skremme av glassfiberkarosseri. Hvis han fyren er seriøs, sjekker han karosseriet for sprekker og fikser disse. vær imidlertid oppmerksom på at du ikke får bulker ved å krasje... hehe. Da sitter du igjen med masse fliser av glassfiber. Ofte er det da enklere å bytte hele karosseriområdet enn å reparere det. Sats på forgassermotor i begynnelsen du, for å tukle med hjerne til innsprøytning i bilen er litt vanskelig som 18-åring tror jeg ;) Dessuten vil du ha større muligheter med en forgasser på en sånn gammel bil.

 

En corvette er lett å skru på siden det er lite med elektronikk å ta hensyn til på en gammel bil. Vi bygde motor her for en stund siden. Vi har en en 350-motor, som er borret ut til å bli 360cid... :innocent: Det vil si ca. 5.8l slagvolum. Vår bruker ikke så ekstremt mye bensin faktisk. Tror den bruker litt over 1 liter på mila ved cruising. Ta i betraktning at en Volvo 240 bruker nesten like mye. (litt urelevant)

 

For all del, hvis du ikke orker peset med å skru selv, finnes det mange seriøse verksteder i norge som skrur på bla. Corvetter. Ta for eksempel en titt her: Corvettestore. Dette firmaet både importerer Corvetter, selger og reparerer dem. Eieren har drevet med Corvette i USA, og har lang erfaring. Det var faktisk han vi importerte vår Corvette av... ;)

 

Jeg ønsker deg lykke til, og det blir spennende å se om det blir vette på deg! :) Bare å spørre om du lurer på mer! :thumbup:

 

Edit: La til litt mer tekst...

Endret av Jonas-Martin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...