Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Varm CPU, bytte kjølepasta?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har satt inn en ny CPU, Intel Pentium D 945 (3,4 GHz) for å være nøyaktig.

Problemet med den er at den blir fort for varm, og PC'en min slutter etter hvert når jeg spiller.

 

Når jeg instalerte den ble det mye bytting med den gamle og den ye for å kryssjekke, når jeg knåla, hehe.. :D

Burde jeg bytte ut kjølepasta siden prosessoren blir så varm at den skrur seg av etter litt spilling bare??

Jeg har et godt kabinett, et Cooler Master Cavalier 3, med nok vifter..

 

-- Jeg leste et innlegg om at man kan justere rammen rundt prosessoren (selveste brikka) slik at den ikke klemmer prosessoren så hardt inn i hovedkortet. Burde dette hjelpe og hvordan gjør jeg dette??

 

MVH. Jonas :!:

 

 

 

Hardware: Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe, Skjermkort: Powercolor x1900xt skjermkort, Prosessor: Intel Pentium D 945, Minne: Geil 1GB m/ kjøleramme (1 brikke).

Endret av jonas02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke RAM-en. Rammen. Som i ramma. Ramma som holder CPU-en på plass. :p Har hørt det går på Core2Duo, men vet ikke helt om det er nødvendig på PentiumD.

 

P.D. blir VELDIG varm og det er viktig at man har korrekt kjølepasta og vifte i kabinettet bak ved prosessoren. Disse skal også helst ha åpning i døra med trakt som går ned til CPU-kjøleren, slik at CPU får luft direkte utenfra.

Lenke til kommentar

Dersom det blir så varmt og du ikke klokker, så har du nok gjort noe feil her ja.

Brukte du forresten sammme skjermkort før du skiftet prosessor.

Har du temp.målinger?

 

Ville nok forsøkt å bytte pasta og være sikker på at det ikke er gjort noen tabber her( du har selvsagt renset sokkelen og lagt på nytt tynt lag med pasta før montering??)

Går alle viftene dine eller kan det være noen av disse som har tatt kvelden? Evt at du har kommet borti en ledning...

Endret av Fixit
Lenke til kommentar
Dersom det blir så varmt og du ikke klokker, så har du nok gjort noe feil her ja.

Brukte du forresten sammme skjermkort før du skiftet prosessor.

Har du temp.målinger?

 

Ville nok forsøkt å bytte pasta og være sikker på at det ikke er gjort noen tabber her( du har selvsagt renset sokkelen og lagt på nytt tynt lag med pasta før montering??)

Går alle viftene dine eller kan det være noen av disse som har tatt kvelden? Evt at du har kommet borti en ledning...

7046563[/snapback]

 

Nei, jeg satt i alt nytt nå nettopp, så det burde ikke være feil, men kan jo hende at kjølepastaen har blitt litt ødelagt når vifta har blitt koblet av og på. Det jeg kan prøve er jo å ikke presse klemmene til vifta så hardt ned, kom på det nå :D Alle viftene fungerer som de skal, heldigvis..

 

Jeg har temperatur måler, men jge husker ikke hva de ligger på. Men PC'en tar fort kvelden iallefall, hehe :D

 

Er det noen spesiell kjølepasta jeg må bruke?? Så et greit kit på komplett.no, der man fik rens og kjølepasta..

 

MVH. Jonas

Lenke til kommentar
Ikke RAM-en. Rammen. Som i ramma. Ramma som holder CPU-en på plass. :p Har hørt det går på Core2Duo, men vet ikke helt om det er nødvendig på PentiumD.

 

P.D. blir VELDIG varm og det er viktig at man har korrekt kjølepasta og vifte i kabinettet bak ved prosessoren. Disse skal også helst ha åpning i døra med trakt som går ned til CPU-kjøleren, slik at CPU får luft direkte utenfra.

7046452[/snapback]

 

Den var ny for meg, med trakt og det hele.. Jeg tror nok det er kjølepastaen min som er ødelagt, så jeg må nok nytte den. Tenkte jeg kunne feste vifta ikke fullt så hardt som den står nå, for den står jo på klemmer. Tenkte ikke på det før nå..

 

MVH. Jonas :D

Lenke til kommentar

For det første så er det litt vanskelig å ødelegge en tjuktflytende væske, det du kan greie å gjøre er derimot at du ikke oppnår god kontakt mellom cpu og kjøleribbe.

 

Uansett, om du har riktig kjøler i forhold til spesifikasjoner så skal man bruke et minimum med kjølepasta, som regel et veldig tynt lag som sørger for at det blir god kontakt mellom Cpu og kjøleribba. Uansett så kan det være greit å ta en titt på undersida av kjøleribba og se hvor bra kontakt det har vært etter montering.

 

I og med du nevner at kabinettet har mange vifter så regner jeg med at det er god luftflyt i det, du kan jo eventuelt sjekke at vifta til cpu står på riktig hastighet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Selve kjøleribba til CPU-en kan med fordel sitte VELDIG hardt på. Denne presser nemlig på HELE flata på CPU-en. Problemet med noen C2D-HK er at ramma som holder CPU på plass presser på kantene av prosessoren så den bøyer seg litt.

 

Og som nevnt over; Du har nok ikke ødelagt kjølepastaen. Du må bare sørge for et jevnt og tynnt lag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...