Gå til innhold

Fuji S9500/S9600 og ekstern blits?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett kan du bruke hva som helst av eldre blitser så lenge de ikke gir mer enn 300 v. TTL automatikk vil ikke fungere på S9500, så det lønner seg å bruke en blits med god, uavhengig AF og automatikk med manuelle justeringsmuligheter for ISO og blender.

Jeg bruker en 20 år gammel Miranda 930 TCD som jeg opprinnelig kjøpte til Olympus OM systemet som kom på `70-tallet.

Hvorfor ikke lete rundt i noen gamle kott eller loft?

Metz lager mange fine ting. Alt som passer Nikon og Olympus passer stort sett også S9500...

Lenke til kommentar
Stort sett kan du bruke hva som helst av eldre blitser så lenge de ikke gir mer enn 300 v. TTL automatikk vil ikke fungere på S9500, så det lønner seg å bruke en blits med god, uavhengig AF og automatikk med manuelle justeringsmuligheter for ISO og blender.

Jeg bruker en 20 år gammel Miranda 930 TCD som jeg opprinnelig kjøpte til Olympus OM systemet som kom på `70-tallet.

Hvorfor ikke lete rundt i noen gamle kott eller loft?

Metz lager mange fine ting. Alt som passer Nikon og Olympus passer stort sett også S9500...

7040136[/snapback]

 

Leste på http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1012 sitt Fuji forum, at enkelte bruker denne blitsen på S9500, så da går det nok greit. Er vel bedre å bruke den nye blitsen jeg har, enn å lete fram en gammel en? ;)

Endret av siss28
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du også bruke en ny blitz. Du kan bruke hva som helst som er kompatibelt med Fujifilm FinPix S-serien og Nikon. Blitsen trenger ikke engang være spesialdesignet for digitalt bruk. Det er kun lommeboka di som bestemmer...

Her kan du studere litt mer: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17538876

Her følger eksempler fra undertegnede: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17030274

 

Forøvrig kan du si at S9500/S9600 begge er gode allround alternativer til en DSLR, og noe å vokse med. Personlig mener jeg at bilder fra et av disse fullt ut er konkuransedyktige med ISO < 800 og utskrift begrenset til A4 format...

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du også bruke en ny blitz. Du kan bruke hva som helst som er kompatibelt med Fujifilm FinPix S-serien og Nikon. Blitsen trenger ikke engang være spesialdesignet for digitalt bruk. Det er kun lommeboka di som bestemmer...

Her kan du studere litt mer: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17538876

Her følger eksempler fra undertegnede: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17030274

 

Forøvrig kan du si at S9500/S9600 begge er gode allround alternativer til en DSLR, og noe å vokse med. Personlig mener jeg at bilder fra et av disse fullt ut er konkuransedyktige med ISO < 800 og utskrift begrenset til A4 format...

Lykke til :-)

7040875[/snapback]

 

Gir ikke kameraet gode utskrifter ut over ut over A4 format?

Jeg liker S5500 kameraet mitt veldig godt, så jeg har på følelsen at jeg vil like S9600 like godt. S9600 har jo i tillegg en del + i forhold til S5500:

 

* Større LCD-skjerm (2" mot S5500s 1.5")

* Vippbar LCD skjerm

* 9 mpx (mot S5500s 4mpx)

* Mulighet for ekstern blits

* Bedre makro

* Høyere ISO (1600 mot S5500s 400)

 

På S9600 i forhold til DSLR er det jo en fordel at jeg kan bruke min Olympus TCON-17 telekonverter, Raynox DCR-250 macrolinse, XD minnekort og Sunpak blits. Og oppladbare batteri og lader vi har en drøss av fra før. :yes: Og prisen er jo bedre. Man får større bruksområde for mindre pris.

Endret av siss28
Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg. Jeg prøvde å vise deg hvordan jeg oppfatter S9500 målt mot et DSLR, og hvilke begrensninger jeg da finner med tanke på oppløsning, farger og støy. Jeg har hatt S9500 litt under et år nå og så langt er jeg svært fornøyd med både kamera, bilder og utskrifter.

Objektivet finner jeg svært bra og anvendelig, begrensningene tatt i betraktning. 28-300 mm, lysstyrke F: 2,8, nærgrense på 2 cm og 58 mm standard filterfatning er egentlig optimalt. Noen hevder at det er litt bløtt, men da tror jeg de glemmer at intern oppskarping av bildene er forholdsvis beskjedent (sammenliknet med f.eks: Panasonic, canon og Olympus). Fargegjengivelsen er blant det beste jeg har sett fra noe kamera. Dynamisk omfang og naturlig kontrast er også bra, men selvfølgelig ikke like bra som Fujifilm S3, men dette er et helt annet kamera. Du kan virkelig jobbe med, kose deg og foredle bildene i f.eks. Photoshop el.

Kamerahuset er akkurat passe stort/tungt og passer undertegnede langt bedre enn f.eks. Canon 350/400D.

Videosøkeren(EVF) ble sagt å være blant de beste i sin klasse, LCD helt OK, men utrolig praktisk er det å kunne vippe det opp eller ned.

Kameraet kan bruke en haug av blitser både gamle og nye og du kan også forbinde disse med kabel. Veldig nyttig og praktisk!

Kameraet har god metall forankring for stativ.

 

Så litt om utskriftskvaliteten av bildene. Jeg skriver de beste ut selv på en Canon PIXMA 8500 ip. Var best i sin klasse, er det kanskje fortsatt?

Jeg har ikke prøvd å skrive ut større bilder enn A4, men det skulle være pixler nok til både A3 og A2, kanskje også større om du ønsker dette.

 

Feriebilder og masse produksjon tar jeg via www.eurofoto.no Ikke billigst, men rimeligere enn hjemme og jeg er veldig godt fornøyd med resultat og papir.

S9500 yter best ved enten ISO: 80, 100 eller 400, blender: 5,6 og en brennvidde under 105 mm i Manual mode og "manuell" fokus.

Dette betyr ikke at du ikke kan bruke alle de andre innstillingene, men resultatet blir kanskje ikke optimalt og sammenliknbart med et DSLR.

 

Selvfølgelig bruker jeg også ISO: 1600 og største blender. Dette kan redde kvelden bokstavelig. Tenk deg f.eks. en konsert eller teater.

Det er også svært praktisk på steder der blits er uønsket som f.eks. en barnedåp, bryllup el.

Jeg synes S9500 er best i sin klasse, sammenliknbart med et DSLR (relativt sett da, og MIN PERSONLIGE mening) og er i mange situasjoner langt mer praktisk en et DSLR!

Utrolig greit å slippe så mye drass, kunne klare seg med "alt i ett" og kun en liten bagg!

Lenke til kommentar

LCDen skal vel være hakket større og hakket bedre oppløsning på S9600 som jeg vurderer, så da blir den nok bra nok.

Jeg har en HP Photosmart 7450 som jeg skriver ut mine bilder på. Jeg skriver vel sjelden ut bilder, for jeg har nesten alle bare digitalt, ikke i album (som jeg jo burde hatt, men kommer aldri så langt). Synes S5500 med sine 4mpx gir fine utskrifter på A4 jeg, så da blir jeg nok helt sikkert fornøyd med S9600 sine på A4. Men S9600 med sine 9mpx gir nå vel også muligheten for å gi likeså gode bilder som dette på liten plakatstørrelse, noe som jo hadde vært moro å prøve med et blinkskudd eller to.

Prisen er jo også positiv. Jeg har sett S9600 helt ned til i underkant av 4200 på nett. Og da har man jo et kamera som er veldig allsidig (iallfall med det tilbehøret jeg har fra før, og som jo ikke kan brukes på DSLR. Dessuten vil man jo med DSRL alltid hige etter flere og bedre linser, mens med S9600 er det jo begrenset hva man kan kjøpe til.

Og så har jeg allerede en veske og, som nok kan brukes på dette kameraet og. En Tamrac 5746 (tror jeg det var)

 

Jeg blir bare mer og mer overbevist om at dette kameraet er noe for meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...