Gå til innhold

new tab i opera, alltid blank?

Wave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke ut hvordan jeg kan sette en bestemt side til å starte når jeg klikker new tab i opera. Dette må da la seg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke se bort i fra at det kan ordnes, men hvorfor ønsker du deg det? Selv synes jeg det er tåpelig av ulike nettlesere å begynne å laste en side før jeg har fått skrevet inn noen url i adresselinja...

Uansett, for å komme deg fort til hjemmeside kan du dobbelklikke på en blank side (dobbeltklikk midt på skjermen)

dobbeltklikk når ingen tabs er oppe = åpne ny tab

dobbeltklikk på en ny blank tab = gå til hjemmesiden

Skrevet (endret)
Du skal ikke se bort i fra at det kan ordnes, men hvorfor ønsker du deg det? Selv synes jeg det er tåpelig av ulike nettlesere å begynne å laste en side før jeg har fått skrevet inn noen url i adresselinja...

Uansett, for å komme deg fort til hjemmeside kan du dobbelklikke på en blank side (dobbeltklikk midt på skjermen)

dobbeltklikk når ingen tabs er oppe = åpne ny tab

dobbeltklikk på en ny blank tab = gå til hjemmesiden

7026437[/snapback]

Det er veloverveid. I 90% av tilfellene skal jeg bruke google når jeg klikker new tab, og da er det liksom litt mer tungvint å klikke seg fram til startsiden, selv om det bare er et lite dobbelklikk. Personlig er jeg tilhenger av startside. Det er da ikke noe hinder fra å gå til ønsket side. Ikke sparer man særlig tid heller i disse bredbåndtider, ved å åpne med blank side.

Forresten, det virker som du vet hvordan det kan gjøres, men vil ikke si det? ;)

Endret av Wave
Skrevet

Den enklaste måten å søke på Google i ei ny fane er å 1) trykke F8 for å aktivere adressefeltet 2) skrive "g søkeord" 3) trykke shift + enter. Har du satt Google til heimeside kan du alternativt trykke Ctrl + T + space for å gå dit.

Det opprinnelege spørsmålet ditt har eg dessverre ikkje noko svar på.

Skrevet

Er ikkje nødvendig å trykke F8, når du åpnar ei ny side (Ctrl+N) vil markøren automatisk gå til adressefeltet. Dersom du vil at Google skal åpne vil løysinga til incanus være svaret.

Ctrl+N «g søketest» Enter. Enklare blir det ikkje.

Skrevet (endret)

De to siste forslagene var jo ikke lettvinte, dessuten ikke det jeg var ute etter, som også ble nevnt. Men takk for forslag!

Jeg vil at google (eller annen forhåndsatt side) skal poppe opp når jeg klikker new tab, hverken mer eller mindre. Ikke starte med søk og sånt... Klarer virkelig ikke Opera å starte med en forhåndsbestemt side ved new tab, akkurat som når man starter leseren? Udugelig i såfall.

Endret av Wave
Skrevet
Forresten, det virker som du vet hvordan det kan gjøres, men vil ikke si det? ;)

7026660[/snapback]

Nei, sorry, aner ikke...

Prøv å se gjennom opera:config, forumene på my.opera.com eller noen .ini-filer.. Tror det kan ordnes, da opera egentlig er gangse konfigurerbar!

Skrevet
Ikke for å starte noen browserkrig, men hvis du ikke finner det ut hvordan i Opera, har man alltids Firefox + tab mix plus som lar deg gjøre det.

7028211[/snapback]

Helt i orden. Er ikke superfan av firefox, men takk for tipset.

Nå er ikke dette noe stort problem da... det er bare litt irriterende hvis det ikke går an. Kan ikke skjønne at noe så simpelt ikke er inkludert i oppsettet. F.eks "start new tab with" osv...

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det ikke er lettvint. Opera starter jo på en måte med Google der. Du må bare skrive g først.

Si at du vil søke på noe med en hvilken som helst nettleser. Når du da åpner ny tab må du gjerne vente 1-2 sek før siden laster. Med Opera slipper du dette. Med en gang den nye tabben er der kan du bare skrive "g hardware" også søker du på hardware...

Skrevet
De to siste forslagene var jo ikke lettvinte, dessuten ikke det jeg var ute etter, som også ble nevnt. Men takk for forslag!

Jeg vil at google (eller annen forhåndsatt side) skal poppe opp når jeg klikker new tab, hverken mer eller mindre. Ikke starte med søk og sånt... Klarer virkelig ikke Opera å starte med en forhåndsbestemt side ved new tab, akkurat som når man starter leseren? Udugelig i såfall.

7028104[/snapback]

Skal du søke etter noko på Google? Om du skal søke på Google i 90% av tilfellene utan spesielle innstillinger vil «g søketekst» være det lettaste.

Dersom du får opp Google må du først klikke på søkefeltet, så skrive, i tillegg må sida lastast ferdig.

Skrevet

Som Lurifaksen her sier høres det passe unødvendig ut, men here goes:

http://operawiki.info/CustomButtons#alternate

Dra knappen som heter "Open homepage in a new page" til en eller annen verktøylinje. Hvis du også vil ha samme resultat når du bruker en tastesnarvei, kan du endre snarveien (ctrl + t som default) til "New page & Go to homepage".

Skrevet

Jeg bruker alltid bare Ctrl+T, og så "g hw.no". Skjønner ikke at det er vanskeligere enn å måtte skrive det inn i google-søkefeltet etter at siden har poppet opp

Skrevet (endret)
Som Lurifaksen her sier høres det passe unødvendig ut, men here goes:

http://operawiki.info/CustomButtons#alternate

Dra knappen som heter "Open homepage in a new page" til en eller annen verktøylinje. Hvis du også vil ha samme resultat når du bruker en tastesnarvei, kan du endre snarveien (ctrl + t som default) til "New page & Go to homepage".

7028811[/snapback]

Takk for det mest fornuftige forslaget hittil. Men hva hvis jeg ville hatt en annen side enn startsiden? Er ikke dette mulig?

Unødvendig? Ikke for meg, alle har ikke de samme vanene. Tåpelig å begynne å sette spørsmålstegn for hva som er nødvendig for meg, det kan bare jeg bestemme. Og; liker ikke å måtte fikle med tastaturet annet enn høyst nødvendig. Så alle forslag som går på ctrl+ ditt og datt er unødvendige ;)

Endret av Wave
Skrevet (endret)

New page & Go to page, “http://side.com”

tror jeg det var

EDIT: Rettet litt

Endret av PT
Skrevet (endret)
Tåpelig å begynne å sette spørsmålstegn for hva som er nødvendig for meg, det kan bare jeg bestemme. Og; liker ikke å måtte fikle med tastaturet annet enn høyst nødvendig. Så alle forslag som går på ctrl+ ditt og datt er unødvendige ;)

7029146[/snapback]

Det er jo relativt normalt å legge om vanene når det er såpass enkelt, og desto mer effektivt.

Og er ingen her som foreslår å trykke på ctrl+x. Det er snakk om skrive inn søkeordet i et av de to feltene som allerede er der, i stedet for å måtte laste en ny side først.

Menmen, hvis du vil gjøre det vanskelig, så skal du jo få lov til det. Men det er jo ekstremt sært, siden grunnen til at de aller fleste bruker Opera er fordi den er ekstremt mye mer effektiv enn IE.

Endret av Lurifaksen
Skrevet

Menmen, hvis du vil gjøre det vanskelig, så skal du jo få lov til det. Men det er jo ekstremt sært, siden grunnen til at de aller fleste bruker Opera er fordi den er ekstremt mye mer effektiv enn IE.

7029665[/snapback]

He he, okei jeg innrømmer at jeg er sær. Har jeg en vane skal det utrolig mye til for å forandre på den. Nå har jeg fått en fin ny knapp i stedet for new tab som bare heter new, og da spretter startsiden opp i en ny fane. Det er stas. Og så skal jeg sjekke ut tipsene her, og kanskje prøve å innarbeide noen nye vaner, som er enklere ifølge dere :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...