Gå til innhold

Dårlig kvalitet på bilde på TV med HTPC


Noxy

Anbefalte innlegg

Har koblet opp en maskin til TVen for å bruke som HTPC, men problemet er at jeg bare får et grumsete, uklart bilde på TVen. Ser bare såvidt hva som står.

 

Skjermkort: Gf4 Ti4200

prøvd med noen forskjellige drivere.

 

Byttet til dette skjermkortet fra et gammelt skjermkort for å få bedre bilde, men så ingen forbedring!

 

Noen som har tips til hvordan jeg får et bedre bilde?

Endret av Noxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har koblet opp en maskin til TVen for å bruke som HTPC, men problemet er at jeg bare får et grumsete, uklart bilde på TVen. Ser bare såvidt hva som står.

 

Skjermkort: Gf4 Ti4200

prøvd med noen forskjellige drivere.

 

Byttet til dette skjermkortet fra et gammelt skjermkort for å få bedre bilde, men så ingen forbedring!

 

Noen som har tips til hvordan jeg får et bedre bilde?

7013990[/snapback]

 

 

Prøv å endre skjermoppløsning til 640x480

Lenke til kommentar

Har koblet til med S-video, uten at det ble store endringer i kvaliteten. Kanskje noe bedre.

 

Går jo fint å se på film, både på composite og s-video, men filnavn og annen tekst er fortsatt nesten uleselig.

 

Får ikke endret til lavere oppløsning enn 800x600 atm, pga driverne sannsynlig vis. skal teste mer når jeg kommer hjem.

 

Noen andre tips? :)

Lenke til kommentar

Trolig må du enten bytte TV eller bytte til et skjermkort med bedre TV-utgang. (F.eks. Matrox med SCART-RGB-tilkopling).

 

Om du starter Windows i VGA-modus (du velger det der du velger sikkermodus) så får du 640x480. Men windows vil da mase og gnåle om at oppløsninga er for lav og presser deg til å bytte. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

hjalp ikke å endre til lavere oppløsning (640x480)

 

Prøvde å endre til støre skrift, men ble like utydelig :p

 

Kjører XP media center, så inne der ser jeg jo greit hva som står, men å feks mounte et DVD-image er jo et lite helvete :p

 

Hvordan stiller jeg inn "clearview" ?

 

Edit: Jeg får ikke satt frekvensen høyere enn 60Hz, er dette normalt?!

Endret av Noxy
Lenke til kommentar

Ok, får vel greie meg med sånn som det er...

 

Ser at jeg kan bruke RGB som innsignal på scart med en overgang. (kanskje alle gjør det, ikke vet jeg :p)

 

Noen som har erfaring med dette, om det blir bedre bilde da?

(Har overgang fra S-video til RGB)

Lenke til kommentar
Overgang fra s-video til RGB finens ikke. Du kan kanskje få kjøpt adaptere, men signalet vil alikevel ikke bli bedre enn s-video. Det du evt. trenger er overgang fra VGA-pluggen til SCART-RGB. Ikke alle skjermkort støtter dette. Tror de fleste matrox og noen Ati støtter det.

7049455[/snapback]

 

Oki, takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...