Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nat-error med WRT54GL


Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk nettopp internett installert av Telenor i dag, og tenkte jeg skulle prøve å få fikset NAT-error i Azureus, noe jeg (og veldig mange andre også, regner jeg med) har vært plaget med veldig lenge. Har sittet og lest gjennom diverse tutorials og tips-tråder over alt, men finner ikke ut av det.

 

Både routeren og modemet har oppsett for port forwarding. Jeg testet først Azureus uten å bruke routeren, altså koblet meg direkte til modemet (en SpeedTouch 5x6), og dette fungerte utmerket. Fikk beskjed om at NAT var ok! på første forsøk. Men med en gang jeg prøver å koble til routeren, får jeg beskjed om NAT-error igjen. Derfor er jeg ganske så sikker på at det er på routeren problemet ligger. Har fulgt listen av ting som skal gjøres tror jeg, men det må ha vært noe jeg har oversett en plass. Tydeligvis..

 

Noen som har noen tips?

 

- Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ruter-modemet må forwarde porten til Linksys'en, deretter må Linksys'en forwarde porten til PC'en.

 

Dette er vanlige problemer når du har 2 rutere "etter hverandre" i nettverket ditt.

 

Ruter-modemet gir ut en IP-adrese til Linksys'en. Det er denne adressen du må forwarde til når du konfigurerer ruter-modemet.

 

Linksys'en gir i sin tur ut en IP-adresse til PC'en. Det er denne adressen du må forwarde til når du konfigurerer Linksys'en.

 

Som du ser er dette tungvint.

Mer lettvinte løsninger er:

1) Sett SpeedTouch'en i "bridge mode" - dvs. bruk den kun som ADSL-modem.

Alt oppsett m/logon+pw osv. må gjøres i Linksys'en

 

2) Bruk Linksys'en som switch + trådløst aksesspunkt. Koble ledningen fra ruter-modemet til en av LAN-portene på Linksys'en, ikke til WAN-porten (eller hva den nå heter). Slå også av DHCP-serveren i Linksys'en. Men først må du gi Linksys'en en statisk IP-adresse som ligger i subnettet til ruter-modemet.

 

Det finnes mer komplette beskrivelser av dette andre steder, men nå har du i alle fall fått noen ideer om hva som (sannsynligvis) er feil og hva du kan gjøre for å rette det opp.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde det du foreslo, og det ga jo egentlig mening. Men jeg trenger litt mer detaljert info. Kan du (eller noen andre) henvise til noen sider der det står litt mer detaljert?

 

Ellers takk for svar :)

7000595[/snapback]

 

 

Du prøvde hva?

Hvilken løsning vil du gå for, ALT 1 eller ALT 2 som nebrewfoz nevner her?

 

Bridge modem guide her http://www.online.no/kundeservice/veiledni...odem-index.html

 

Når det er gjort må du legge inn Bruker og Passord ditt i Setup > Basic Setup siden i router`n

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Hehe, ser ut som jeg gjorde alt litt vanskeligere enn nødvendig, det var jo dødsenkelt å få det til! :D Det virker som jeg greide å blande litt fra begge alternativene til nebrewfoz, så jeg begynte helt på nytt igjen, satte SpeedTouchen i bridge og la inn user/pw i linksysen. Åpnet portene på linksysen, startet maskina på nytt for sikkerhets skyld, testet Azureus, and what do you know.. :D Tusen takk for hjelpa, folkens!

 

*Problem solved*

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fikk litt problemer med det nye oppsettet. Det virker som at internetten går fint når det gjelder å laste ned ting på f.eks BitTorrent, men når jeg skal surfe, detter internett ut. Det vil si, internett detter ikke ut, for det går fortsatt nedover på BitTorrent, og msn er fortsatt pålogga, men jeg får ikke opp hjemmesider. Så disabler/enabler jeg nettverkskortet på pc'n, og det går fint å surfe litt til. Det kan gå et par minutter hvor det går fint å surfe før det skjer igjen. Jeg bruker trådløst. (hater trådløst..!) Når jeg setter tilbake igjen oppsettet slik det først var, hvor modemet ikke er i bridge, fungerer internetten utmerket, bortsett fra det NAT-problemet da så klart. Og det var jo det jeg prøvde å bli kvitt in the first place.. Noen ideer?

 

(Kan jo prøve meg på alt. 2 ovenfor selvfølgelig, men da trenger jeg litt flere detaljer, tror jeg..) På forhånd takk!

 

- Ivar

 

EDIT: La til to screenshots. Det første bildet er fra slik konfigurasjonen ser ut nå. Hvis jeg nå skal prøve meg på alt. 2 ovenfor.. Vil oppsettet måtte se ut omtrent som på bilde 2? Jeg har valgt statisk IP på routeren, og 10.0.0.1 er vel innenfor subnettet til modemet om IP-adressen dens er 10.0.0.138? Subnettmasken på modemet er forøvrig 255.255.255.0. Øhm, åja, så så jeg at på screenshot nr. 2 er Local IP 192.168.1.1, det var feil. Det skal stå 10.0.0.1 der også. Det var oppsettet jeg prøvde på, men det fungerte dessverre ikke. Modemet er konfigurert til PPPoE, og user/pw er skrevet inn der.

post-76613-1160346407_thumb.jpg

post-76613-1160346418_thumb.jpg

Endret av ivarnyland
Lenke til kommentar

Ehhh ... hodet fungerer ikke helt i dag, men la meg prøve med et kontrollspørsmål her: Har du på noen måte lagt inn noen begrensninger på "upload"-hastigheten på BitTorrent-klienten din? (Hvilken bruker du, forresten?)

 

Det jeg tenker på er om ut-linjen din er fullstendig jammet ut av BitTorrent-uploading, og at ACQ-pakker for vanlige TCP/IP-forbindelser blir stående i stampe og vente på å få slippe ut. Da vil alt virke usedvanlig tregt.

Lenke til kommentar

Jeg har satt på upload limit, ja. Ligger på 30 kb/s på en 6000/500 linje, så mener det skulle holde. Jeg kan prøve å avslutte Azureus (der har du torrent-programmet mitt) nå og prøve over litt tid for å se om det utgjør noen forskjell på sørfinga. Men pakkene skal greie å komme gjennom, tror ikke det er det som er problemet :(

Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve alt.2 for å se om det går bedre, så er dette det du må gjøre:

(Jeg antar nå at du starter med rutermodemet i bridge-modus og Linksys som ruter i nettverket, og at du bruker en PC koblet til Linksys med kabel.)

 

- Lese gjennom alt før du begynner ;)

 

- Linksys: Internet Setup:

Static IP.

IP Address: 0.0.0.0 (egentlig ukritisk)

Gateway, DNSx: 0.0.0.0

- Linksys: Network Setup: Router IP

Local IP Address: 10.0.0.200 (<- se nedenfor)

Subnet mask: 255.255.255.0

- Linksys: Network Setup: DHCP

DHCP Server: Disable (<- viktig. det er nok med en DHCP-server i nettet.)

 

- SpeedTouch: sette det tilbake til ruter-modus (vet ikke hvordan)

- Koble utgangen fra SpeedTouch til en LAN-port på Linksys

Linksys' WAN-port skal altså ikke brukes.

- Sett PC'en til å motta IP-adresse automatisk

(Kanskje unødvendig hvis du er heldig, men ...)

- Restart PC'en eller i hvert fall nettverksstacken. (Repair connection.)

 

- Nå skulle PC'en ha fått tildelt IP- og gateway-adresse fra SpeedTouch.

- Gå inn på Speedtouch (gateway-adressen) og legg inn brukernavn++ for internettoppkoblingen.

- Sjekk at DHCP-serveren i SpeedTouch er enabled.

(Hvordan kom du hit ellers?)

- Sjekk hvilken IP-range DHCP-serveren bruker.

Hvis den bruker 10.0.0.1 til 10.0.0.100, for eksempel, så er det greit at du satte Linksys til 10.0.0.200. Poenget er å bruke statiske adresser som ligger utenfor den rekken av adresser som DHCP-serveren bestyrer. Da unngår du enhver konflikt mellom statisk og automatiske IP-adresser.

 

Vel, hva har du nå?

- SpeedTouch IP = 10.0.0.138 (?)

- Linksys IP = 10.0.0.200

- DHCP-tildelte IP = 10.0.0.1 - 10.0.0.100 (eller noe sånt)

 

Nå burde du ha internettforbindelse gjennom SpeedTouch rutermodemet og du burde kunne komme inn på Linksysen for å sette opp den trådløse delen ved å å gå inn på http://10.0.0.200/ osv.

 

Jeg har satt opp noe lignende med Zyxel rutermodem og Jensen trådløs ruter, og det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Hvis du vil prøve alt.2 for å se om det går bedre, så er dette det du må gjøre:

(Jeg antar nå at du starter med rutermodemet i bridge-modus og Linksys som ruter i nettverket, og at du bruker en PC koblet til Linksys med kabel.)

 

- Lese gjennom alt før du begynner  ;)

 

- Linksys: Internet Setup:

  Static IP.

  IP Address: 0.0.0.0  (egentlig ukritisk)

  Gateway, DNSx: 0.0.0.0

- Linksys: Network Setup: Router IP

  Local IP Address: 10.0.0.200  (<- se nedenfor)

  Subnet mask: 255.255.255.0

- Linksys: Network Setup: DHCP

  DHCP Server: Disable  (<- viktig. det er nok med en DHCP-server i nettet.)

 

- SpeedTouch: sette det tilbake til ruter-modus (vet ikke hvordan)

- Koble utgangen fra SpeedTouch til en LAN-port på Linksys

  Linksys' WAN-port skal altså ikke brukes.

- Sett PC'en til å motta IP-adresse automatisk

  (Kanskje unødvendig hvis du er heldig, men ...)

- Restart PC'en eller i hvert fall nettverksstacken. (Repair connection.)

 

- Nå skulle PC'en ha fått tildelt IP- og gateway-adresse fra SpeedTouch.

- Gå inn på Speedtouch (gateway-adressen) og legg inn brukernavn++ for internettoppkoblingen.

- Sjekk at DHCP-serveren i SpeedTouch er enabled.

  (Hvordan kom du hit ellers?)

- Sjekk hvilken IP-range DHCP-serveren bruker.

  Hvis den bruker 10.0.0.1 til 10.0.0.100, for eksempel, så er det greit at du satte Linksys til 10.0.0.200. Poenget er å bruke statiske adresser som ligger utenfor den rekken av adresser som DHCP-serveren bestyrer. Da unngår du enhver konflikt mellom statisk og automatiske IP-adresser.

 

Vel, hva har du nå?

- SpeedTouch IP  = 10.0.0.138 (?)

- Linksys IP        = 10.0.0.200

- DHCP-tildelte IP = 10.0.0.1 - 10.0.0.100 (eller noe sånt)

 

Nå burde du ha internettforbindelse gjennom SpeedTouch rutermodemet og du burde kunne komme inn på Linksysen for å sette opp den trådløse delen ved å å gå inn på http://10.0.0.200/ osv.

 

Jeg har satt opp noe lignende med Zyxel rutermodem og Jensen trådløs ruter, og det fungerer helt fint.

7040931[/snapback]

 

 

Hei!

 

Jeg sliter også med dette. Prøvde å gjøre som det står ovenfor, men det kommer opp en melding om at "value is illegal" når jeg skal lagre forandringene på Linksys'en. Thompson er ikke i bridge. Har det noe å si?

 

Sånn jeg har koplet det nå er Thompson 510i - Linksys WRT54GL

 

Å surfe fungerer helt bra. Men Azureus nekter...

 

Håper på kjapt svar :yes:

Og helst ta det step-by-step, så jeg får det helt riktig.

 

 

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker på hva problemet ditt er, men jeg hadde samme problemet med samme router inntil jeg la inn DD-WRT softwaren og åpnet 2500 porter, der er det også lettere å se hvor mange porter man bruker til enhver tid.

DD-WRT firmwaren til Linksys WRT-54GL ligger her : http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads.php

 

Jeg gikk først inn på administration -> managemenet, så gikk jeg ned til maximum ports, satte det til 2500 TCP/UDP timeout til 3600.

 

Deretter gikk jeg på status, for å sjekke hvor mange porter som er i bruk (står under network)

 

Forwarding gjøres under application og gaming.

 

Jeg hadde så mye problemer med original firmware at jeg oppdaterte til DD-WRT, alt av problemer forsvant... Anbefaler det på det sterkeste hvis du ikke har greid å løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke 100% sikker på hva problemet ditt er, men jeg hadde samme problemet med samme router inntil jeg la inn DD-WRT softwaren og åpnet 2500 porter, der er det også lettere å se hvor mange porter man bruker til enhver tid.

DD-WRT firmwaren til Linksys WRT-54GL ligger her : http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads.php

 

Jeg gikk først inn på administration -> managemenet, så gikk jeg ned til maximum ports, satte det til 2500 TCP/UDP timeout til 3600.

 

Deretter gikk jeg på status, for å sjekke hvor mange porter som er i bruk (står under network)

 

Forwarding gjøres under application og gaming.

 

Jeg hadde så mye problemer med original firmware at jeg oppdaterte til DD-WRT, alt av problemer forsvant... Anbefaler det på det sterkeste hvis du ikke har greid å løse problemet ditt.

7961868[/snapback]

 

 

Ja, har lenge lurt på om jeg skal legge inn dette programmet. Har lest masse positivt om det :thumbup: Men så er det å få det lagt inn skikkelig da, siden jeg ikke er "inne" på sånne ting :dontgetit: Men det står sikkert på hjemmesiden.

Men som trådstarter hadde, 2 rutere etter hverandre, har jeg nå. Og det er tydeligvis ikke så smart. Problemet er at når jeg skal gjøre de forandringene i Linksys'en (som står i alt. 2) så får jeg bare opp den feilmeldinga. Aner ikke hva det kan være. :hmm:

Kanskje jeg bare driter i det nå og legger inn dd-wrt :) Hvis ingen andre har noen svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...