Gå til innhold

Få kortleser fra Buypass til å virke i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skulle til å skrive at dette har vært diskutert før og man kom fram til at de ikke støtter linux, men tok ett kjapt søk etter "buypass +linux" på google og fant denne: http://www.buypass.no/Linux_Setup.htm så nå driver ihvertfall jeg og tester den oppskriften...

 

har foreløpig kommet så langt at install scriptet til cm2020 ikke klarer å lage kernel moduler så skal se om jeg finner ut hvorfor...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å følge løsningen fra Buypass for hvordan man får kortleseren til å virke under Linux. Først måtte man ha installert Muscle PCSC Lite, som var installert under SUSE 10.1 som jeg bruker.

 

Deretter nedlastet jeg smartkortdriveren ifdokccid_lnx-2.6.0.tar.gz. Ved utføring av install scriptet fikk jeg følgende melding:

Installing OMNIKEY CardMan CCID Smartcard reader driver ...

PCSC-Lite is not installed.
Go visit http://alioth.debian.org/projects/pcsclite/
and install the latest version of pcsc-lite.
Skiping installation of driver files!

Installation finished!

 

Tydeligvis så finner den ikke PCSC-Lite installert, selv om den er det. Noen som har vært gjennom dette oppsettet og vet om en løsning?

 

Edit: PCSC-Lite var installert så jeg installerte development pakken til den og kjørte scriptet og nå virket det.

 

Edit: smartkortstøtte og smartkortdriver samt tilgangsbibliotek ble installert uten problemer. Når jeg ser på oversikten av USB enheter står CardMan 3121 oppført som plugget i. Men når jeg kobler opp mot Buypass minibanken og blir spurt om å sette inn smartkortet skjer det ikke noe.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Ja, den ja, jeg har riktignok Ubuntu, men det skulle vel ikke bety så mye

7028245[/snapback]

Jeg bruker SUSE 10.1

 

Det står i den løsningen at de med Ubuntu burde bruke en annen CCID driver enn å lage driveren fra OmniKey...

 

Ubuntu brukere med 3121/3021 kortleser anbefales å installere pakken ccid som inneholder en generisk ccid driver som støtter CardMan 3121/3021 USB leseren.

 

Kanskje derfor det ikke fungerte likt for ditt system som for mitt.... men rart det ikke virket. Fulgte alle stegene og fikk ingen feilmeldinger.

 

Jeg hadde allerede installert Muscle PCSC-Lite. Nedlastet så smartkortdriveren ifdokccid_lnx-2.6.0.tar.gz og kjørte scriptet uten problemer. Deretter det samme for tilgangsbiblioteket jnipcsc.tar.gz

 

Deretter installerte jeg True Type fontene og dermed skulle alt være på plass.

 

Edit: Først gjorde jeg det i feil rekkefølge og installerte tilgangsbiblioteket før smartkortdriveren. Men så installerte jeg smartkortdriveren og så tilgangsbiliotektet på nytt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Problemet mitt viste seg å være at pcscd ikke var startet. Etter at jeg kjørte denne daemon fra /etc/init.d ble alt i orden med smartkortleseren.

 

Hvordan får jeg kjørt denne tjenesten automatisk ved oppstart?

 

Edit: Fikk løst problemet. Startet YaST og behandler for systemtjenester og fikk opp alle mulige tjenester på systemet og valgte at pcscd skulle starte ved init 5(man kan enten velge init 1,2,3,4,5 eller Boot).

 

Edit2: Tukling med dette har forårsaket at smartkortleseren ikke fungerer nå. Fikk feilmelding:

pcscdaemon.c:258:main() pcscd set to foreground with debug send to stderr

pcscdaemon.c:463:main() pcsc-lite 1.2.9-beta9 daemon ready.

hotplug_libusb.c:404:HPAddHotPluggable() Adding USB device: 001:002

readerfactory.c:1097:RFInitializeReader() Attempting startup of OMNIKEY CardMan 3x21 00 00.

readerfactory.c:971:RFBindFunctions() Loading IFD Handler 3.0

OK OMNIKEY CardMan CCID  IA32 v2.6.0 [email protected]

readerfactory.c:1132:RFInitializeReader() Open Port 200000 Failed (usb:076b/3021:libusb:001)

readerfactory.c:1014:RFUnloadReader() Unloading reader driver.

readerfactory.c:250:RFAddReader() OMNIKEY CardMan 3x21 init failed.

 

Edit3: Nå har jeg deaktivert hele pcscd greia i YaST og startet på nytt manuelt, og nå virker alt igjen. Litt merkelig. Tror ikke jeg skjønner dette greian. Tok så en CTRL+C for å avslutte pcscd -f, når jeg dermed startet den igjen fikk jeg samme feilmelding som jeg viser overfor(Sikkert fordi jeg ikke avslutte den riktig). Etter å ha startet nettleser på nytt og plugget ut og inn smartkortleser er alt iorden igjen.

 

Hvorfor virker /etc/init.d/pcscd 'option', men ikke pcscd 'option' mens jeg står i /etc/init.d ?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Hvorfor virker /etc/init.d/pcscd 'option', men ikke pcscd 'option' mens jeg står i /etc/init.d ?

7034468[/snapback]

 

Når du står i /etc/init.d og kjører pcscd er det faktisk /usr/sbin/pcscd som blir kjørt (hvis ikke du har '.' (dot) i path da). Dersom du ønsker og kjøre /etc/init.d/pcscd når du står i /etc/init.d, kan du f.eks. gjøre det ved ./pcscd. Forskjellen på /etc/init.d/pcscd og /usr/sbin/pcscd er at /etc/init.d/pcscd er et skript for å starte og stoppe deamonen /usr/sbin/pcscd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mail fra Norsk Tipping angående Linux og nettspilling:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Hei!

 

Takk for at du kontaktet Norsk Tippings Kundeservice.

 

Vi takker for henvendelsen angående manglende støtte for ulike plattformer og nettlesere når det gjelder vår internett-tjeneste for salg av spill.

 

Vi har ved ulike anledninger signalisert en forbedring på dette området. Dessverre har vi så langt ikke kunnet prioritere å få på plass disse forbedringene, men vi kan forsikre om at vi er enige i at dette er et arbeid som skal sluttføres. Norsk Tipping vedkjenner at det påhviler oss som en stor, seriøs og offentlig aktør, et visst ansvar for å tilby plattformuavhengige løsninger.

 

Til informasjon har vi så langt prioritert å gjøre internett-tjenesten for salg av spill mer robust og brukervennlig på eksisterende plattform. Det er også verdt å merke seg at over 90% av alle brukere i det norske markedet er dekket med det tilbudet vi har i dag. Antall henvendelser om bruk av andre nettlesere eller plattformer er også svært beskjedent. Alle våre spill er i tillegg tilgjengelig hos våre kommisjonærer som har en svært høy tetthet og gir således et godt tilbud til våre kunder.

 

Vårt ønske er å stå fram som et kundeorientert selskap og derfor har vi høy fokus på å tilby det kundene etterspør i de ulike salgskanalene våre. Vår målsetning er å på en god måte ivareta vår rolle som statens instrument for å tilby det norske folk et ansvarlig spilltilbud.

 

Vi stadfester med dette at internett-tjenesten vil bli å finne på flere plattformer og for flere nettlesere, Vi arbeider konkret med støtte for Windows/ Firefox 1.0 og nyere/ Windows Opera 7.54 og nyere/windows Netscape 7 og nyere samt Linux /alle nettlesere. Vi kan dessverre ikke gi et eksakt svar på når dette arbeidet vil bli sluttført, men det ligger inne i våre planer for 2006.

 

Det som ikke støttes i denne endringen er det større utfordring med og vil bli støttet på sikt.

 

Med vennlig hilsen

Merete

 

Kundeservice

Norsk Tipping AS

2325 Hamar

 

@trådstarter: Har du fått det til å fungere forresten?

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...