Gå til innhold

Best mulig forvaltning av penger? (student)


arna

Anbefalte innlegg

Jeg har spart opp et betydelig beløp penger igjennom året/sommer og ønsker å sette disse bort slik at de øker (renter). Har da ikke bruk for disse pengene før om 1 år ca, hvor er den beste (SIKRE!) plassen å sette pengene sine?

 

Jeg er overhodet ikke interessert i å gamble bort penger med aksjer og høyrisiko-avtaler og lignende. Kan godt fryse penger 1 år for å få høyere rente, tips noen? (Beste ville være et sted der jeg kan legge til penger hele tiden siden jeg jobber ved siden av også)

Endret av arna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sats ihvertfall på bsu om du jobber. Ingen andre spareområder enn banken kan garantere deg at du vil beholde pengene selv om det går ann å få lavrisikofond. Nå som rentene er på vei opp kan du kanskje tjene litt mer enn det som har vanlig ved å sette pengene inn i bank.

 

Frysing av penger trorjeg kun gjelder ved skikkelig store beløp.

Lenke til kommentar

Høyrentekonto er sikkert et greit alternativ. Du kan også undersøke "obligasjonsfond", dette er også et ganske sikkert alternativ som normalt sett skal ha noe høyere rente enn høyrentekonto. Men, vær på vakt for tegningsgebyr og slikt som kan spise opp gevinsten om du skal ta ut pengene etter 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville anbefalt deg rentefond (feks pengemarked). Dette må ikke forveksles med aksjefond, da rentefond kun investerer i rentebærende papirer og kontanter. Dette er typiske fond som gir en avkastning på ca 1-2 % over beste høyrentekonto. Dette passer fint hvis du har ett års perspektiv på sparingen. Gå gjerne inn på diverse banker og les om dette. Da kan du se utviklingen de siste årene på disse fondene. Disse fondene har somregel ingen tegnings/innløsningsomkostninger.

 

En annen fordel med dette er at du får det vekk fra de vanlige kontoene dine, og blir da vanskeligere å røre.

 

Selv brukte jeg pengemarked når jeg studerte. Sparte noen kroner på dette (selv om renten var endel høyere da).

Lenke til kommentar

En del banker tilbyr fastrenteinnskudd, eller innskudd rentet mot Nibor. De fleste Nibor-kontoer har minsteinnskudd på 100k. Nå ligger ikke Nibor på spesielt mye mer enn det Ya-bank tilbyr beklageligvis.

 

Fastrenteinnskudd kan vurderes, tror minsteinnskudd er 25K, og bindingstid er ofte 6, 12 og 18 måneder. Snakk med banken din, så finner du hvertfall ut hva de kan tilby.

Lenke til kommentar
Gjør som mange av kundene i det firmaet jeg jobber i gjør, invester i eiendom!

Her du får du minimum 10% rente og er garantert profitt!

 

Send pm for mer info.

7031549[/snapback]

 

Snakker vi eiendomsfond?

Aberdeen, Acta, eller Storebrand?

 

Såvidt meg bekjent er det vel ingen som kan "garantere profitt", og tidsperspektivet til trådstarter er vel ikke eiendom å anbefale.

Lenke til kommentar
Snakker vi eiendomsfond?

Aberdeen, Acta, eller Storebrand?

 

Såvidt meg bekjent er det vel ingen som kan "garantere profitt", og tidsperspektivet til trådstarter er vel ikke eiendom å anbefale.

7037166[/snapback]

 

Aberdeen eller Caveo eiendom, you choose.

Med Aberdeen kan du gå inn med så lite som 100.000, men på caveo sin, så må du ut med minimum 200.000.

Trådstarter snakket om ca 1 år, og det går an å ha de eiendommene så kort.

Lenke til kommentar
Utifra erfaringer med de fondene jeg har hørt mest om, så har kunden aldri tapt noe på dette.

Det er vel akkurat det som gjør at man bør være litt skeptisk. men her handler det mye om tidshorisont. Det er ikke usannsynlig at noen eiendomsfond vil kunne få seg en korreksjon innenfor 2-5 år. Som kjent så skal jo alt som går opp ned en gang.

 

Ser man utover den tidshorisonten vil jeg anbefale å sette penger i eiendomsfond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...