Gå til innhold

Har dere noengang tenkt på hvor små vi er ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Søtt sagt da.. :)

 

Meeeen... det er ikke bare din måte å tenke på tror jeg. Jeg tror ikke det er ett menneske som kan fatte det. Derfor kan man ofte bli litt småsprø av å tenke på det, hehe.

 

Og teorien du støtter, er jo bare en teori. Og du sier det selv: du vil tro på det så hjernen din skal slippe å tenke på slutten på universet. Ta sjansen og tenk lenge på hvor stort universet er. Det er ganske spennende :)

7176801[/snapback]

 

"Søtt sagt" joa :blush: , hehe.

 

jeg har tenkt en del på hvor stort universet kan være, men jeg blei bare sprø av det, fikk ikke sove osv. Så da tenker jeg heller på de små jordnære tingene som gjør hverdagen bedre, som hva jeg skal ha til middag osv :)

 

Selfølgelig er det ikke bare min måte å tenke på, det er bare en måte å skrive det på. jeg kjenner flere som har samme teoriene som meg for da å sleppe å tenke på hvor stort universet er, siden hjernen ikke klarer å skjønne det uansett... :)

Lenke til kommentar
Selfølgelig er det ikke bare min måte å tenke på, det er bare en måte å skrive det på. jeg kjenner flere som har samme teoriene som meg for da å sleppe å tenke på hvor stort universet er, siden hjernen ikke klarer å skjønne det uansett... :)

7177396[/snapback]

 

For det første så synes jeg innlegget ditt var bra! Du er ærlig.

 

Og jeg skjønner poenget ditt med siden hjernen ikke kan skjønne det uansett. Jeg har sittet og tenkt på planetene og universet mye, og det er superfascinerende at vi er en del av det.

Lenke til kommentar

Hmmm.. jeg ser ikke noe grunn til å ikke være ærlig når jeg skriver innlegg. Det er jo en av grunnene til at man kan ha en fin diskusjon, siden alle er født med forskjellige meninger. :)

 

men back on topic, ja det er faktisk superfasinerende når man tenker over det, hvor små vi er i forhold til universet, men også hvor store vi er i forhold til de minste byggeklossene i verden.

For vi er faktisk enormt store, i forhold til f.eks en amøbe, for å ta et levende vesen.

Men det er litt kjedelig at vi ikke har muligheten til å forstå hvor stort noe egentlig er, men det gir oss vel også en grunn til å leve, søken etter informasjon. Men nå skal jeg ikke gå så langt inn på sånne ting. Jeg trur ikke det er helt sunt å tenke på sånt, man må nesten bare innse at mennesket ikke er lagd for å forstå alt. Derfor tenker jeg på ting man kan forstå, som dagligdagse ting. Jeg kan kanskje virke litt ignorerende, men siden det som er uendelig langt borte faktisk er uendelig langt borte så har det ikke så veldig mye innvirkning på livet mitt.

 

mvh Magne :)

Lenke til kommentar
Jeg kan kanskje virke litt ignorerende, men siden det som er uendelig langt borte faktisk er uendelig langt borte så har det ikke så veldig mye innvirkning på livet mitt.

Det skal du ikke si for sikkert :p

 

Men jeg skjønner hva du mener, men om ingen hadde orket å tenke på sånne ting ville vi fortsatt trodd at jorda var flat.

 

Men en annen teori er at universet er uendelig stort. om det er sant ville det også finnes uendelig mange kopier av deg selv som gjør akuratt det samme som deg nå. Det vil være uendelig mange kopier av deg alt vi vet + mye mer.

 

Men om man universet er uendelig stort, da vil det også støtte teorien om at man kommer tilbake til utgangspunktet om man reiser i en rett linje ut i universet, etterhvert ville man møtt på en helt lik kopi av jorda med alle de samme menneskene man kjenner fra den "ekte" jorda. og de menneskene på den eksakte kopien av jorda ville tro at du er den "ekte" degselv(for dem) som også hadde reist ut i universet i en rett linje. De ville trodd at du hadde kommet tilbake til utgangspunktet, men egentlig er den personen de snakker om på en annen eksakt kopi av den eksakte kopien av jorda, men ingen ville lagt merke til det siden du er en eksakt kopi av den eksakte kopien av deg selv. Du ville også trodd at du var på den samme planeten du startet på siden alt er helt likt.

Men dette ble veeeldig mye rot, og ganske inviklet så nå legger jeg meg :)

 

Dette kommer til å bli en lang natt :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men en annen teori er at universet er uendelig stort. om det er sant ville det også finnes uendelig mange kopier av deg selv som gjør akuratt det samme som deg nå. Det vil være uendelig mange kopier av deg alt vi vet + mye mer.

 

Hvordan kan noen vite det??

 

Men om man universet er uendelig stort, da vil det også støtte teorien om at man kommer tilbake til utgangspunktet om man reiser i en rett linje ut i universet, etterhvert ville man møtt på en helt lik kopi av jorda med alle de samme menneskene man kjenner fra den "ekte" jorda. og de menneskene på den eksakte kopien av jorda ville tro at du er den "ekte" degselv(for dem) som også hadde reist ut i universet i en rett linje. De ville trodd at du hadde kommet tilbake til utgangspunktet, men egentlig er den personen de snakker om på en annen eksakt kopi av den eksakte kopien av jorda, men ingen ville lagt merke til det siden du er en eksakt kopi av den eksakte kopien av deg selv. Du ville også trodd at du var på den samme planeten du startet på siden alt er helt likt.

Men dette ble veeeldig mye rot, og ganske inviklet så nå legger jeg meg  :)

 

I stedet for å lage alle disse teoriene så kan vi kanskje bare slappe av på jordkloden vår? :)

Lenke til kommentar
I stedet for å lage alle disse teoriene så kan vi kanskje bare slappe av på jordkloden vår?

Tenk slik; du er interessert i puslespill mens andre er interessert i matematikk.

Du vil sikkert ikke skjønne at noen orker å sitte å regne, men du orker visst å drive med puslespill.

Det er jo ikke noe som tvinger folk å lure på ting. ;) Interessant er det også.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Men en annen teori er at universet er uendelig stort. om det er sant ville det også finnes uendelig mange kopier av deg selv som gjør akuratt det samme som deg nå. Det vil være uendelig mange kopier av deg alt vi vet + mye mer.

 

Hvordan kan noen vite det??

 

Kan du motbevise det? :)

med mindre det finnes et ubegrenset antall "byggeklosser" ting kan være satt sammen med vil det vel ganske sikkert være sånn.

Det er hvertfall min teori om uendelighet.

 

I stedet for å lage alle disse teoriene så kan vi kanskje bare slappe av på jordkloden vår?  :)

 

Hvorfor slutte med det? som sagt: hadde det ikke vært for teorier og lysten på ny kunnskap ville vi fortsatt trodd at jorda var flat. og vi ville vært livredde for å falle utfor kanten, og det har du vel ikke lyst til å være? :p

jeg personlig syns det er veldig morsomt og tenke på mange forskjellige teorier om ting og tang, og hvis du ikke liker teorier om uendelighet og den slags syns jeg du burde holde deg unna tråder som denne. ;)

Lenke til kommentar
Ta en titt på f.eks. The Tenth Dimension-tråden her på forumet så forstår du at du kan forstå mye mer enn du egentlig trodde.
Takk for tips! Den forklarte mye det jeg alltid har lurt på, på en veldig god måte. :)

 

 

 

Du har også rett i at dimensjoner i uendelig utstrekning ikke nødvendigvis betyr at det finnes en uendelig mengde av materie/energi.

Lenke til kommentar

dette har jeg prøvd å tenke meg, for verdensrommet kan jo ikke være uendelig stort!?

 

altså en plass må det jo ende, men hva er bak det igjen? hva er "bak enden"? hehe, helt utrolig å tenke på det,,,

 

o.t: en tanke som har streifet meg har vært å skyte ett kamera med "uendelig" lang rekkevidde/ledning inn i ett av di sorte hullene. :whistle::whistle::whistle:

Lenke til kommentar
dette har jeg prøvd å tenke meg, for verdensrommet kan jo ikke være uendelig stort!?

7227000[/snapback]

Hvorfor ikke?

 

o.t: en tanke som har streifet meg har vært å skyte ett kamera med "uendelig" lang rekkevidde/ledning inn i ett av di sorte hullene. 

7226887[/snapback]

Bare ikke tro at du hadde fått noe nyttig informasjon ut av det kameraforsøket ditt, så.

 

 

Men er det noe i de sorte hullene?! Det er jo bare tomrom som har blitt til når en stjerne har dødd...

7227000[/snapback]

Et sort hull er over hodet ikke et tomrom. Det er rett og slett uhyre mye materie pakket uhyrlig tett sammen.
Lenke til kommentar

Tengte feil. Ja, det er såkallt "objekt" med kjempes stor massetetthet, og sammen med tyngdekraften inne i hullet, så slipper ingenting ut.

Tyngdekraften er så stor av frigjøringshastigheter er større en lyshastigheter, og dvs. at ikke en gang en elektromagnetisk stråle vil slippe igjennom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...