Gå til innhold

Hvordan har musikksmaken din vært?


Lemkin

Anbefalte innlegg

Den første tiden jeg bevisst lyttet til musikk gikk det i Eminem, 'N Sync, Eiffel 65, Kim Lukas – mer eller mindre alt som var kult nok til å bli spilt på MTV.

Plutselig begynte en venn av meg å prakke på meg Metallica. Det var fæle saker, det. Hadde jo ikke sett snurten av dem på MTV, så hvorfor skulle jeg høre på det?

Etter hvert begynte jeg å høre på det, selv om det ikke var like kult som 'N Sync, og siden har det gått i rock og metal av ymse slag.

Metallica, Story of the Year, Static-X, Kamelot, Stratovarius og Three Doors Down var konsentrert lykke en god stund.

I en periode var jeg sykelig opptatt av Flash-filmer. En serie hadde en veldig tøff sang i begynnelsen og slutten, som det stod var av RAGE, og het Back in Time. Jeg lastet ned den og et par andre av samme band, og bestemte meg for at det var drittøft. Det var ikke bare bare å få lastet ned musikken deres, så jeg har endt opp med 17 CD-er av dem i hylla mi.

I det siste har jeg gått lenger og lenger vekk fra metalen (med unntak av RAGE, som jeg så godt som alltid kan sette på og kose meg med), og mer og mer mot gammel rock.

For tiden går det i Asia, Yes, Camel, Fleetwood Mac, Budgie, Rainbow og Deep Purple. Asia, Yes og Camel ble jeg vent på i ung alder; de var band faren min hørte mye på. Budgie oppdaget jeg en gang jeg bestemte meg for å finne ut hvem som hadde skrevet sangene Metallica spilte på Garage, Inc. Deep Purple og Rainbow er jeg ikke helt sikker på hvor kommer fra, men jeg er fælt takknemlig for at de gjorde det.

 

Å, H4ngm4N: Jeg lo. Høyt. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det startet vel me musikk slik som elvis, DDE og backstreet boys :p på barneskolen gikk det over til mcmusic cder å slik vrøl... på slutten av barneskolen begynte jeg å høre mer på rock n roll(elvis,zz top, witness... slik musikk...)

 

på ungdomsskolen begynte den skikkelige harde msuikken å komme. i 8. klasse var det maiden, metallica, sabbath, borgir osv. i løpet av ungdomsskolen ble det mer å mer 80 talls musikk å gitar instrumentaler(steve vai, satriani etc.)

vidregående(jeg går i 2. nå) går det for det meste i gitar instrumentaler, 70, 80 talls hard rock, blues og noe klassisk å metall...

 

BTW: her er musikken jeg har hørt på i det siste http://www.last.fm/user/sixx/

Endret av sixx
Lenke til kommentar

Hørte vel for det meste på Absolute Music og alt den andre samlehit-møkka i mine tidligere stadier, men begynte å utforske litt nye ting i rundt 8-9 års alderen da jeg fant noen album på brutterns rom, deriblant Nevermind plata til Nirvana som jeg digga hardt.

 

En jul da den samme broren fikk Live Aus Berlin (Rammstein), ble jeg totalt metalfrelst. Dette var vel i ca 10-11 års alderen. Hørte så å si bare på metall i de neste årene med unntak av en del elektronika som Ugress, Røyksopp osv.

 

For litt over 2 år sida begynte smaken å bli litt mer variert da jeg begynte å høre en del på andre ting i tillegg til metallen som Franz Ferdinand, Jeff Buckley osv. Nå for tida går det i en del forskjellig som Mastiyahu, Pantera, Amon Amarth, Strapping Young Lad, Opeth og Infected Mushroom.

Endret av AnR
Lenke til kommentar

Startet med AC/DC, gått mer og mer over til mer "metal". Progressive rock som Dream Theater på starten av 90-tallet, men har utviklet seg til tyngre metal. Nå er det black/folk/viking metal som jeg hører mest på (slik har det vel vært i 8-9 år).

Lenke til kommentar

Rundt 97-98 likte jeg Trang Fødsel, DDE og Backstreet Boys, litt senere likte jeg Eminem, Dr.Dre og D12, rundt 01/02 fikk jeg øyne opp for band som Metallica, Guns N Roses, U2, Ac/Dc etc. Jeg har også fått en mer variert smak, digger Radiohead f.eks som jeg begynte å høre på for noen år siden, mens jeg også digger noe svart-metal, som Burzum f.eks.

 

Kort og godt...

 

90-tallet: Trang Fødsel, BSB, DDE

00: Eminem, D12, Dr.Dre

01 / 02: Metallica, U2, Guns, Ac/Dc, Iron Maiden --->

03 / 04: Zeppelin, Springsteen, Radiohead, Pantera, Dimmu Borgir, Pink Floyd, Coldplay, Oasis

05 / 06: Slayer, Muse, Tool, System of a Down, Mastodon, Trivium, RATM, The Doors

 

 

Glad musikksmaken min evolusjonerte seg hvertfall, og også kom ganske tidlig. :)

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Den første plata jeg kjøpte var en A1 plate. Da var plata det heteste og den måtte jeg ha. Meg og noen kompiser dansa etter "take on me" og vi hadde det skikkelig morra.

Et halvår senere begynte jeg å bli lei av, og alle jeg avr med synes plutselig at A1 var teit. Selvfølgelig synes jeg også det, og jeg begynte å høre på samme musikken som dem, nemlig Hip Hop.

Eminem var den kuleste da, og ingen musikk var i nærheten av det synes jeg. Den tiden da jeg likte Eminem hørte broren min på rock & roll, og jeg fatta ikke det gikk ann å høre på sånn søppel.

Plutselig en dag da bror min sin Mp3 spiller lå i baksete i bilen, fant jeg ut at jeg ville gi musikken et forsøk. Da ikke han var der, kunne jeg høre gjennom sangene uten at jeg måtte late som at jeg hatet det.

Jeg gikk gjennom sangene på mp3 spilleren, og fant ut at noe av musikk faktisk gikk ann å høre på. Det jeg likte var Metallica.

Så ikke lenge etter begynte jeg å høre på Metallica. Metallica var på en måte startskuddet for metal musikken for meg, siden dag etter dag oppdaget jeg nye band som jeg synes var råtøffe. Så da var det helt slutt med Hip Hop for meg.

Etter ukene gikk ble bare musikksmaken min mer "metallisert".

I de seneste årene har det godt i alt av metal utenom Numetal.

Det jeg hører mest på er desidert black metal/ viking metal og mine yndlingband er Windir, Vreid, Ulver, Enslaved og så Opeth da.

Det kommer igrunn ann på humøret hvilken musikk jeg hører på, men det går alltid i metal og rock.

Så nå har dere min historie også :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, her i gården har det vært forandringer. Har ikke bestemt meg skikkelig for hva jeg likte før. Jo, gjengen likte rap, jeg også. Gjengen likte trance, jeg også. Men så begynte jeg å høre på låtene til Metallica. Fetter'n min hadde skaffa seg den første skiva

deres, "Ride the lightning". Etter å ha hørt igjennom låtene gang på gang, innså jeg det.

Dette var musikken min.

Så her sitter jeg med en haug metall. Black, death, heavy etc.

Lenke til kommentar
90-tallet: Trang Fødsel, BSB, DDE

00: Eminem, D12, Dr.Dre

01 / 02: Metallica, U2, Guns, Ac/Dc, Iron Maiden --->

03 / 04: Zeppelin, Springsteen, Radiohead, Pantera, Dimmu Borgir, Pink Floyd, Coldplay, Oasis

05 / 06: Slayer, Muse, Tool, System of a Down, Mastodon, Trivium, RATM, The Doors

6990201[/snapback]

 

Jeg likte 01-02 ganske godt, jeg. :)

Lenke til kommentar

0-6 år : Barnesanger, Jan Teigen, Trond Viggo

6-10 år : Spice Girls, Aqua, Backstreet boys etc. + litt Britney

11-13 år : Eminem, Christina Aguilera, Limp Bizkit o.l

14 år : Good Charlotte (GRØSS OG GRU!), Sum 41, Blink 182 etc. + pink floyd, Aerosmith, Micheal Jackson.

15 - 16 år : Metallica, Soad, Sex Pistols, Darkthrone, Opeth, Kittie, (gamle) Dimmu, Nirvana.

16 og utover : The Cure, Dave Matthews Band, Lunachicks, pantera, L7, Blondie, In Flames, Slayer, Tori Amos, Sex Pistols, the Smiths, the Doors + +

Lenke til kommentar

Joda, husker godt begynnelsen på det hele. Da jeg var 7-8 år likte jeg veldig godt samlealbum med all slags popmusikk. Hørte veldig mye på McMusic-cd'ene og Absolut Music-albumene. Etter som jeg ble litt eldre, så gikk jeg over til mer rock og metal. Husker de første skivene jeg kjøpte: Nirvana - Nevermind, Offspring - Americana og en Metallica-singel (Turn the page tror jeg). Ganske moro å dra fram Nirvana-skiva, står navnet mitt skrevet med sprittusj, ikke på selve coveret, men på boka inni :). Merkelig det der, men da jeg gikk i 4. klasse hadde vi et beinhardt metalmiljø i klassen. Det gikk i Sepultura, Tristania (lokale helter herifra, sikkert derfor det slo an), Soulfly osv. Husker egentlig ikke mye av denne musikken, men det er ikke tvil om at dette er brutalt for en 10-åring.

 

Tipper grunnen til at vi hørte på så "hard" musikk allerede da, var at vi hadde eldre brødre, søskenbarn osv. som satte stort preg på musikksmaken. Personlig så fikk jeg nok mye inspirasjon av et fire år eldre søskenbarn som hørte mye på metal.

 

Utover 10-12 årsalderen ble det mye Metallica og Nirvana, jeg kjøpte flere cd'er og begynte å mislike listetoppene. Slik ble det noen år, hadde liksom nok med å høre på alle Metallica-skivene. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg sansen for en del andre, eldre band, som AC/DC, Guns N Roses, Iron Maiden, Manowar osv. Gjennom ungdomsskolen gikk det mye i disse bandene, i tillegg til at jeg fikk sansen for Mötley Crüe, Pantera, Helloween, Motörhead og Dream Theater mot slutten av ungdomsskolen.

 

Gjennom de to og et halvt år jeg har gått på videregående, så har jeg utvidet musikksmaken min en del. Jeg hører fortsatt på de andre bandene jeg nevnet, men i tillegg til disse så har jeg hørt mye på en del hardere musikk. Fikk, som de fleste andre tipper jeg, innpass til black metal gjennom Dimmu Borgir. Nå hører jeg på det meste innen black metal: Darkthrone, Emperor, Dimmu Borgir, Satyricon, Taake, Windir, Borknagar, Bathory osv. Hører også mye på gammel rock og heavy metal.

Vet ikke om jeg vil si at jeg har variert musikksmak, men det aller meste innen metal liker jeg. Nu-metal ligger ikke så høyt i kurs hos meg da, men det tror jeg egentlig ikke det er mange metalfans som liker heller.

Lenke til kommentar

Etter at Spice Girls boblen min sprakk (var skap-fan i noen år etter at jeg begynte på skolen) fikk jeg ørene opp for Nirvana. Smells Like Teen Spirit gjorde at jeg mistet min musikalske møydom, og jeg hørte mye på Nirvana, The Offspring og Metallica i 6.-7. klasse. En kald og mørk vinternatt i 8. var jeg hos en kamerat, han skulle brenne en CD med noen sanger til en venn, med bl.a. noen låter av Dimmu Borgir. Vel, de fleste er kan vel resten av historien.

Lenke til kommentar

Det startet enkelt og tragisk med Eminem og de andre ''Kule'' Rapperne på den tiden. Et par år gikk og jeg begynte etterhvert og høre på fjortis bandene fra USA, Blink 182, Sum 41 osv. Senere begynte jeg å høre på rolig rock, f.eks Red Hot Chili Peppers sine rolige sanger og litt av U2, dette var i en periode på nesten over 2 år.

Etter den perioden har det for det meste gått i Jack Johnson, John Mayer og lignende artister. Jeg hadde også en mellom periode der jeg hørte på Punk, men denne varte ikke lenge.

 

Favorittartister nå:

 

John Mayer

Ben Folds

The Fray

Jack Johnson

 

BtW Innlegg Nr 100 :shrug:

Lenke til kommentar

Det hele startet da jeg var 3 år og satt fremfor tven med mitt Brio trommesett og slo så pinna fløy til Europe- The final Countdown, siden har det gått fra gamrock og gradvis over til metall og undersjangrene til metall med kun et lite avbrekk.

 

0-7: ZZ-top, Europe, Skid row ++(Glamrock)

8-12: Ace of base, Dr Alban, 2Unlimited ++(dance perioden)

13-16: Nirvana, Sepultura, Metallica ++ (trash metall, grunge)

17-present: Motorhead, Iron Maiden, Slayer, Van Halen, Judas Priest++(Heavy metall, NWOBHM, Speed Metall m.m)

 

Skal sies at jeg ikke er noe stolt over dance perioden men hadde ikke så mye valg, var ikke akseptert liksom... :(

Lenke til kommentar

Barneskolen! Jeg likte Eminem og 50 Cent og alle gangsterne... Og jeg og kompisene mine trodde vi var så tøffe.

 

I 8. klasse falt det plutselig inn i meg: Hvorfor hører jeg på 50 Cent og all den skiten. Dem har ikke stemmer, og bare skryter av damer og biler.

 

Så fikk jeg en kompis som introduserte meg for AC/DC, jeg likte dem godt. Så gikk jeg videre til Metallica og deretter ble jeg mer og mer metal-fan.

 

ps. Jeg går i 9. klasse nå...

 

Noen av guttene på trinnet mitt kaller meg og noen av "metal-kompisene" mine for satanister og sier "50 Cent er best da!"

 

Jeg føler at jeg har vokst fra Hip-Hop og Rap. Det var liksom på barneskolen det var tøft da.

 

Men smaken er som baken, den er delt. :p

Endret av chryzsh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja kan starte med at da jeg var liten kunne jeg alle Kaptein Sabeltan sangene utenatt. :)

 

Likte litt Hip Hop og sanger venner likte. var egentlig ikke noe musikk intressert da. begynnte etter hvert å høre på Red Hot Chili Peppers, The Beatles og Elvis.

 

For noen år siden ble jeg litt fan av Iron Maiden samtidig som Nirvana og enda mer Red Hot Chili Peppers. Rock er det jeg liker nå. Fikk høre Metallica sangen Master Of Puppets av en venn. Nå har jeg ganske mye av Metallica og er fan. Tenker en dag idag... hvorfor likte jeg ikke dette tidligere?

Endret av sh-
Lenke til kommentar

Vel, er oppvokst med klassisk musikk, siden min far var (og er enda) glad i å spille piano. Mozart, Grieg og Beethoven ble fremført av min far. Han spilte i tillegg en del Deep Purple, men det tok vel enda noen år før jeg fikk sansen for det. The Beatles og Queen ble også hyppig spilt, og førstnevnte likte jeg fra første sekund.

 

Så begynte jeg på søndagskolen, og salmer var kult.

 

Så begynte jeg på skolen, Michael Jackson var helt, så ble etterhvert Offspring kult også.

 

PÅ ungdomskolen gikk det mest i typisk 14'iss musikk, noe trance, noe rap og punk. Så fikk jeg noen kamerater der i 10. som spilte i band, som trengte pianist. Greit for meg.

 

Medlemmene i bandet har vel introdusert meg for mesteparten av den musikken jeg i dag hører på, Led Zeppelin, Cream, Allman Brothers Band, James Taylor, Leonard Cohen, Bob Dylan, Rolling Stones, Beatles, Bob Marley, Alison Krauss & Union Stations, Audioslave, RATM, Oscar Peterson, Bill Evans osv osv...

 

Kort oppsummert har jeg nok blitt mest påvirket av min far og kamerater.

Lenke til kommentar

Fra jeg var født har jeg hørt på Kiss og Metallica, og andre diverse band som er i de samme sjangerne. Det hørte jeg på fram til jeg begynte på ungd. skolen hvor jeg ble godt kjent med en kamerat som introduserte meg til In Flames og andre death metal band. In Flames har vært favoritt bandet mitt siden, og det vil det være til evig tid. : ) Etterhvert, rundt i 10. klasse, begynte jeg å høre en del på black metal. I black metal sjangeren har Immortal, Dimmu Borgir og Cradle of Filth vært store favoritter. : ) Tror neppe jeg kommer til å skifte noe særlig i musikksmaken framover, mht at jeg ikke liker no særlig rap og spesielt ikke noe techno/trance. =)

Lenke til kommentar

Tja. I begynnelsen, var det mørke, det vil si at jeg ikke hadde noe spesielt forhold til musikk utover barnesanger. Deretter gikk det i mainstream musikk, før det i 12-årsalderen begynte å gå i mer spesiell musikk. Tror min musikksmak først utviklet seg da vi fikk ADSL og Kazaa hjemme. Første tiden gikk det i Eminem, og gikk gradvis over til rock, her kan jeg dra frem ACDC som en fanebærer. Etter en stund hadde jeg plukket opp noen punk og skaband, f.eks. The Dead Kennedys, Suicide Machines, sammen med Nirvana. Gikk mye i det da.

Men så en dag, ble jeg introdusert for Iron Maiden, som virkelig var skikkelige greier. Rappen ble kastet over borde, og inn kom Maiden, sammen med andre band som Metallica, Kiss Guns N Roses m. fl, kort sagt populærmetall og tungrock.

Etterhvert ble dette iblandet endel trance og techno, primært fra Goliath-platene.

Neste gjennombrudd var da jeg var 13-14. En kamerat av meg hadde tilfeldigvis en plate kalt Painkiller. Judas Priest var vel rett og slett det bandet jeg hadde ventet på, kan man si, og det første jeg virkelig elsket, kort sagt. Det ble veldig mye Judas Priest i tiden som fulgte, siden musikken var såpass variert. Jeg plukket også opp noen få andre rappere på den tiden, såvidt jeg husker, Ice Cube var en.

Av en fyr på en IRC-kanal, som var særdeles opptatt av metal av litt tyngre former, hørte jeg om bandet Arch Enemy. Han sendte over et par sanger, som var hakket for ekstreme. Jeg lot låten Nemesis ligge en stund, men så tok jeg den frem etter en stund, og ble virkelig fenget.

Samtidig oppdaget jeg en side som var som himmelen, Nolifetilmetal.com. En virkelig genial side, som sørget for å introdusere meg for nye band stadig vekk. Musikksmaken min sto stille en stund før jeg oppdaget denne siden, men etterpå begynte jeg å få smaken på thrash metal og flere power metal-band, som Anthrax, Hammerfall, Manowar, Megadeth, Accept og Testament. På samme tid oppdaget jeg et par roligere band også, Status Quo og Blue Öyster Cult er to.

 

Per i dag går det i thrash metal, power metal, noe death metal og andre typer metal. Ellers er det rock av ulike typer som dominerer lydbildet.

 

 

Og jeg skjønner egentlig ikke at jeg skrev alt dette, men.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...