Gå til innhold

Objektiv til Nikon!


Anbefalte innlegg

Heisann. Vil ha et nytt allsidig objektiv til mitt Nikon-kamera. Er det noen som vil anbefale noen? Er litt grønn på objektiver. Hvilken prisklasse bør jeg legge meg i? Ser man får objektiver til rundt 2-2500, er disse verdt noe? Eller må man opp i 4000krs-klassen?!

 

Da jeg kjøpte kameraet fulgte det bare med en 20mm, og vil nå ha et ordinært objektiv hvor jeg kan benytte polafilter, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-50 EX 2,8 skal være av bedre kvalitet. Sigma setter kun EX på sine beste objektiver.. Det er også mer lyssterkt på noen områder foran det andre du nevner.

 

17-70 er et godt all round objektiv. Har dette selv og er meget fornøyd med det.

Dette gir deg litt mere vidvinkel og tele men er mer lyssvakt på tele biten, og ikke et EX objektiv. Dog et meget bra et..

Lenke til kommentar
Hvem ville dere foretrukket av disse to?

 

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12868 Sigma 18-50

 

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34038 Sigma 17-70

 

Hvordan er disse med tanke på fargegjengivelse, skarphet feks?

6958457[/snapback]

 

Jeg har selv 18-50`en og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte det brukt av en freelance pressefotograf, så bildekvaliteten dette gir er vel bra nok. Selv er jeg ganske fersk med speilrefleks så jeg skal ikke uttale meg så veldig skråsikkert. Det er i hvert fall fint å ha mulighet til å bruke blender 2,8 i dårlig lys eller hvis man ønsker liten dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Men du skriver at du bare har et 20mm, det er ikke bare det.

 

Støtter også opp om Sigma 17-70, har hatt det selv på Canon systemet mitt, helt kurrant.

 

Men mange av disse billige zoomene har dårligere ord på seg en det de i virligheten har.

 

Det spørs åssen krav en setter til optikken sin selv, det er lett å blåse mange kr.- her.

Lenke til kommentar

Var det denne som kom godt utav en test i Fotografi nylig?

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=41671

 

I denne testen blir ihvertfall tamronen foretrukket fremfor sigma:

 

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

 

Selv om testen er utført på et Canonkamera burde den vel ha en viss relevans? Objektivet er jo også noen hundre billigere ser det ut til.

 

Alle disse objektivene har mulighet for UV/polafilter. Tamron 17-50mm f2,8 og Sigma 18-50 f2,8 har fronter som ikke roterer/beveger seg under fokusering/zooming og dette er jo en stor fordel hvis du skal bruke polafilter.

 

Om Sigma 17-70 sin front roterer kan kanskje noen av dere som har den svare på?

Lenke til kommentar

Fikk nå sett på Fotografi nr 4 fra i år og de skriver:

 

"Sigma 18-50 F2.8 EX DD

- Skarptegnenede

- I forhold til Tamrons gbjektiv viser dette objektivet noe høyere oppløsning fra åpen blender, men er dårligere korrigert for linjefortegning og vignettering. Mekanisk virker dette EX-objektivet bra.

-GODT KJØP"

 

"Tamron SP AF17-50 F2.8 XR Di-II LD ASPH

-Godt kompromiss

-Denne lyssterke zoomen dekker fra god vidvinkel til portrett-tele og gjør jobben jevnt over bra. Ved F2.8 ¨år du behagelig portrettskarphet på tele, ved F5.6 er det meget skarpt uansett

-GODT KJØP"

 

"Sigma 17-70 F2.8-4.5

-Lysstyrke uten poeng

-Den gode lysstyrken ved 17mm går dessverre på bekostning av optisk kvalitet, mens objektivet faktisk er riktig bra når lysstyrken avtar. Ved 35mm har du max F3.5 og ved 50mm F4.0. Dette er et morsomt objektiv med små mål og god nærgrense, men det erstatter ikke lyssterk portrettoptikk eller en dedikert makro. Ikke like godt bygd som de beste Sigma objektiver, men helt OK."

 

Dette er forøvrig sitater fra Fotografi og slik sett "bare en ny av disse testene" som bladene lager. Legg så mye i den som du selv vil!

Lenke til kommentar
"Sigma 17-70 F2.8-4.5

-Lysstyrke uten poeng

-Den gode lysstyrken ved 17mm går dessverre på bekostning av optisk kvalitet, mens objektivet faktisk er riktig bra når lysstyrken avtar. Ved 35mm har du max F3.5 og ved 50mm F4.0. Dette er et morsomt objektiv med små mål og god nærgrense, men det erstatter ikke lyssterk portrettoptikk eller en dedikert makro. Ikke like godt bygd som de beste Sigma objektiver, men helt OK."

Dette er vel også hva brukerne her på forumet har konkludert med, og følgelig blir argumentet for å kjøpe dette i stedet for Nikons egen 18-70 mer eller mindre borte... Dog er det vel eneste skikkelige konkurrenten til Nikon på et Canon-system, siden Canon ikke har et objektiv med samme brennviddeomfang.
Lenke til kommentar
Når du kan få en så godt som ny Nikon 18-70 for rundt 2000kr på bruktmarkedet ser jeg liten grunn til å kjøpe noe fra Sigma eller Tamron i dette området. Jeg kan forstå Tamron 17-50 siden den vel er et hakk bedre optisk, men ikke Sigma 17-70.

6963681[/snapback]

Tamron'en har også 2,8 over hele området, i motsetning til Nikon sin 18-70 (og Sigma 17-70).

Lenke til kommentar
Har fått tilbud om en (u)brukt Sigma 17-35mm til 2000kr, er dette en ok pris sammenlignet med en ny 17-70 til 2999?

7005073[/snapback]

Den har et noe begrenset brennviddeområde til å erstatte et godt fastobjektiv. Da er det like godt å bruke føttene, for det er ikke mange skrittene du skal ta fram eller tilbake for å få samme utsnitt.

Selv ville jeg valgt et brukt Nikkor 18-70. Det er fordi det er innenfor den budsjettrammen du har satt. Du har tross alt et godt fastobjektiv til kritiske jobber. Så kan du heller spare de ekstra kronene til en fremtidig portrett-tele med god lysstyrke, eller evt et makroobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...