Gå til innhold

Holdbarhet på sprit/rom


magicus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dersom den er på en tett beholder skal holdbarheten være ubegrenset

6934692[/snapback]

 

Selv etter at flasken er åpnet?

6934901[/snapback]

 

Ja. Så lenge du setter korken på flaska igjen etterpå. Det eneste som kan ødelegge spriten er beholdere som setter smak eller at den blir stående åpen slik at alkoholen fordamper. Ingen bakterier eller lignende som overlever alkoholen.

Lenke til kommentar
dersom den er på en tett beholder skal holdbarheten være ubegrenset

6934692[/snapback]

 

Selv etter at flasken er åpnet?

6934901[/snapback]

 

Ja. Så lenge du setter korken på flaska igjen etterpå. Det eneste som kan ødelegge spriten er beholdere som setter smak eller at den blir stående åpen slik at alkoholen fordamper. Ingen bakterier eller lignende som overlever alkoholen.

6935860[/snapback]

 

Godt å høre :)

Lenke til kommentar

Men andre alkoholholdige saker, kan naturligvis gå ut på dato. Tenker da på likører og at vin ikke holder seg så lenge vet jo de fleste. Det er faktisk få viner som holder seg år etter år.

Kjæresten min arvet en bar med innhold etter bestefaren sin. Vi driver å tester den ut nå :-) Mye god Cognac, men også mye rart. Feks hvitvin "made in Jugoslavie", den er selvfølgelig kun brukbar som eddik nå. Men det forbauser meg at også 35-40% alkoholholdige likører også er delvis udrikkelige. Noen er bra, mens andre har klumpet seg og/eller skilt seg. Har kastet noen flasker, men har fortsatt en 30-40 flasker likør og sterksprit igjen som jeg må gå igjennom. :whistle:

Vel, jeg drikker ikke så mye så det tar vel ei stund...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis det ikke er 100% tett så vil vel spriten etter hvert fordunste?

6964165[/snapback]

 

Man regner 2-3% fordamper på årsbasis ved lagring på fat. Vil anta at det vil fordampe litt alkohol dersom flasken ikke er helt tett, men langt ifra samme mengde siden eikefat "puster". Brennevin har heller ingen smaksutvikling ved lagring på flaske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...