Gå til innhold

Disk kryptering, anbefalinger?

Pedro80

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey folkens!

Har nettopp gått til anskaffelse av en ekstern disk og lurer derfor på om det er noen som har noen anbefalinger i forbindelse med kryptering av filer/disk?

Jeg ser for meg å enten ha en egen kryptert partisjon eller en enkelt mappe som er kryptert på disken. Det er fint hvis krypteringen er kryssplatform (dette er ikke et must, win2k og winxp er viktigst). Har liten erfaring med denne typen programmer, men ser for meg at det finnes løsninger der man slipper å installere noe på vert's pc'en(?)

Ps. Jeg er ikke på jakt etter google-søk, det klarer jeg selv. Jeg vil ha anbefalinger fra de som har erfaring med et/flere programmer :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Truecrypt bruker jeg, og jeg er kjempefornøyd. Sinnsykt raskt. Kopiering til/fra den krypterte disken med (de)kryptering on-the-fly er like kjapt som vanlig kopiering til/fra HDD slik jeg opplever det (har ikke testet det med stoppeklokke, men er slik jeg opplever det). Programmet er også Open Source og ganske populært, som taler positivt for sikkerheten. Det er også veldig enkelt å bruke, og man trenger ikke installere det (har alltid installert det selv, men er 99% sikker på at det står instruksjoner på hvordan man ikke trenger gjøre det).

Man kan velge mellom å kryptere en hel disk, eller bare lage en virtuell disk i form av en stor fil.

Endret av dravisher
Skrevet

Jepp, det programmet anbefales virkelig.

Men jeg anbefaler deg også å kryptere hele disken. Altså, ikke opprett partisjoner og formater og slikt. Bare opprett en kryptert og skjult TC-container som er umulig å oppdage. Man ser rett og slett ikke forskjell på en uformatert disk og en kryptert partisjon.

"Plausible deniability" kalles det :)

"Hæ? Joa, jeg har programmet, men har ikke kryptert noe enda. Åja den... Nei, det er en disk jeg hadde tenkt til å ta i bruk snart. Den er tom foreløpig."

Muhaha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...