Gå til innhold

Ja, du vet hva jeg mener: Alfor kommers!!!


kommers

Anbefalte innlegg

Okay, her kommer litt av et søppel-innlegg, men jeg insisterer på at det kan være verdt lesingen.

 

Synes dette blir dratt litt langt nå. Det var greit da det bare var hardware.no, men hva blir det neste? http://www.kokebok.no for de som skal lære seg å lage mat? http://www.brombrom.no for de som skal diskutere bil og motor? Nei, synes dette blir komisk. Alt på bakgrunn av å tjene penger på sponsorer og reklame.

 

Jeg liker ikke disse MASSEPRODUSERTE nettstedene, der selve hensikten ikke er å ha en positiv funksjon blant hobby-brukere og være til nytte, men i stedet å være en pengemaskin. Heldigvis retter disse sidene seg (hvis du ikke har skjønt det ennå, snakker jeg om hw.no, overklokking.no, barbara.no (for et domenenavn!!), digitalkamera.no, amobil.no (nok et elendig domenenavn!), gamer.no, bruktmarked.no etc) gjerne mot et lavere kompetanse-nivå ettersom antall brukere det appellerer til er såpass stort. Kompetansen deres er ikke noe større enn evnen til å skrive referater og oversette nyhetsartikler fra andre utenlandske nettsider som virkelig gjør jobben selv og driver med f.eks journalistikk og ordentlige tester.

 

Etter flere år med hw.no som liksom eliten innen data-hardware i norge, synes jeg nettsidene har fått altfor ufortjent stor respekt fra bl.a nettbutikker som benyttes til å fremme produkter og de tør ikke å ikke "være venn med" hw.no i frykt for ikke å selge. Hvorfor folk har så stor tillit til hw.no er uforståelig. Greit at noen i "redaksjonen" (av de som har blitt huka tak i for noen år siden og jobber for cola og wienerbrød + litt til) vet litt mer enn snittet av brukerne, men ser ingen grunn til ikke å heller benytte utenlandske nettsider der DEN VIRKELIGE KOMPETANSEN befinner seg, og ikke bare en nettside som gjengir alt de store gutta skriver + litt til.

 

Jeg ler av denne latterlige tendensen til å spre uteover med denne middelmådige fiktive elite-kompetansen som ofte fremstilles for å appellere ut til folk flest. En ting er at disse nettsidene tjener greit med penger, og derfor utvides syndromet i takt med lommeboka, men nå er det jammen meg NOK!

 

Ja, greit, sier du kanskje. Men de store utenlandske nettsidene med den virkelige kompetansen, som jeg heller sier vi bør bruke er jo også reklame-finansiert, sier du kanskje. Argumentet fra meg blir da; Ja, det er jo sant. Men de har jo en grunn til å tjene penger, de leverer jo varene sine slik de skal. De har jo peiling! Altfor overfladisk pjatt ettersom antall brukere skal være størst mulig (skal jo tjene mest mulig)

 

Dessuten 'ødelegger' slike sider for de frie dugnadsåndene. Kan f.eks sammenligne sourcecode.no med http://www.PHP.NO , den gode, sunne dugnadsånden som oppriktig ønsker å bidra, men som blir hindret av f.eks sourcecode med sitt kommersielle mål.

 

Du er bare en av dem som er misunnelig eller tror du er bedre enn alle andre eller som tror du er noe siden du roper 'kommers, kommers!' og tror du da får oppmerksomhet og blir kul, tror du kanskje om meg.

Det stemmer nok ikke. Jeg er ikke misunnelig på hw.no eller noen andre, synes bare det er så SYND å se alle de stakkarene som lar seg lede inn i mørket og som tror at de veien de føres er den eneste som går mot lyset.

 

Hvis vi ser nærmere på f.eks hw.no så kreves det ikke spesielt mye av å kopiere nyheter fra andre sider og gjengi disse på norsk. Det som driver hele nettstedet er egentlig forumet og bruktmarkedet. Men det er jo brukerne som driver og vedlikeholdet av disse er jo minimalt! De enkle testene som blir presentert er enten så banale eller lite originale at de gir liten verdi. hw.no blir som middelalderens trollmenn som kastet kruttstøv på bålet, og folk trodde det var magi. hvem som helst kunne jo greid det!

 

Moral: Let selv, så skal du finne. At noen skal tjene penger på 'ingenting' er ikke rettferdig.

 

Snart jul, og godt nyttår.

 

 

NB: Forbeholder meg kopi-/opphavsretten på idéene om brombrom.no og kokebok.no i tilfelle noen skulle få noen idiotiske idéer. 2002 © Kommers-Lars

 

Nok en gang: tak for en god latter. jeg ler fortsatt. ha ha ha. Takk for at du leste helt hit.

 

-Kommers-Lars

 

 

 

Noen andre som har noen synspunkter på dette? Kunne vært veldig interessant...

 

[ Denne Melding var redigert av: kommers på 2002-10-31 02:13 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig bra! kunne ikke sagt det bedre selv, alt du har skrevet er jeg 100% enig i, jeg har fulgt utviklingen til hw.no lenge og jeg ser akkurat det samme som du ser.. meget bra sagt :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: hmm på 2002-10-31 02:46 ]

Lenke til kommentar

Vell det er ikke en så stor utfordring og gengi nyheter på norsk nei..

Jeg leser sjelden hovedsiden Hardware.no

Leser OK.no når det kommer nye artikler og tester.

Er litt morsomt og se på hva andre har fått til.

 

Selv så modder jeg litt ,men det er mest Elektroteknisk (Bygge Forskjellige målere og sånt)

 

Men uten forumet så ville jeg (Og sikkert de fleste andre) sjelden vært innom Hardware.no nettverket.

Lenke til kommentar

Ja, det er riktig, jeg bruker ikke alle de andre sidene nesten i det hele tatt, det er OK.no jeg bruker, leser artiklene deres fordi de er morsomme og kule og lese, og så er jeg på forumet. Forumet er hovedatraksjonen for meg, det er utrolig mye morsomt og lese her, og jeg får jo svar på de mest umulige spm. Her! Det er :cool:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke HW er så særlig kommers. Ikke tatt i betraktning til dinside og itavisen og andre sider på nettet. Att saiten heter hw er ganske logiskt nesten alle artikler omhandler hardware. Det hadde nesten vært ille om feks saiten het http://www.innmat.no bare fordi de har artikkler om innmaten på en PC. Det er tross alt noe som heter logikk. (Det er eneste barbara.no jeg lurer på, for jeg får merkelige assosiasjoner til Barba Pappa hmm). En ting til ett intrykk jeg har av disse internett kanalene er att de er totalt uavhengige og skriver artikler tilpasset forbrukeren (dvs: oss) og lettforståelige bruksanvisninger til n00b'en. En ting til jeg synes tråden skulle vært plassert under tillbakemeldinger eller lignende.

 

btw: takker for linken skal bruke den hvis jeg har lyst til lære meg php :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 01:59, skrev kommers:


Jeg liker ikke disse MASSEPRODUSERTE nettstedene,
der selve hensikten
ikke er å ha en positiv funksjon blant hobby-brukere og være til nytte, men i stedet
å være en pengemaskin.


 

mao du liker ikke de store internasjonale sitene, hva tror du er hensikten med dem? TJENE PENGER selvsagt.

 

Quote:


Etter flere år med hw.no som liksom eliten innen data-hardware i norge,


 

Dine ord. Selv vil jeg nok si at IDG(PCWN,Computerworld,Nettverk&Kommunikasjon mfl} er eliten.

 

Quote:

Hvorfor folk har så stor tillit til hw.no er uforståelig.


 

Til en viss grad enig. Testene til HW.no er ikke de jeg stoler mest på, men stort sett virker det godkjent.

 

Quote:

men ser ingen grunn til ikke å heller benytte utenlandske nettsider der DEN VIRKELIGE KOMPETANSEN befinner seg, og ikke bare en nettside som gjengir alt de store gutta skriver + litt til.


 

HW.no er mer enn bare nyhetene. Forumet og ikke minst prisguiden er en meget viktig del av HW.no nettverket. HW.no er et samfunn. Det er et samlingspunkt for datainteresserte hobbybrukere :smile:

 

 

Quote:

Ja, greit, sier du kanskje. Men de store utenlandske nettsidene med den virkelige kompetansen, som jeg heller sier vi bør bruke er jo også reklame-finansiert, sier du kanskje. Argumentet fra meg blir da; Ja, det er jo sant. Men de har jo en grunn til å tjene penger, de leverer jo varene sine slik de skal. De har jo peiling! Altfor overfladisk pjatt ettersom antall brukere skal være størst mulig (skal jo tjene mest mulig)


 

Nå må jeg få minne deg om at flere store internasjonale siter er kjøpt og betalt av noen aktører. Alle som har lest SharkyExtreme har da merka seg hvor ekstremt pro-intel den siden er... og igjen husk at de internasjonale sidene gjerne har samme mål som HW.no - tjene penger.

 

Quote:

Dessuten 'ødelegger' slike sider for de frie dugnadsåndene. Kan f.eks sammenligne sourcecode.no med
, den gode, sunne dugnadsånden som oppriktig ønsker å bidra, men som blir hindret av f.eks sourcecode med sitt kommersielle mål.


 

Da får php.no istede for å gi opp satse alt på å overgå sourccode.no og dermed kan man se en kvalitetsøkning fra begge sidene noe som jo vil være positivt php community'en i Norge. Det må være plass til både kommersielle og ikke-kommersielle sider.

 

Quote:

Hvis vi ser nærmere på f.eks hw.no så kreves det ikke spesielt mye av å kopiere nyheter fra andre sider og gjengi disse på norsk.


 

så HW.no skal dikte opp egne nyheter :smile: Om man ikke vil lese de oversatte så leser man ikke det.

 

btw så er veldig mange av nyhetene basert på pressemeldinger :wink:

 

Quote:

Det som driver hele nettstedet er egentlig forumet og bruktmarkedet. Men det er jo brukerne som driver og vedlikeholdet av disse er jo minimalt!


 

Du glemmer prisguiden. Det er også slik at forumet aldri ville kommet opp om HW.no ikke hadde starta det. Slik er det med mange gründere, de har ikke gjort mer enn å komme på idéen, det kontinuerlige vedlikeholdet er ofte veldig lite.

 

Quote:

hvem som helst kunne jo greid det!


 

tull! kan du bevise den påstanden din?

 

Quote:

Moral: Let selv, så skal du finne. At noen skal tjene penger på 'ingenting' er ikke rettferdig.


 

Hvorfor lete når jeg vet hvor jeg finner? :wink:

 

 

HW.no er en av mange informasjonskanaler jeg har av HW nytt, det er en del dårlig her, men det er nok bra til at jeg skriver jevnlig i forumet og titter på forsida en gang i blandt. Prisguiden er også genial!

Lenke til kommentar

Synes det blir litt for tydelig når de på hw.no hele tiden må linke til artiklene på de andre sidene, fx om test av sony dig.kam. Du er jo ikke på hw.no hvis du vil lese om dig.kamera, hvis du skjønner. Å krysslinke sånn fra hw.no (fordi det er vel den siden med flest hits, vil jeg tro) for hver artikkel som publiseres på søstersidene og slå opp dette som nyheter føler jeg er plagsomt og viser hw.nos sanne jeg: Kommers kommers!

 

Anders: Jeg trodde du skjønte hva jeg mente.

-

Jeg sa: Etter flere år med hw.no som liksom eliten innen data-hardware i norge,

 

Anders sa: Dine ord. Selv vil jeg nok si at IDG(PCWN,Computerworld,Nettverk&Kommunikasjon mfl} er eliten.

 

Trodde du skjønte med "liksom eliten". Liksom var ment ironisk. Hardware.no har aldri vært noen ordentlig elite i norge. Er jo nesten bare hobby-brukere.

-

 

De utenlandske sidene som er enten driver med tilsvarende som hw.no eller drives av sterke markedskrefter var ikke de jeg henviste til. Tenker på "ordentlige" sider. Det gjør ikke noe at de er kommersielle (tenker profitt) så lenge de virkelige har noe særegent å skrive om.

 

Å trykke pressemeldinger, eller gjengi pressemeldinger som de finner på andre steder er jo ikke vanskelig å lage. Jeg mener dette er altfor dårlig vare å gi til leserne. Hadde du kjøpt VG/Dagbladet om det _kun_ var gjengitt pressemeldinger fra NTB/Reuter? Selvfølgelig skal man ikke _dikte_ opp nyheter, men det gjelder å skape sine egne journalistiske vare, da har man noe å selge.

 

De testene man finner på hw.no gir en ofte ikke mer enn det man sitter igjen med etter å ha lest spesifikasjonene til produktet og tatt en titt på det. Testene blir for overfladiske. Foreksempel en test av en Norvegia som sier at "Osten er gul og har noen hull. Jeg synes den smakte godt. Terningkast 5" er på linje med flere av de testene man finner på hw.no. Slike ting kan man selv skjønne. Siden trenger mer originalitet, mer originalt innhold. Håper flesteparten skjønner hva jeg mener. Eneste positive er kanskje å presentere nye produkter (leverandørene som låner hw til hw.no blir jo glad for det, selvfølgelig), men sjelden er testene særlig oppsiktsvekkende ny-tenkning.

 

Anders: Ja, jeg glemte prisguiden. Må virkelig si at det eneste unike med hw.no er at du finner en prisguide med norske web-butikker (i hvert fall som leverer varer i norge). Et forum finner du jo mange steder. Er jo ikke bare hw.no som har forum om hw på norsk. Ta f.eks en titt på http://www.ocshoot.no.

 

Ikke tro du ikke kan få bedre varer andre steder.

 

-Kommers-Lars

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 19:16, skrev kommers:

Synes det blir litt for tydelig når de på hw.no hele tiden må linke til artiklene på de andre sidene


 

Her ser jeg litt anerledes på det. Istede for å se på det som mange selvstendige sider som ikke har noe med hverandre å gjøre, ser jeg på det som ett stort nettverk, eller for å gjøre det tydeligere:

 

Overklokking.no, Hardware.no, Digitalkamera.no osv er alle EN side, bare med forskjellige domener. Du ville neppe ha reagert om digitalkamera.no hadde adresse http://www.hardware.no/digitalkamera og nyhetene ble posta på forsida til http://www.hardware.no Derfor ser jeg på det som naturlig at nyheter fra "andre" sider også kommer på hardware.no

 

 

Quote:


Å trykke pressemeldinger, eller gjengi pressemeldinger som de finner på andre steder er jo ikke vanskelig å lage. Jeg mener dette er altfor dårlig vare å gi til leserne. Hadde du kjøpt VG/Dagbladet om det _kun_ var gjengitt pressemeldinger fra NTB/Reuter? Selvfølgelig skal man ikke _dikte_ opp nyheter, men det gjelder å skape sine egne journalistiske vare, da har man noe å selge.


 

Nei jeg ville ikke kjøpt Dagbladet om det kun var gjengitt pressemeldinger, men nå har jeg aldri betalt ei krone for å lese HW.no heller da. Hvertfall ikke direkte.

 

Du må forstå at HW.no ikke har mulighet til å være like gode som engelskspråklige sider med betydelig større inntektsmuligheter.

 

Og "vare å selge" er det ikke vi lesere som bedømmer om varen er god nok? Når HW.no har så mange lesere viser det at mange er fornøyd med oversatte nyheter fra utenlandske sider.

 

Quote:

De testene man finner på hw.no gir en ofte ikke mer enn det man sitter igjen med etter å ha lest spesifikasjonene til produktet og tatt en titt på det. Testene blir for overfladiske.


 

Her er jeg stort sett enig. Selvsagt er det litt variasjoner fra test til test, men generellt sett er testene litt mangelfulle.

 

 

Quote:

Et forum finner du jo mange steder. Er jo ikke bare hw.no som har forum om hw på norsk. Ta f.eks en titt på



Lenke til kommentar

hah, jeg sier bare én ting:

 

amobil, akamera, windows!

 

De kan ikke ha mye spisskompetanse å komme med, når de skal delta på alle disse feltene (vet at det er flere personer som driver det, men...)

 

Blir spennende å se hvor mange bra windows-"tips" du kan lære på windows.no etter hvert. Sånn som at windows-tast + R = kjør-prompten. Interessant...

 

Håper de kommer med "hvordan skifte bakgrunnsbilde på skrivebordet"-guider og sånn. Det gleder jeg meg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...