Gå til innhold

Nytt firma tilbyr smuglerforsikring!


Pipkin

Anbefalte innlegg

Hørte om et nystartet firma som tilbyr smuglerforsikring. Lette opp sidene deres på nett: asekuro.no - de tilbyr forsikring opp til 4000kr. Fikk med meg at tollsjefen ikke var veldig glad for dette, men sa at det var fullt lovlig.

 

Dette ser lovende ut. Ikke det at jeg noensinne kommer til å ta med meg noe over kvoten, da... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det, kan man ta med mer enn kvoten tilsier uten at det kommer på rullebladet - man får jo ikke bøter på rullebladet. Tar man derimot med så mye at det resulterer i anmeldelse, får man det på rullebladet.

 

På Asekuros nettsider står jo også kvotene og det man kan ta med utover kvotene uten å bli anmeldt. Har sjekket disse tallene opp mot Tollvesenets egne på toll.no, og de stemmer.

 

Hørte tollsjefen si på radioen (torsdag eller fredag på P4) si at de ikke kom til å foreta seg noe, da det ikke var ulovlig virksomhet. Regner med at myndighetene må endre lovverket dersom de vil stoppe denne virksomheten, men skulle jo tro de hadde bedre ting å bruke tiden på...

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, kan man ta med mer enn kvoten tilsier uten at det kommer på rullebladet - man får jo ikke bøter på rullebladet. Tar man derimot med så mye at det resulterer i anmeldelse, får man det på rullebladet.

 

både forelegg og forenklet forelegg kommer på rullebladet. såvidt jeg vet blir forenklet forelegg slettet automatisk etter 2-3 år..

 

men vet du hvor mye du kan ta med uten å bli anmeldt/få bot er det noe annet..

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, kan man ta med mer enn kvoten tilsier uten at det kommer på rullebladet - man får jo ikke bøter på rullebladet. Tar man derimot med så mye at det resulterer i anmeldelse, får man det på rullebladet.

 

både forelegg og forenklet forelegg kommer på rullebladet. såvidt jeg vet blir forenklet forelegg slettet automatisk etter 2-3 år..

 

men vet du hvor mye du kan ta med uten å bli anmeldt/få bot er det noe annet..

6900802[/snapback]

Feil. Forenklet forelegg er ute av verden så fort du har betalt. Forelegg blir stående.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, kan man ta med mer enn kvoten tilsier uten at det kommer på rullebladet - man får jo ikke bøter på rullebladet. Tar man derimot med så mye at det resulterer i anmeldelse, får man det på rullebladet.

 

både forelegg og forenklet forelegg kommer på rullebladet. såvidt jeg vet blir forenklet forelegg slettet automatisk etter 2-3 år..

 

men vet du hvor mye du kan ta med uten å bli anmeldt/få bot er det noe annet..

6900802[/snapback]

Feil. Forenklet forelegg er ute av verden så fort du har betalt. Forelegg blir stående.

6900836[/snapback]

 

Ja, det stemmer. Forenklet forelegg er laget for at folk ikke skal få overseelsen på rullebladet sitt, men kunne vedta straffereaksjonen der og da i form av en bot.

Lenke til kommentar

Slike forsikringer er bare minimalt nyttige, fordi risikoen er minimal. Du betaler altså 25-75 kroner hver gang du reiser i tilfelle du blir tatt en gang. Men sjansen for å bli stoppet i tollen om du ser streit ut og ikke kommer hendene fulle av flaskeklirrende tax-free poser er liten. Jeg reiser utenlands mange ganger vært år, og kan ikke riktig huske sist gang jeg ble stoppet. (Nå har jeg aldri mer enn kvoten med allikevel, så det spiller liten rolle for meg, men det er en annen sak...)

 

Hvis du gjør dette en gang eller to, så er det en grei investering. Liten risiko og liten investering. Men er du en vanesmugler vil du antagelig i beste fall gå i null her. Husk at disse gutta driver butikk, over tid må altså folk flest betale mer inn enn Asekuro betaler ut igjen. Det blir som en omvendt Lotto-gevinst: Noen få blir tatt og sier takk og hurra for at de brukte 75 kroner på dette, men de fleste betaler hver gang de reiser og blir slett ikke tatt.

 

Grunnen til at folk biter på dette er at investeringen er så lite at det ikke betyr noe. Det er som å kjøpe et Flax-lodd: Du vet at det bare er en mikroskopisk sjanse for at du får million-loddet, men siden det bare koster 20 kroner tenker du "hvorfor ikke"...

 

Og forsikringen gjelder bare dersom du smugler "små" kvanta, altså opp til grensen for politianmeldelse. Hvilket du kommer til å gjøre i alle fall, med mindre du har tatt bilen på Kielferja og fylt opp bagasjerommet. Du kommer ikke på Gardermoen med mer enn 5 liter vodka, det blir for mye å drasse på.

 

Og om du blit tatt, får du bare refundert boten. Du mister fortsatt varene, og taper de pengene i alle fall.

 

En grei tommelfingerregel: Er ikke beløpet du forsikrer deg for større enn du har råd til å tape, så lønner det seg ikke å forsikre seg. Du tegner forsikring på hus og bil og hytte hvis du har en, livsforsikring om du har familie, og reiseforsikring i tilfelle noe skulle skje deg i et land du ikke har krav på gratis sykehus. Men du tegner ikke forsikring på småting, fordi det i lengden blir billigere å kjøpe nye.

 

Grunnen til at tollvesenet trekker litt på skulderen av dette er ikke bare at det ikke er ulovlig, men at folk flest skjønner at dette i lengden er bortkastede penger. At de kaller det usmakelig er bare for syns skyld...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er egentlig enig med deg TWFA. Slik jeg forstår det dekker de også tap av varene i tillegg til boten. Jeg synes dette virker som en grei garanti, i hvert fall for slike som meg som ikke reiser utenlands mer enn et par ganger i året.

6911134[/snapback]

Du har rett, og da blir det selvsagt en litt bedre deal, selv om det ikke endrer på prinsippet. Det må fortsatt komme mer penger inn enn det går ut...

 

Skulle du være blant de uheldige med litt for mye i bagasjen, erstatter vi både de beslaglagte varene og betaler boten - uten diskusjon!

 

Hvor ofte du reiser her er ikke så vesentlig, jo sjeldnere du reiser jo lavere er oddsen for at du skal bli stoppet i tollen. Men dersom du mot formodning allikevel en dag skulle ta den "omvendte lottogevinsten" og faktisk bli stoppet vil du selvsagt kunne si "så kjekt at jeg forsikret meg". Og om du aldri blir det har det ikke kostet deg mer enn du kan leve med...

 

Jeg kjøper av og til Flax-lodd selv om jeg vet jeg taper på det, så jeg skal ikke si noe på at folk tegner slike "smuglerforsikringer" Vi har alle behov for litt spenning i hverdagen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...