Gå til innhold

Nikkor 50mm 1,8 vs. 1,4


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle om erfaringer med både Nikkor 50mm 1,8 og 1,4. Er det noe vits i å legge til 2000 kroner for 1,4, eller er 1,4 for spesielt interesserte?

 

Videre lurer jeg på om det blir brukbare bilder dersom en bruker gammel optikk på Nikon speilrefleks? Har noen objektiver "liggende" og det hadde jo ikke vært så dumt at det gikk an å bruke de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan fortelle om erfaringer med både Nikkor 50mm 1,8 og 1,4. Er det noe vits i å legge til 2000 kroner for 1,4, eller er 1,4 for spesielt interesserte?

6889527[/snapback]

 

Først og fremst er det en forskjell i byggekvalitet, 1.4 er vel i metall og har en vesentlig mer "proff" utførelse. Dernest er den jo selvfølgelig mer lyssterk, og til slutt gir den så vidt jeg vet en enda mykere bakgrunn enn 1,8. Hvorvidt det er verdt mellomlegget er helt opp til den enkelte og en vurdering av bruksområdet.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan fortelle om erfaringer med både Nikkor 50mm 1,8 og 1,4. Er det noe vits i å legge til 2000 kroner for 1,4, eller er 1,4 for spesielt interesserte?

 

Byggkvalitet og lysfølsomhet. Optisk er det vel lite som skiller fra ca 2.8 og oppover.

 

Videre lurer jeg på om det blir brukbare bilder dersom en bruker gammel optikk på Nikon speilrefleks? Har noen objektiver "liggende" og det hadde jo ikke vært så dumt at det gikk an å bruke de.

6889527[/snapback]

 

På D50/D70/D80/D100 så er du vel i full manuellmodus, men bortsett fra det så vil god optikk fremdeles være god optikk. På D200/D2x (er ikke sikker D2h) vil du kunne kjøre i blenderprioritet med lysmåling på AI/AIS objektiver.

 

Jeg har en 35mm f1.4 AIS som funker helt utmerket med D200:

225436332_520556d3b1.jpg

 

 

Håkon

Lenke til kommentar
Vanskelig dette; skjæringspunktet mellom penger til objektiv og penger til hus. Vurderer å kjøpe D50 KIT nå + en 50mm 1,8 for senere og skifte hus...

 

Men man blir jo egentlig mindre og mindre klok desto mer man leser av tester og innlegg.. :hmm:

6889785[/snapback]

 

Tror det er enklere enn du tror ;) Velger du en av de store (Nikon, Canon,Sony, Pentax, Olympus etc) så kan du stort sett ikke gå feil.

 

Hvis du har bestemt deg for et du liker så gå å kjøp det og løp ut å ta bilder mens det ennå er lyst.

 

Ha det gøy med fotograferingen i stedet for å sitte inne å deppe over at du aldri får bestemt deg :)

 

Lykke til!

 

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg har 50mm 1.8, og synes den er glimrende! Når jeg fikk den ble jeg skuffa over at den var litt soft under 2.8, men det virker som det er vanlig på det objektivet. Så hvis skarpe bilder på 1.8 er viktig for deg så sies det at 50mm 1.4 er skarp der. Når man kommer ut på 2.8 og videre så merker man vel ikke så mye forskjell.

 

For min del klarer jeg meg lenge enda med 50mm 1.8 ihvertfall, og den koster nesten ingenting i forhold til hva du får i skarphet.

Lenke til kommentar

Jeg har begge, og til allround bruk med forsiktig håndtering, kan 50/1.8 holde lenge. Mitt eks av den er bra iallfall fra f/2.2, men det er sikkert litt variasjon mellom eksemplarene. Dog lurer jeg litt på om de som synes den ikke er skarp på f/1.8, egentlig reagerer mest på den svakere kontrasten nær full åpning. Det er jo også veldig fort gjort å bomme litt på fokus, og med mindre en tar bilde av en plakat e.l., så blir jo gjerne det meste av motivet utafor fokus.

 

50/1.4 har noe bedre byggekvalitet, men ikke veldig mye. Den viktigste forskjellen er endel bedre ytelse på de største blenderne, så hvis en skal ta mye bilder på f/2.5 og større åpning, bør en vurdere denne. Bokeh er også endel bedre, men 50/1.4 har ikke den samme "magiske" kvaliteten som 85/1.4. Det er også litt risikabelt å si så mye generelt om bokeh, for det er så mange ting som spiller inn, og jeg synes det blir litt feil å utbasunere at 50/1.8 har "dårlig bokeh" - sjøl om jeg ikke kan påstå at den er "god".

 

D50 med kitobjektivet og en 50/1.8 er for meg en helt grei måte å starte med DSLR på - jeg gjorde akkurat det :)

 

Når det gjelder Ken Rockwell, så er og blir han en klovn. Men rett som det er, en informativ sådan. I 50mm-"testen" som det er linka til, har han f.eks etter alt å dømme fått et svakt eks av 50/1.8 (det er dessuten en noe eldre AF-modell, som ikke gir distanseinfo til kameraet som AF-D gjør) Jamføring med div andre tester vil indikere dette, men det gjør han jo ikke... Bokeh-testen hans går ikke på den typen situasjon vi oftest har, og som de fleste andre tester går mer inn på (f.eks bakgrunn uten masse lyspunkter i portrett, candid eller naturdetaljer), men det bryr ikke ham så mye.

Lenke til kommentar

Bokeh på tilnærmet full blenderåpning(på 50mm 1.4) er ganske horribel ja. http://egeulf.haxx.no/wip/_DSC5279.jpg f.eks. (f/1.8)

 

Ryktene skal ha det til at 1.8 har en penere og mykere bokeh på sterke lyskilder(hvor det er viktigst), uten at jeg finner igjen testen som underbygde påstanden.

 

Se forøvrig mer utfyllende test av bokeh på 1.4 her: http://www.olegnovikov.com/technical/50mmf14d/50mmf14d.shtml

Lenke til kommentar
D50 med kitobjektivet og en 50/1.8 er for meg en helt grei måte å starte med DSLR på - jeg gjorde akkurat det :)

6898004[/snapback]

Absolutt - dette er en knall kombinasjon av pris og ytelse. I tillegg blir man jo tvunget til å tenke mer komposisjon når man bruker 50mm ved at man må flytte seg ifm utsnitt istedet for bare å stå på samme sted og zoome inn, og denne ekstra læringseffekten er jo supert for 'nye' fotografer

 

Har en håndfull objektiver, men den billigste - og den jeg bruker desidert mest - er faktisk 50mm f/1.8'en. Personlig synes jeg ikke den tredoble prisen for 1.4-utgaven er verdt pengene.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Er det noen som vet når og hvorfor de sluttet å lage 50/f1.2

Jeg har en slik, og den er nok sikkert 30 år (kjøpte den brukt for lenge siden)

Nikon 50mm f/1.2 (AI-S) ble lansert i 1981, og har vel vært i salg inntil nylig (ser Amazon.com har én inne på lager fremdeles, for salg i USA). Ut fra Nikons hjemmesider ser det ut som den produseres ennå, men på de norske sidene ligger den visst feilmerket, som 50mm f/2. Går man inn på siden, ser man at aperture range strekker seg fra 1.2-16, også hvis man ser på bildet.

 

Går ut fra at det ikke selges all verdens mange av den, dels pga pris (selv om den ikke her helt håpløs, som Canons 50mm f/1.2L er), og dels pga MF. Har også sett litt negativ kritikk på makroegenskapene, samt fokus mot uendelig når den er vidåpen. På den annen side, det er vel ikke så veldig ofte man har den vidåpen...

 

Her er forresten et bilde som viser hva den er god for :o)

 

62077617.LfsIzkZK.DSC_0414.jpg

Lenke til kommentar

Objektiver som er før AI må oppgraderes til AI før de kan brukes.

Det kan være individuelle forskjeller i bruksegenskapene med hht. lysmålingen, men absolutt alle Nikon objektiver for F-systemet kan på en eller annen måte brukes, men enkelte objektiver er spesielle, og må vurderes ut fra om de kolliderer med bevegelige deler i huset (eks.: speilet) eller på noen måte tar bort i nyere overføringer innenfor fatningen (før AI). Se denne tråden om bruk av Nikon objektiv:

Nikon og lysmåling

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg kjøpte en Nikkor AF 50mm f/1.8D. Jeg fulgte linken til Foto & Video Nett på https://prisguiden.no/product.php?productId=8707. Det viste seg imidlertid at akkurat Foto & Video Nett solgte Nikkor F 50mm f/1.8 - altså uten autofokus!

 

Merkelig av Akam.no å legge to ulike linser på samme side, men det er så.

 

Jeg lurer på om noen vet hvilke forskjeller det er på disse objektivene. Objektivet uten atofokus var nesten dobbelt så dyr som den med AF, så jeg regner med at den må ha andre kvaliteter...

Endret av ousman8
Lenke til kommentar
Jeg trodde jeg kjøpte en Nikkor AF 50mm f/1.8D. Jeg fulgte linken til Foto & Video Nett på https://prisguiden.no/product.php?productId=8707. Det viste seg imidlertid at akkurat Foto & Video Nett solgte Nikkor F 50mm f/1.8 - altså uten autofokus!

Merkelig av Akam.no å legge to ulike linser på samme side, men det er så.

Jeg lurer på om noen vet hvilke forskjeller det er på disse objektivene. Objektivet uten atofokus var nesten dobbelt så dyr som den med AF, så jeg regner med at den må ha andre kvaliteter...

6903300[/snapback]

Byggekvalitet. Optisk er AF-D-varianten trolig heller bedre enn dårligere, men den kan nok lett bli varig svekka av en smell eller to. Har ikke sett på AiS 50/1.8, men jeg har litt gammal pre-AiS manuell optikk, og en AiS 105/1.8. Disse objektivene tåler utrolig mye. Jeg trodde min 35/2.0 fra 1970 var varig og alvorlig skadd etter diverse tøffe hendelser opp gjennom åra, og fikk nesten sjokk da jeg testa skarpheten på D50. Allerede fra f/2.8 er den bra, og fra f/4 er den fullt på høyde med eller bedre enn de fleste andre objektivene jeg har.

Lenke til kommentar

SÅNN, da er d-50 huset og minne bestilt. Litt ventetid blir det :( Jeg kom til følgende konklusjon:

 

Jeg har følgende objektiver:

Nikkor AF 35-80 mm 1:4-5,6D

Tamron AF 80-210mm 1:4,5-5,6

Soligor 2x AF teleconverter

 

Dette er nok ikke verdens beste objektiv, men er greit å starte med. Har glemt mye når det gjelder speilrefleks, så jeg får kalle det opplæringsobjektiv :p Ellers må jeg si at det er ganske bittert/sårt å se mitt ikke altfor gamle Nikon F-60 støve ned...

 

Vurderer å kjøpe Nikkor 50mm 1,8D, men konemor (og jeg) liker macro. Så spørsmålet er om det finnes noe som duger til begge formål- til ikke altfor voldsom pris....

 

Noe hjelp å få/erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...