Gå til innhold

X1900GT eller 7900GS?


bucketofcack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GeForce 7900 GS Group Test

6923916[/snapback]

Dere prater jo bare tull. Jeg har selv 7900gt klokka til 670/1600. Dette er med vannkjøling og volmodd. 7900gs er som noen sier et 7800gt på 90nm og høyere klokka. Om dere hadde fulgt med i timen ville dere sett at 7900gt(ikke GS) og x1900gt ca går hånd i hånd i de fleste tester med 7900gt litt framfor i noen tester spesiellt uten aa på og x1900gt i andre. Men med aa på så er ati bedre i det meste. Må også si at shimmeringen til nvidia er irriterende(urolige texturer som blinker når man beveger seg) i noen spill som hitman bloodmoney. Nvidia kan heller ikke bruke aa og hdr. Ati klokker kanskje ikke like godt ut av eska med orginalkjøler, men man slipper å fysisk modde kortet for å få mere volt på det, kan gjøres via atitool. Skal man klokke mye setter man også på en bedre kjøler. I tillegg har jo enormt mange 7900gt måttet byttes pga feil, det samme får vi håpe ikke skjer med 7900gs(men de er veldig like så hvem vet enda). Overklokka så må dere iallefall opp på 7900gt for å kunne snuse på x1900gt.

 

Det eneste jeg ser som bedre på 7900gs er effektforbruket.

6924247[/snapback]

Vi er ikke ATI fan nei. :p

 

7900gt er ganske så mye bedre enn 1900gt. Men det er et godt kort, by all means. Men 7900gs er mer lik x1900gt, enn 7900gt er lik x1900gt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Synes den holder bra med 1900GT....på den siste testen så knuser den jo 1900gt i call of duty med max af og aa :)

 

Jeg tror ikke vi prater tull :)   Sjalu du :)

6927831[/snapback]

Den skjønte jeg bare ikke at 1900gt knuser 1900gt. Og om dere orker å se på flere benchmarks og lese litt mer om korta så ville du sett at x1900gt slår 7900gs stort sett over alt.

Feks:

Test 1:

xtreview

GeForce 7900 GS very often lose over the Radeon X1900 gt which is proposed with same price. if it is necessary to make a choice between Radeon X1900 gt and GeForce 7900 GS we would choose all the way the ati card which in addition to its  good performances generally offers higher image quality and allows the activation of antialiasing when the effects  HDR are used, witch is impossible thing at NVIDIA.

 

Test 2:

 

Vrzone

Based on the 6 games tested, it does seem that the 7900GS is a better performing Video Card in games generally, save for Serious Sam 2.
Dette mellom x1800xl og 7900gs(quiake 4 ble her ikke kjørt med caralyst 6.8 versjon som gir ati en enorm boost.
Thanks to last version 6.8  CATALYST the performances of ATI chips  under Quake 4 appreciably improved. Result that the Radeon X1900 gt preserves its second position while GeForce 7900 GS does very slightly better than Radeon X1800 GTO. Compared with GeForce 7600 gt,the GeForce 7900 GS is here faster by 34% in 1600x1200!

 

Test 3:

 

Tweaktown

If you clearly are against overclocking, it’s not the best card for the price(7900gs). The Radeon X1900GT does perform well and at a very competitive price – it can clearly offer some competition for the GeForce 7900GT.
Og dette var en litt overklokka versjon. Ikke alle gs klokker like bra dessverre som med alt annet.

 

Ser du at det varierer en god del fra plass til plass som tester kortene. Hvor mye du har klokka gs kortet ditt kontra hvor mye en tilfeldig persons x1900gt klokker har jo lite å si da de har forskjellig ytelse klokk for klokk, det er to helt ulike arkitekturer, om du leser feks på: Xstremsystemsforum

Very overclockable card, right now @ 648/900MHz from the default 500/600MHz with default cooling and voltage(x1900gt)
så får mange sine x1900gt opp i 700mhz på core og 1600 på minnet. Da snakker vi like bra ytelse som på xtx korta til ati og vel så det.

 

Jeg har til opplysning selv evga 7900gt, med 24 piplines vs 20 på ditt og tillegg klokka til 700/1700 i benchmarks, og 670/1600 24/7. Syns fortsatt ikke alt er topp med kortet, og prøver å være objektiv. Om du tror gs kortet ditt er verdens beste fordi du har klokket det litt så forstår jeg ikke helt poenget ditt. Mitt gt har flere pipes og skalerer derfor en god del bedre enn ditt når det overklokkes, jeg har også testet x1900gt hos en kompis, og det skalerte veldig bra når det oveklokka, selv om ikke 3dmark sier alt så har iallefall ati kortene mye høyere score her.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
GeForce 7900 GS Group Test

6923916[/snapback]

Dere prater jo bare tull. Jeg har selv 7900gt klokka til 670/1600. Dette er med vannkjøling og volmodd. 7900gs er som noen sier et 7800gt på 90nm og høyere klokka. Om dere hadde fulgt med i timen ville dere sett at 7900gt(ikke GS) og x1900gt ca går hånd i hånd i de fleste tester med 7900gt litt framfor i noen tester spesiellt uten aa på og x1900gt i andre. Men med aa på så er ati bedre i det meste. Må også si at shimmeringen til nvidia er irriterende(urolige texturer som blinker når man beveger seg) i noen spill som hitman bloodmoney. Nvidia kan heller ikke bruke aa og hdr. Ati klokker kanskje ikke like godt ut av eska med orginalkjøler, men man slipper å fysisk modde kortet for å få mere volt på det, kan gjøres via atitool. Skal man klokke mye setter man også på en bedre kjøler. I tillegg har jo enormt mange 7900gt måttet byttes pga feil, det samme får vi håpe ikke skjer med 7900gs(men de er veldig like så hvem vet enda). Overklokka så må dere iallefall opp på 7900gt for å kunne snuse på x1900gt.

 

Det eneste jeg ser som bedre på 7900gs er effektforbruket.

6924247[/snapback]

Vi er ikke ATI fan nei. :p

 

7900gt er ganske så mye bedre enn 1900gt. Men det er et godt kort, by all means. Men 7900gs er mer lik x1900gt, enn 7900gt er lik x1900gt.

6932807[/snapback]

Nei skjønner dere ikke er ati fan, men det er jammen ikke jeg heller, ei heller nvidia jeg kjøper det som gir meg mest for pengene og fungerer smertefritt. Kan bare nevne at jeg har hatt 9700, 9800pro, 6800le, 6600gt, 6800gt, x800xl, 7800gt og 7900gt de siste par åra. :roll:

 

Jeg har kjøpt nvidia i det siste pga. de har kunnet levere best kort for prisen når jeg ville ha de, og de har ofte vært tilgjengelig når jeg har hatt penger. Men etter å ha lest mange reviews på x1900gt, og hatt 7900gt såpass lenge selv, og kommet meg langt over 7900gtx speed så tror jeg at jeg vet de fleste svakheter i n71 kjerna på spill og benchmarks.

 

For all del, 7900gs og gt er knallgode kort, men x1900gt fantes ikke når jeg kjøpte mitt 7900gt(ville nok valgt det istedet nå), men når jeg nå har sett forskjellen mellom hdr + aa selv på ati og hvor godt x1900gt kortet klokker med en x2 silencer eller vf900 hos en kompis av meg så må jeg si at det frister å bytte ut til ati. Bilde kvaliten er også bedre på ati, og aa ser bedre ut på ati. Ulempen med ati er at de blir varme pga mange transistorer og høye frekvenser, men så lenge dette lar seg lett kjøle ned og kortet klokker bra på tross av dette så bryr ikke jeg meg. Varme er ikke noe problem med vannkjøling om du ikke voltmodder det i stykker.

 

Mange av de testene man leser på nettet er jo av fabrikk overklokka og langt dyrere modeller av 7900gt og gs, blir liksom ikke det samme å teste to kort når det ene er klokka og det andre ikke. Og til opplysning om dere søker på forumet her eller på andre forum vil dere se at mange er rimelig oppgitt av den elendige kvaliteten 7900gt korta har hatt, jævlig irriterende å sitte uten kort en lang periode mens man venter på nytt. Dette er veldig relevant mener jeg når det angår såpass mange.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Har bestilt meg et POV 7900GS.Og jeg er absolutt ikke nvidia fan.Hadde faktisk mest lyst på 1900GT kortet,men begynte å veie fra og til,og kom til den beslutningen at jeg etterhvert kjøper et 7900GS til,for å kjøre SLI.De faller i pris etterhvert som alt annet :)

Har lest de testene som er mellom disse korta,og ser at ATI yter litt bedre gjevnt over uklokket.Men om det er noe man i det hele tatt merker med det blotte øye i spill,det tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Jeg har også bestilt et POV 7900 GS (da Netshop hadde det som ukens tilbud). Fra de testene jeg leste lå X1900GT og 7900 GS neck-to-neck. Men det ser nå ut til at ATi ligger et like hode foran. Men jeg har fortsatt følelsen av at 7900 GS kan klokkes bedre, og er stillere.

 

Er første gang jeg kjøper Nvidia, så kan vel neppe kalles Nvidia fan. Ville prøve noe annet, og etter litt fram og tilbake falt valget på Nvidia.

 

Nå er det lite trolig å kjøre så ekstreme oppløsninger som 2048, men ser at på slike oppløsninger henger ikke X1900GT med. Det er også store variasjoner innen forskjellige spill. Men det hadde jo vært greit med AA+HDR. Kanskje et dumt spørsmål (vet ikke hvorfor det ikke funker på Nvidia), men er det mulig å fikse dette i drivere?

Lenke til kommentar
Har selv et POV 7900GS som er klokket til 593 / 860.

 

Jeg valgte 7900GS pga varmeutvikling, skal kjøre det med passiv kjøler. Hvis støy/varme ikke hadde vært en faktor ville jeg gått for x1900GT, virker litt kjappere og får med VIVO til samme pris.

6949133[/snapback]

 

Hva bruker du for å overklokke? Bruker riva tuner jeg.

Men får ikke vifte styringa til å funke helt. Før når jeg hadde ati og brukte atitool kunne jeg høre vifta øke i fart når jeg stillte opp vifta i 2d mode. Hører ingen forskjell fra 50% til 100% i rivatuner? Vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Har selv et POV 7900GS som er klokket til 593 / 860.

 

Jeg valgte 7900GS pga varmeutvikling, skal kjøre det med passiv kjøler. Hvis støy/varme ikke hadde vært en faktor ville jeg gått for x1900GT, virker litt kjappere og får med VIVO til samme pris.

6949133[/snapback]

 

Hva bruker du for å overklokke? Bruker riva tuner jeg.

 

Men får ikke vifte styringa til å funke helt. Før når jeg hadde ati og brukte atitool kunne jeg høre vifta øke i fart når jeg stillte opp vifta i 2d mode. Hører ingen forskjell fra 50% til 100% i rivatuner? Vet du hvorfor?

6949303[/snapback]

 

Jeg bruker ATItool v 0.25 Beta 14. Men må følge med manuelt for å spotte artifacts.

 

Selve viftestyringa har jeg ikke peiling på. Hører at vifta jobber mer i BF2, men det er omtrent alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Må bare si at det er POV 7900GS fra netshop som jeg har testet over.

 

Et bra kjøp gutter :)

 

Av nysjerrighet så lurer jeg på hva x1900GT får i 3d mark 05/06?

 

Onanias kan vel kanskje svare på det  :)

6948905[/snapback]

 

Får 4980 poeng i 3dmark 06, sammen med en X2 3800+ og 1GB RAM. cpu kjører 200mhz overkokket, resten stock. i en shuttle.

 

Edit: 8843 i 3dmark 05.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

Det som er dumt med X1900GT.rev2 er at man ikke har noen muligheter til å øke volten, men man får håpe at en eller annen petter smart kommer med en modd løsning på det.

 

Minnet kan jeg bare glemme å klokke, jeg får enten artifacts med det samme, eller svartskjerm. Kjernen derimot kan jeg klokke til 575-580Mhz.

Den beste økningen i 3DMark får jeg på 550Mhz på kjernen og 657Mhz på minnet.

 

Kjørte noen tester igår og fikk som følger:

 

3DMark05: 550/657 = 9675

3DMark06: 550/657 = 4171

 

Ytelsen øker fra 512 - 550Mhz på kjernen, mens den går nedover igjen fra 550 - 580Mhz.

 

Dette er med Opteron 146 @ 2800Mhz, 2x1024 ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...