Gå til innhold

Guide - Hvordan lage en annerledes desktop (Linux)


Marsan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ett par spørsmål

Hva er forskjellen på beryl og compiz?

Vil det være noen problemer hvis jeg fjerner compiz og legger inn beryl? (som i at jeg må endre på noe, eller bare funker det fint å bytte dem ut via pakkebehandleren)

I så fall hvordan?

7025275[/snapback]

 

 

Forskjellen på Beryl og Compiz er vel ikke all verden. Beryl er en "ny verson" (forka) av compiz. Beryl teamet satser på sjeldnere utgivelser/oppdateringer men vil til gjengjeld gi bedre koder som fungerer bedre ettersom compiz var veldig ustabilt til tider.

 

Kan by på problemer å legge inn beryl hvis du har compiz allerede ettersom Beryl bare er i developfase (men har hatt en release).. Du kan sjekke http://forum.beryl-project.org/ for mer informasjon. På det forumet finnes det også tilstrekkelige guider eller howto`s som gir deg innsikt i hvordan legge inn beryl. Jeg kommer muligens til å lage en midlertidig guide til Beryl ettersom det er et stort publikum for dette. Får se hva tiden bringer..

 

 

Trøtt Marsan

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Fulgte guiden din til XGL/Compiz, og alt ser ut til å være installert.

 

Tok den "testen" ved å skrive glxinfo (eller hva det var) og da stemte alt i "loggen" jeg fikk opp.

 

Restartet, men ingen av effektene funker.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

 

EDIT:

 

Jeg har fått to nye valg under instillinger, Beryl Settings Manager og Emerald Theme Manager.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
:hmm: OnTV fungerer jo aldri. Nå har jeg dette problemet i tillegg til at det må oppdateres 2 ganger i uken.

:realmad:

7041937[/snapback]

Som sagt tidligere i denne tråden, har jeg problemer med OnTV også. Plutselig en dag er kanallisten tom når jeg bruker Ctrl + Alt + o. Så løser det seg automatisk, uten at jeg gjør noe for å løse det, og jeg kan se kanalene igjen... men akkurat nå er det tom liste... Så jeg blir ikke klok på dette. :hrm:

Lenke til kommentar

Har installert Beryl/AIGLX nå :) Har fulgt denne guiden: http://wiki.beryl-project.org/index.php/In...tu/Dapper/AiGLX

 

Alt går bra inntil jeg skal starte beryl-manager. Først skjedde det ingenting. Så satte jeg at beryl-manager skulle bruke beryl som wm. Da kaster den meg ut av X og jeg må logge inn på nytt...

 

EDIT: Beryl kræsjer hvis jeg vil at den skal bruke "Beryl" som Window Manager :(

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar

jeg har installert xgl/compiz, men jeg får rare grafiske errorer (firkanter med prikkete fargebakgrunn osv), glxinfo funka og alt. Er ganske ny til linux (bruker ubuntu), veit dette er ganske fattig informasjon, men har noen noe forslag til hva dette kan være? ser jo ut til at jeg mangler driver av noe slag ;)

Lenke til kommentar
Har installert Beryl/AIGLX nå :) Har fulgt denne guiden: http://wiki.beryl-project.org/index.php/In...tu/Dapper/AiGLX

 

Alt går bra inntil jeg skal starte beryl-manager. Først skjedde det ingenting. Så satte jeg at beryl-manager skulle bruke beryl som wm. Da kaster den meg ut av X og jeg må logge inn på nytt...

 

EDIT: Beryl kræsjer hvis jeg vil at den skal bruke "Beryl" som Window Manager :(

7042749[/snapback]

 

prøv å huk av window manager fallback funksjonen..tror jeg hadde noe det samme problemet selv når jeg innstalerte. men ordna seg når jeg huka bort den..

Lenke til kommentar
:hmm: OnTV fungerer jo aldri. Nå har jeg dette problemet i tillegg til at det må oppdateres 2 ganger i uken.

:realmad:

7041937[/snapback]

Som sagt tidligere i denne tråden, har jeg problemer med OnTV også. Plutselig en dag er kanallisten tom når jeg bruker Ctrl + Alt + o. Så løser det seg automatisk, uten at jeg gjør noe for å løse det, og jeg kan se kanalene igjen... men akkurat nå er det tom liste... Så jeg blir ikke klok på dette. :hrm:

7042145[/snapback]

 

 

ok..du må faktisk oppdatere programmet 2 ganger i uka ettersom xmltv bare capturer 2-3 dager om gangen..kjør:

 

tv_grab_no --output=/home/username/.xmltv/listings.xmltv

 

for å hente nye program og eventuellt kjøre en sort:

 

tv_sort --output=/home/username/.xmltv/listings-sorted.xmltv /home/username/.xmltv/listings.xmltv

 

 

marsan

Lenke til kommentar

Virker ikke den automatiske oppdateringen hver 12. time?

Hva er vitsen med den opsjonen i Settings da?

 

Når jeg kjører grab-kommandoen skjer dette:

 

$ tv_grab_no --output=/home/bjorn/.xmltv/listings.xmltv

using config filename /home/bjorn/.xmltv/tv_grab_no.conf

fetching channel names

could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

$ _

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Virker ikke den automatiske oppdateringen hver 12. time?

Hva er vitsen med den opsjonen i Settings da?

 

Når jeg kjører grab-kommandoen skjer dette:

 

$ tv_grab_no --output=/home/bjorn/.xmltv/listings.xmltv

using config filename /home/bjorn/.xmltv/tv_grab_no.conf

fetching channel names

could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

$ _

7049062[/snapback]

 

Oppdatering hver 12.time skjer i OnTV.. Du må selv oppdatere xmltv filene. Prøv å kjør config i gjenn før du kjører grabben..kan fikse det..

 

tv_grab_no --configure

 

 

 

Edit: Hey. Testa grabben men får samme feilmelding som deg..mulig servern er nede for et eller annet. Får vel bare vente litt...

 

 

Marsan

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...