Gå til innhold

Guide - Hvordan lage en annerledes desktop (Linux)


Marsan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har jeg installert Beryl osv. men etter en omstart kommer jeg bare inn på en terminal, altså ikke noe grafisk grensesnitt. Det kom et par feilmld og nå vet jeg ikke hva jeg skal skrive for å komme videre. Noen som vet?

7084900[/snapback]

litt utfyllende info om hvordan du har lagt det inn og hva som står på feilmeldingene kan muligens gi svar.

Lenke til kommentar

Fulgte guiden din til XGL/Compiz, og alt ser ut til å være installert.

 

Tok den "testen" ved å skrive glxinfo (eller hva det var) og da stemte alt i "loggen" jeg fikk opp.

 

Restartet, men ingen av effektene funker.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

 

Jeg har fått to nye valg under instillinger, Beryl Settings Manager og Emerald Theme Manager.

Lenke til kommentar
Nå har jeg installert Beryl osv. men etter en omstart kommer jeg bare inn på en terminal, altså ikke noe grafisk grensesnitt. Det kom et par feilmld og nå vet jeg ikke hva jeg skal skrive for å komme videre. Noen som vet?

7084900[/snapback]

litt utfyllende info om hvordan du har lagt det inn og hva som står på feilmeldingene kan muligens gi svar.

7088167[/snapback]

Ok ,jeg la det inn ved hjelp av guiden i førstepost.

 

Den oppfører seg vanlig helt til etter loadingen. Da kommer det opp et grått vindu med blå bakgrunn der det står følgende:

Klarte ikke å starte X server(ditt grafiske grensesnitt). Det er sannsynligvis ikke satt opp korrekt. Har du lyst tilå se på X-server utdataene for  diagnostisere.
Ja Nei

 

Jeg svarer ja.

 

Nytt vindu:

GDM: Xserver not found /usr/bin/Xgls :1:  -fullscreen - ac . accl lx:pcbuffer -accel xv:pbuffer -auth /var /lib/gdm/:1.Xauth -nolisten tcp vt7
Error: Command line could not be execute!
Please install the X server or correct GDM configuration and restart GDM

Klikker på ok.

 

Nytt vindu:

X-tjeneren er nå avslått. Start GDM på nytt når den er konfiguert skikkelig.

 

Klikker på ok, deretter kommer dette fram: Ubuntu 6.06.1 LTS mittbrukernavn-laptop tty

 

mottbrukernavn-laptop login.

 

Jeg logger inn, men vet jo ikke hva jeg kan skrive for å komme videre.

Lenke til kommentar
Jeg får som at svar at GDM kjører allerede.

7096338[/snapback]

Har samme problem som meg.

 

Skriv startx, så fungerer ihvertfall grensesnittet.

 

Kuben i XGL eller andre effekter funker ikke.

7096832[/snapback]

Hva mener du? Hva skal jeg skrive i konsoll?

7096975[/snapback]

Startx.

 

Var det ikke det jeg sa da? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg får som at svar at GDM kjører allerede.

7096338[/snapback]

Har samme problem som meg.

 

Skriv startx, så fungerer ihvertfall grensesnittet.

 

Kuben i XGL eller andre effekter funker ikke.

7096832[/snapback]

Hva mener du? Hva skal jeg skrive i konsoll?

7096975[/snapback]

Startx.

 

Var det ikke det jeg sa da? :hmm:

7097032[/snapback]

Hehe, ja. Jeg trodde det var mer avansert enn som så skjønner du ;) .

 

Men den kommandoen virket, takker. Må jeg gjøre sånn hver gang jeg starter?Hvordan kan eventuelt jeg endre det tilbake sånn at det starter opp ordentlig hver gang?

Lenke til kommentar

could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

For de av dere som får denne feilmeldingen ved kjøring av tv_grab_no-skriptet, har jeg en mulig løsning. Dagbladet har tydeligvis endret litt på url-en og tv_grab_no klarer derfor ikke å laste ned programinformasjon. Det man kan gjøre, er å endre litt på /usr/bin/tv_grab_no (må være root for dette). I linje 443 byttes 'http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html' med 'http://www.dagbladet.no/#tv/mobil/index.html', altså sett inn en '#' foran tv. Kjør så tv_grab_no på nytt.

Lenke til kommentar

Dævven steike! Ein som har klart å mekka derre!

 

Men jeg sliter med noe annet..innstallerte en nyere verson (ikke gjennom deb) som jeg ikke får fjerna å nå sitter jeg med sjegget i postkassa å får:

 

 tv_grab_no
using config filename /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf
config file /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf is empty, please delete and run me with --configure
marsan@marsan-desktop:~$ tv_grab_no --configure
using config filename /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf
Can't use string ("getting list of channels") as a HASH ref while "strict refs" in use at /usr/local/share/perl/5.8.7/XMLTV/ProgressBar/None.pm line 11.

 

å delete configfila hjelper ikke..og xmltv ligger ikke i synaptic..What to do?

 

Marsan

 

EDIT: Kan noen av dere gi en prektig guide hvordan man skifter url for (oss) andre som ikke får til dette?

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Men jeg sliter med noe annet..innstallerte en nyere verson (ikke gjennom deb) som jeg ikke får fjerna å nå sitter jeg med sjegget i postkassa å får:

 

 tv_grab_no
using config filename /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf
config file /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf is empty, please delete and run me with --configure
marsan@marsan-desktop:~$ tv_grab_no --configure
using config filename /home/marsan/.xmltv/tv_grab_no.conf
Can't use string ("getting list of channels") as a HASH ref while "strict refs" in use at /usr/local/share/perl/5.8.7/XMLTV/ProgressBar/None.pm line 11.

 

å delete configfila hjelper ikke..og xmltv ligger ikke i synaptic..What to do?

7110091[/snapback]

 

Prøv å kommenter ut linje 11 i filen /usr/local/share/perl/5.8.7/XMLTV/ProgressBar/None.pm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...