Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg gjøre med min opel ascona?


Style

Anbefalte innlegg

Nå fallt valget endelig på en Opel Ascona B 2.0s 1981 mod :D , Jeg har tenkt å få skaffet noen felger, senke litt og sette på en diskret spoiler. (noen andre tips her??)

 

Men så lurer jeg på om det er noen enkle grep jeg kan gjøre med motoren for å få litt mer gamp ut av den. Tør ikke bruke så allt for mye penger på den siden det er førstebilen, men litt må jeg da rekne med at går med :p

 

NB hvor mange hester er det i 2.0s motoren orginalt?? :roll:

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke all verden å gjøre med en -81 ascona da, heller spare pengene å kjøpe en nyere/bedre bil...

 

Hvor mange hk den hadde som ny står i vognkortet...

Ting som ikke koster mere en bilen selv er luftfilter, og senkesett om du synes den er verd det, men husk at senkesett koster ikke bare innkjøp, du må å ha hjulstillingskontroll, lysjustering og få senkesettet i vognkortet...

Og eksosen kan du jo skifte ut med no som bråker mere, selv om jeg synes det er utrolig tåpelig ut med en gammel bil som bråker mere en en ferrari men akselererererer ikke bedre en en moped fra lyskrysset... :roll:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Er ikke all verden å gjøre med en -81 ascona da, heller spare pengene å kjøpe en nyere/bedre bil...

 

Hvor mange hk den hadde som ny står i vognkortet...

Ting som ikke koster mere en bilen selv er luftfilter, og senkesett om du synes den er verd det, men husk at senkesett koster ikke bare innkjøp, du må å ha hjulstillingskontroll, lysjustering og få senkesettet i vognkortet...

Og eksosen kan du jo skifte ut med no som bråker mere, selv om jeg synes det er utrolig tåpelig ut med en gammel bil som bråker mere en en ferrari men akselererererer ikke bedre en en moped fra lyskrysset...  :roll:

6880544[/snapback]

 

Liker de gamle bilene jeg :thumbs: Men hvor mye vil totalkostnaden på et senkesett bli. Sånn ca?

Lenke til kommentar

Gamle biler er ikke ille sånn sett, men å bruke mange ganger innkjøpsprisen på styling når man kunne fått en mere økonomisk og tryggere bil for de pengene, men det er bare meg...

 

litt vanskelig å si,

tuv-godkjent senkesett ?2500?, + montering..

hjul & lys kontroll ?2500?,

å få det i vognkortet har jeg ikke gjort selv enda, men må vel få ut fingeren å få det gjort før eu-kontrollen...

 

Trenger ikke gjøre alt dette, men om ikke så kjører du ulovlig...

Lenke til kommentar
Luft og eksos er greit å ha, men som mange gjør å sette på større forgasser, noe som gir deg mere gamp, men en bil som bruker mere suppe, så jeg ville ikke ambefalt dette på grunn av høyt forbruk = dyrt. :thumbup:

6880543[/snapback]

 

Hvor mye vil forbruket gå opp?? :roll:

6880700[/snapback]

vanskelig å si men med større gasser får den mere fuel og får noen mere gamp, du kan jo regne på det, først må du vite hvor mye den nye gasseren gir i forhold til original, verre er det ikke :thumbup:

Etter som hva jeg hører er det mer aktuelt å avbalansere og optimalisere motoren isteden, da bruker den heller mindre drivstoff, og får mere gamp :thumbup:

Skal gjøre dette med min Ford Sierra 2.0CL 4x4

Lenke til kommentar

Eksempler på hvordan en Ascona kan se ut. Hold den i en farge. Skal du ha mer gamp, så kjøp ny motor, koster ikke så mye for en 2,2 eller 2,4. Skal du ha 2,4 tror jeg du må ha 2,2 innsug, eller dieselpanser.

 

2,2 har ca 115hk tror jeg, 2,4 125 eller noe rundt der.

 

2,0s har vel 90 eller 100hk, husker ikke helt.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
som du ser har ikke den bilen skilter heller.. :p

 

(jeg aner ikke, men, hadde vært tåpelig om det var lov å plukke vekk sikkerhetstiltakene på en bil... )

6881959[/snapback]

 

Men hvis jeg hadde tatt den av og fikset den opp på baksiden av grillen :hmm:

den hadde vel hadde vel fungert likt som om den sitter på utsiden? :innocent:

 

Har jo sett mange registrerte bobler der støtfangeren er fjernet, men pleier de å forsterke noe da??

Endret av Style
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Motorutvalg så det holder i Ascona B, her er det jeg husker (motor/HK):

1.2S/60, 1.3N/60, 1,3S/75, 1.6N/60, 1.6S/75, 1.9N/75, 1.9S/90, 2.0N/90, 2.0S/100, 2.0E/110, 2.1D(iesel)/ca 65??

 

Motorene med type S og E krever egentlig 98 oktan bensin. De med type N har lavere kompresjon, går på 91 oktan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

blomdals opelhøgg selger komplette sett med alt du trenger for å bygge om til 2.0E

litt mere gamp og noe hyggeligere drivstoffforbruk. du trenger ledningsnett og komplett innsugsmanifold med alt av dyser og spjeld. og motorstyringsboksen. bensinpumpe og tank i fra en med ohv motor eller få sveisa på en stuss til for returslangen. flere meter med ny bensinslange som tåler trykk (den gamle bruker du som retur) og ei lita stålplate med samme hullmønster som bunne av forgasseren (det er et stort hull i eksosmanifoilen) også kjekt med bryterløs fordeler fra en opel rekord (e ca 1986 tror jeg) du vil ikke få 110 hester som i 2.0e original pga. kamprofil. Men er du interessert i å bruke penger på bilen så finnes opel bibelen i sverige på enem

De har en 400 motor 16 ventiler(red anm. opel ascona\manta 400) sist jeg sjekka kosta den 45,000 svenske kroner hihi

Endret av Quasam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...