Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater/antenne for bedre signal inne?


Anbefalte innlegg

Vi har et hus på 2.etasjer, hvor kontoret er oppe i 2 etasje på den ene siden av huset, mens stuen hvor den bærbare og stasjonær nr 2 er. Jeg har en D-Link DI-524 Wireless G Router som står oppe på kontoret sammen med ADSL-modemet og telefonkontakten. Den stasjonære pcen på kontoret er koblet til routeren med kabel.Den stasjonære pcen i stua er koblet til routeren via et D-Link DWL-G122 Wireless USB 2.0 Adapter. Den bærbare er koblet til routeren via et Jensen PCMCIA trådløst kort. Signalet er dårlig nede i stua, og dårligere jo lengre bort fra døra man er. Dermed er den stasjonære veldig treg, mens den bærbare er grei.

Signalet detter også stadig ut, og maskinen må kobles til på nytt.

Det jeg derfor lurer på, er hva jeg bør skaffe meg for å få et bedre signal i hele huset?

Jeg har lest litt rundt om nettverk her på akam og har forstått det slik at man helst bør bruke utstyr av samme merke som router og slikt, fordi disse kommuniserer best sammen.

Har sendt en mail til D-Link for å få noen råd, men har ikke hørt noe ennå.

 

Ser at for eksempel Netshop har litt forskjellige saker fra D-Link:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...&visavdeling=18

 

Er det noen som kan anbefale noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er helt enig i den boksen @Lomz anbefaler da denne fungerer ekstremt godt til ett slikt oppsett . Jeg har satt opp flere og siden den er enkel å sette opp så gir jeg two thumbs up .

6872127[/snapback]

 

Så denne er kompatibel med den routeren jeg har? Hvordan kobles en slik en da? I samme rom routeren, eller settes den ned i første etasje for å forsterke signalet der nede(En plass den har bedre signal enn jeg har på stuen?)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte meg en slik repeater, og har nå satt den opp så jeg tror den virker. Problemet, er at når jeg slår på maskinen som er koblet til den trådløse routeren med kabel, så fungerer nå ikke maskinene nede i stua, som er koblet trådløst til routeren. Jeg har helt sikkert satt opp repeater eller router feil på en måte, for jeg har hele tiden bare prøvd meg fram til ting fungerte :blush: Noen som vet hva som kan være feil?

 

Skal alle maskinen mine i nettverket mitt ha faste IP-adresser, eller skal de motta IP-adresser automatisk? Skjønner meg ikke helt på dette med trådløse nettverk jeg. :no:

Lenke til kommentar

@siss28 - Her tror jeg problemet ligger i at begge maskinen av en eller annen grunn ber om samme ipadresse . For det er routeren din som deler ut adresser også gjennom repeateren .

 

Så fremt du kjører wizarden på repeateren din så har du helt sikkert satt denne korrekt opp .

Lenke til kommentar
@siss28 - Her tror jeg problemet ligger i at begge maskinen av en eller annen grunn ber om samme ipadresse . For det er routeren din som deler ut adresser også gjennom repeateren .

 

Så fremt du kjører wizarden på repeateren din så har du helt sikkert satt denne korrekt opp .

7031358[/snapback]

 

Det går ikke an å bruke fast IP-adresser i nettverket altså?

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke så avansert.

Du har vært inne på routeren via nettleseren?

7031548[/snapback]

 

Husker ikke, muligens ikke? :hmm:

7031645[/snapback]

 

Hvordan sjekker jeg IP-adressene og finner ut om det er noe konflikter? Før jeg installerete repeateren, kunne alle 3 maskinene være på på en gang. Lurer på om feilen kan ha noe med instillingene på repeateren og. Jeg fikk nemlig to nettverk(?) å velge mellom i veiviseren, og hadde ingen aning om hvilket jeg burde velge, så jeg valgte bare ett. På begge maskinene som nå er koblet trådløst, har jeg plutselig to nettverk å velge av, mot ett før. Lite sannsynlig at det er noe eksternt nettverk, da nærmeste hus er kanskje 50 meter unna, har masse skog i mellom, og de IKKE har trådløst nettverk. De andre naboene er flere hundre meter unna.

Så noen som tror de vet hva jeg har rotet meg bort i?

Lenke til kommentar
Noen repeatere vil gjøre det slik at man ser at det er 2 nettverk som finnes i luften selv om de er koblet sammen.

7032292[/snapback]

Jeg lurer på om jeg egentlig bare får kontakt med det opprinnelige. For det heter default. Det andre nettverket vises med som om det har raskere forbindelse/bedre signal. Alle dingsene som viser signalet er grønne , mens defaultnettverket har 1-2 av 5.(Ikon a la det som viser hvor bra dekning du har på mobilen) Jeg får dog ikke koblet til det nettverket med best signal. :hmm:

Lenke til kommentar

Så fremt du kan se etter på undersiden av routeren din så er MAC adressen til denne listet opp der på en lapp . Om du så logger inn på repeateren for å se om det nettet du skal repetere signalet fra er listet med samme MAC adresse som routeren din har så er du sikker på at det faktisk er ditt eget nett du holder på med .

 

Nå må du huske på en ting og det er at etter at du setter opp en repeater så vil denne lage ett "nettverk" som også heter "default" som selvfølgelig har sterkere signal da det nettop er dette som er grunnen til at man har satt opp repeater .

 

Om nå denne ikke repeterer det opprinnelige nettverket med dette sine instillinger men prøver reperterer ett annet "default" nettverk med andre innstillinger så ... jeg mener om naboen har en wep/wpa kode og du en annen så vil selvfølgelig tilgangen bli heller dårlig .

 

Ta å opne opp en ledetekst boks og skriv inn " ipconfig /all " på alle dine tre datamaskiner for deretter skjekke hvilke ipadresser som er tildelt så vil det også fremkomme hvilke andre ipadresser som igjen vil vise om det f.eks er din router som sitter bak med 192.168.0.1 som gateway eller i værsta fall naboens 10.0.0.x eller hva . Dette var eksempel på adresser til routere . Gateway er i ditt tilfelle routeren din som igjen er koblet til modemet så fremt routeren er satt opp til å få adresse fra DHCP serveren i modemet .

 

Er den ikke det vil gateway være modemet til ISP . Faste ip er helt ok å bruke så fremt du får satt disse opp korrekt med at de "MÅ" være utenfor DHCP rangen er da bare bull da man fint kan kreve en adresse i rangen uten at routeren klikker av den grunn .

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått det til slik at alle maskinene kan kjøre på nett på en gang, pluss mannens TyTN :) . Jeg var inne på routeren via nettleseren og fulgte anvisningene som stod i håndboken. Jeg var også inne og sjekka at alle pcene var stilt inn til å motta IP-adresse og at IP-adressene ikke var like. Jeg installterte også repeateren på nytt og brukte navnet på det opprinnelige nettverket. Så nå ser det ut til å fungere noget bedre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...