Gå til innhold

ytelse på minnekort i forhold til hardisker


Pera86

Anbefalte innlegg

hvor plasserer minnekort seg i forhold til hardisker på 4200, 5500, 7200 og 10000 rpm med tanke på ytelse, da spesielt med tanke på lesehastigheten? har en bærbar med minnekortleser (MMC, MS, MS Pro, SD og xD), og vurderer å kjøpe et 4gb kort. kan jeg kjøre XP fra det, og hvilken ytelse kan jeg da forvente i forhold til hardisker med ovennevnte rpm? regner også med at batteritiden blir noe bedre dersom jeg kjører XP fra minnekortet? og er det noen forskjell på de forskjellige minnekortene med tanke på ytelse? hvis ja, hvilket format regnes som det beste?

 

det var mange spørsmål, håper på gode svar. vet lite om dette fra før av.

På forhånd takk!

 

Pera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å boote Windows XP fra et minnekort, men 4GB blir vel fort litt lite.

 

Tror Compact Flash er de raskeste kortene. Og innenfor der har flere av produsentene egne serier med ekstra raske kort. Sandisk Extreme III er vel noe av det raskeste du får. På siden der står det at de har opp mot 20mb/sek read/write.

 

Men hvilke hastigheter du faktisk får avhenger også av minnekort-leseren. Tviler på at leseren din er like rask som de raskeste kortene med mindre du har kjøpt det beste du fikk tak i.

 

På Tom's Hardware har de testet disker, og som du kan se ligger de raskeste på rundt 60mb/sek read/write, altså tre ganger så mye som minnekortene.

 

Fordelene med minnekort er vel at de ikke må fysisk flytte noen del for å hente filer som ligger lagret andre steder, samt at de virker selv om du står og rister på det. De bruker vel litt mindre strøm også ja, siden de ikke trenger noen motor. Dessuten lager de ikke lyd.

Lenke til kommentar

ok, så egentlig er disse kortene treigere enn hardisker, men fordi de ikke må flytte noe fysisk er de raskere på å finne mange små filer. derfor kan man få en raskere oppstart av operativsystem enn meg vanlig harddisk, mens en vanlig harddisk vil overgå minnekort på store filer. har jeg fortsått riktig da?

 

men hvorfor foreslår dere egentlig de kortene der? mulig jeg har misfortått, men jeg trodde ikke det var et av formatene minnekortleseren min støttet? (jeg skrev de formatene i første post)

 

tenkte meg 4gb ble litt lite ja, men det var det høyeste jeg så i prisguiden blandt de formatene jeg støttet, slik jeg forsto det hvertfall (har ikke brukt den enda, så hva vet jeg?). hvor stor plass trenger windows 2000? alternativet er windows 98, da får jeg vel plass i mengder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...