Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin nekter å starte med nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fikk et uberbillig Radeon 9700 kasta etter meg. Så jeg kjøpte det. Vel hjemme satt jeg det i og starta maskinen. Fikk beskjed om at jeg visst nok trengte en ekstra kabel, da kortet ville ha mer strøm.

 

Så jeg rota i hovedkortesken min og fant en ledning med plass til fire "pins" i hver ende, en slik som passa perfekt på skjermkortet. Jeg plugga den i og fant en passende plass på hovedkortet. Skrudde på. Ingen effekt. Jeg fant en annen plass og skrudde på... ingen effekt. Tok ut ledningen og skrudde på, og da ville plutselig jævelen starte.

 

Så jeg tok et siste forsøk og satte kabelen i et siste sted på hovedkortet, og nå vil den ikke starte i det hele tatt. Uansett hva jeg har og ikke har i.

 

Ka farsken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehem... Jeg er redd at du har satt kabelen på feil plass. Den ekstra strømkabelen som du skal kople til skal ikke ''innom'' hovedkortet. Du tar ganske enkelt å kopler en fra PSU'en til skjermkortet. (samme typen som den som blir brukt på Harddisker osv)

6871519[/snapback]

Ai ai ai. Dvs at hovedkortet er kaputt?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Ta en ledig Molex-kontakt fra PSU og koble den til skjermkortet (4-pins. To sorte, en rød og en gul ledning). For å være sikker på at skjermkortet får nok strøm bør du bruke en egen "rail" fra PSU. Altså ikke bruk en kabel som også er koblet til harddisk/DVD-rom. Skal prøve å illustrere med en liten tegning.

 

post-71433-1158355694_thumb.jpg

 

I dette tilfellet har PSU tre "rails" med to kontakter på hver. På en av de er begge kontaktene i bruk og på den andre er DVD-brenneren tilkoblet. Du bør altså bruke enten kontakt B eller C, ikke A, så slipper skjermkortet å dele strøm med DVD-brenneren. Det er kanskje en smule usannsynlig at et så lite strømkrevende kort som Radeon 9700 skal trenge dette, men på mitt 6800 Ultra (som er det mest strømkrevende? +/- 70W) måtte jeg ha to helt ledige kontakter for å få bilde på skjermen i det hele tatt. Det er verdt et forsøk. Mulig dette er banalt og du allerede har prøvd, men det er en vanlig feil :)

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

At du ikke har koblet i strømkontaktene akkurat slik jeg tegnet ødelegger ingenting. Da får bare ikke skjermkortet nok strøm (som sagt usannsynlig uansett med et såpass lite strømkrevende kort), og skjermen vil forbli svart. Forklar nærmere hva som skjer i det du trykker på knappen. Er det nullniks respons i det hele tatt, eller begynner vifter å surre? Noe aktivitet i det hele tatt? Sort skjerm bare? Noe flimring på skjermen?

Lenke til kommentar

Jeg lukter utslitt PSU :shrug: Om du gidder er det kanskje verdt strevet å prøve å sette i en annen PSU. Evt, dobbeltsjekk at PWR_ON jumperen er på riktig plass og godt nedi. Er den det kan du prøve å kortslutte den grønne kabelen på hovedkortets ATX-kontakt (20-pins fra PSU) til jord (sort. hvilken som helst) Bruk en binders eller lignende. Det er ikke farlig for hverken deg eller komponentene hvis du treffer riktig. Det er best å ha gjøre dette mens kontakten er plugget i hovedkortet for å se etter livstegn.

 

Dette er for å sjekke at det ikke er på-knappen som er ødelagt eller brudd i kabelen fra knappen til HK. Alt den knappen gjør er å kortslutte grønn->sort, slik jeg beskriver ovenfor. Du bare hopper over det enkle trinnet.

Lenke til kommentar
Jeg lukter utslitt PSU  :shrug: Om du gidder er det kanskje verdt strevet å prøve å sette i en annen PSU. Evt, dobbeltsjekk at PWR_ON jumperen er på riktig plass og godt nedi. Er den det kan du prøve å kortslutte den grønne kabelen på hovedkortets ATX-kontakt (20-pins fra PSU) til jord (sort. hvilken som helst) Bruk en binders eller lignende. Det er ikke farlig for hverken deg eller komponentene hvis du treffer riktig. Det er best å ha gjøre dette mens kontakten er plugget i hovedkortet for å se etter livstegn.

 

Dette er for å sjekke at det ikke er på-knappen som er ødelagt eller brudd i kabelen fra knappen til HK. Alt den knappen gjør er å kortslutte grønn->sort, slik jeg beskriver ovenfor. Du bare hopper over det enkle trinnet.

6871984[/snapback]

Dette hørtes fryktelig skummelt ut.

Lenke til kommentar

Jeg bommet forresten på den strømgreia. Det gjelder ikke Radeon 9700. Den har ikke samme type strømkontakt som den jeg tenkte på, så det kan du bare se bort i fra. Har du diskettstasjon? Strømkontakten fra PSU som er beregnet på diskettstasjonen skal passe til skjermkortet så du kan jo evt. prøve det. Fulgte det ikke med manual til skjermkortet? Jeg leter intenst på ATI.com men sidene deres er jo innimariskauen rotete at det er helt nyttesløst.

 

Og å kortslutte grønn til sort på ATX-pluggen er ikke skummelt :) enten skjer det ingenting (ingen skader heller) eller så starter maskinen, og da vet vi hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Jeg bommet forresten på den strømgreia. Det gjelder ikke Radeon 9700. Den har ikke samme type strømkontakt som den jeg tenkte på, så det kan du bare se bort i fra. Har du diskettstasjon? Strømkontakten fra PSU som er beregnet på diskettstasjonen skal passe til skjermkortet så du kan jo evt. prøve det. Fulgte det ikke med manual til skjermkortet? Jeg leter intenst på ATI.com men sidene deres er jo innimariskauen rotete at det er helt nyttesløst.

 

Og å kortslutte grønn til sort på ATX-pluggen er ikke skummelt :) enten skjer det ingenting (ingen skader heller) eller så starter maskinen, og da vet vi hvor feilen ligger.

6872039[/snapback]

Takker så inderlig for hjelpen!

 

Så jeg skal altså finne meg en ATX-kontakt og kortslutte grønn<->sort?

Lenke til kommentar
post-71433-1158359275_thumb.jpg

 

Jammen fant jeg ikke rakkeren. Dette bildet er hentet fra manualen. Slik skal du koble den lille kabelstumpen som du fant i esken :) Eller er det slik du har gjort det allerede? Har aldri sett denne typen kabelovergang før, så jeg tenkte ikke over det.

6872062[/snapback]

Det var slik jeg hadde tenkt til å gjøre det etter instrukser fra deg... Men jeg er ikke helt sikker på om jeg har en sånn fin ledning. Leita ganske godt inni der skjønner du.

 

Ang kortslutninga... er det bare å fleske til med en binders nedi grønn-sort?

Lenke til kommentar

Ok. Den ledningsstumpen på bildet skal følge med skjermkortet, men siden du ikke har liv i det hele tatt så tror jeg ikke skjermkortet er problemet lenger. Det skal bare være å fleske til ja. Maskinen er vel tilkoblet jordet stikkontakt regner jeg med. Det er sikkert en fordel.

 

Strekk ut bindersen og bøy den til en U. Stikk ene enden ned i "hullet" til en sort ledning (jord) og stikk den andre ned i den grønne. I det begge er på plass så skal PSU bli påslått. For å slå av igjen bare drar du ut strømkontakten bak (den som går i veggen). Skjer det ingenting så er PSU dau, og der har du sikkert løsningen :)

 

 

Dette vet du kanskje, men nevner for sikkerhets skyld. Om stikkontakten er jordet sjekker du lett ved å se om det er to metallpinner der i tillegg til de to hullene hvor støpselet går inn. Bilde:

 

jordetStikkontakt.jpg

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...