Gå til innhold

OpenOffice og problem med filstørrelse

DJViking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt OpenOffice nå lenge i Windows og når jeg tok mine dokumenter over til Linux så gjorde OpenOffice filstørrelsene til mine dokumenter mye større.

I OpenOffice i Windows hadde jeg en gjennomsnittlig størrelse på 10KB hvor lagring til PDF fikk en størrelse på 60KB. Jeg tok et slikt dokument på 10KB og lagret det i et annet navn uten noen forandringer og filstørrelsen på det nye filnavnet ble 18KB hvor lagring til PDF ble 230KB. En økning på 8KB på dokumentet er da ikke all verden å klage på, men en økning fra 60 til 230 KB for lagring til PDF er enormt mye.

Jeg er klar over at Linux kan ha en litt større "cluster"(hvis det var det det heter)størrelse enn Windows, men likevell så burde det ikke bli så stor forskjell i filstørrelse.

Jeg sender veldig mange PDF filer i epost og synes 230KB for en 17KB stor fil er for mye.

Hva kan dette skyldes og hvordan fikser jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakelig kan ingen her svare på det.

Det du kan gjøre er å poste spørsmålet i et rent openoffice/linux forum. Om du gjør det så hadde det vært hyggelig av deg å poste link da problemstillinga er litt interesant.

Skrevet
Jeg er klar over at Linux kan ha en litt større "cluster"(hvis det var det det heter)størrelse enn Windows, men likevell så burde det ikke bli så stor forskjell i filstørrelse.

Det er vel heller motsatt? FAT(32) sløser mye med plassen når man har små filer fordi den ikke kan allokere små "biter" med diskplass, og problemet øker jo større partisjonen er.

I motsatt ende av skalaen har vi ReiserFS som er særdeles effektiv på lagring av småfiler, siden den transparent pakker sammen flere småfiler for å spare plass.

Ellers må jeg si at problemet ditt var underlig, det burde virkelig ikke vært en slik forskjell på windows og linux-utgaven av OpenOffice :hmm:

Skrevet
Jeg har brukt OpenOffice nå lenge i Windows og når jeg tok mine dokumenter over til Linux så gjorde OpenOffice filstørrelsene til mine dokumenter mye større.

I OpenOffice i Windows hadde jeg en gjennomsnittlig størrelse på 10KB hvor lagring til PDF fikk en størrelse på 60KB. Jeg tok et slikt dokument på 10KB og lagret det i et annet navn uten noen forandringer og filstørrelsen på det nye filnavnet ble 18KB hvor lagring til PDF ble 230KB. En økning på 8KB på dokumentet er da ikke all verden å klage på, men en økning fra 60 til 230 KB for lagring til PDF er enormt mye.

Jeg sender veldig mange PDF filer i epost og synes 230KB for en 17KB stor fil er for mye.

Hva kan dette skyldes og hvordan fikser jeg det?

6861321[/snapback]

clusterstørrelse har bare noe å si for hvor stor plass en fil tar på "plata", ikke "over the wire". Men det høres veldig veldig rart ut ja. Kansje det har noe med fonter å gjøre? Post tilbake hit når du finner ut noe!

Skrevet

Jeg gjorde en liten test med en enkel wordfil nå (dokument på 1 side med tabulerte data og litt forskjellige fontstørrelser):

Orginal .doc fil fra M$ Word 2003  -  26,0 KB
.doc fil lagret i OO Writer        -  64,5 KB
.odt fil lagret i OO Writer        -  13,1 KB
.pdf fil lagret i OO Writer        -  32,3 KB

Skrevet
Jeg gjorde en liten test med en enkel wordfil nå (dokument på 1 side med tabulerte data og litt forskjellige fontstørrelser):

Orginal .doc fil fra M$ Word 2003  -  26,0 KB
.doc fil lagret i OO Writer        -  64,5 KB
.odt fil lagret i OO Writer        -  13,1 KB
.pdf fil lagret i OO Writer        -  32,3 KB

6868953[/snapback]

Hvilken versjon av OpenOffice brukte du og hvilket filsystem benytter du på Linux?

Skrevet

Jeg tok å åpnet et ODT dokument på 18KB i ApiWord. Jeg lagret så dette dokumentet i et annet navn og fikk en fil på 4KB, men PDF filen ble likevell veldig stor(245KB).

Men når AbiWord klarer å lagre samme dokument på 4KB som OpenOffice lagret i 18KB så må det være noe feil i OpenOffice sin implementasjon av ODT.

Skrevet
Hvilken versjon av OpenOffice brukte du og hvilket filsystem benytter du på Linux?

6869590[/snapback]

OpenOffice 2.0.2 med ReiserFS filsystem.

Men som kyrsjo skriver har ikke filsystemet noe å si for den oppgitte filstørrelsen, kun for hvor mye plass fila faktisk tar på disken.

• 2 uker senere...
Skrevet

Problemet mitt ble løst en stund. Jeg installerte SUSE 10.1 og brukte den OpenOffice versjonen som kom med der. Filstørrelsen på ODT gikk ned til 10KB, mens PDF ble bare 40KB.

Men så oppgraderte jeg OpenOffice. Først avinstallerte Novell sin versjon av OpenOffice(Novell hadde egen splashoppstartsvindu, men så ikke noen annen forandring). Så hentet jeg ned norsk OpenOffice 2.0.3 og installerte denne. Filstørrelsen er på ODT fremdeles rundt 10KB, men PDF hoppet opp til 220KB.

Dette synes jeg er ganske merkelig. Må være noe instillinger i OpenOffice eller i koden som tuller med PDF lagring.

Skrevet (endret)
Kan du ikke poste en odt-fil, så kan jeg teste filstørrelser her (standard fedora 5)

6938719[/snapback]

Jeg printet ut til Postscript og fikk en ps fil på over 400KB, men da jeg utførte ps2pdf fikk jeg en PDF fil på 27KB....

Opplasting feilet. Du har ikke tillatelse til å laste opp en slik filtype.
Endret av DJViking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...